Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081206-1010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.08.2018 - 10.09.2018
Ajoitus
03.09.2018 - 03.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
45 - 55
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anne Syvälahti
- Marika Kouki
- Heli Virjonen
Ryhmät
-
PSOSTK18Sosionomi (AMK), Turku, K18
Tavoitteet
Opiskelijatietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteetymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä. Opiskelija tuntee erilaisia ihmiskäsityksiä ja perhekäsityksiähallitsee ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja osaa toimia ammatillisessa vuorovaikutussuhteessatietää ihmisen normaalin kasvun ja kehityksen eri vaiheet sekä tunnistaa erilaisten elämäntilanteiden merkityksen yksilön kasvun ja kehityksen kannaltaymmärtää ihmisen elämänkaaren suhteessa yhteiskunnalliseen tilanteeseen
Sisältö
sosiaalialan työn arvoperustaammatillinen vuorovaikutuskasvu ja kehitys elämänkaaren eri vaiheissaasiakkaan asema ja oikeudetidentiteetin rakentuminenihmiskäsityksetseniorityö
Aika ja paikka
Jakso toteutuu 31.8- 28.9
Lähipäivät ovat torstaisin ja perjantaisin
Joukahaisenkatu 3
Oppimateriaalit
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
- Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet http://www.talentia.fi/files/558/Etiikkaopas_2012.pdf.
- Juujärvi, S.; Myyry, L. & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi.
-Nurmi J.-E.; Ahonen, T.; Lyytinen, H.; Lyytinen, P.; Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
-Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
-Saarenheimo, M., Pietilä, M., Maununaho, S., Tiihonen, A.& Pohjolainen, P. 2014. Ikäpolvien taju - elämänkulku ja ikäpolvet muuttuvassa maailmassa. (http://www.vtkl.fi/document/1/1396/7b37447/Ikapolvien_taju.pdf)
Arki, elämä ja yhteiskunta - opintojakson oppimateriaali
- Lähiopetusmateriaali
Opetusmenetelmät
Osallistavat luennot, Learning Cafe, ryhmä- ja yksilötyöskentely, kenttäpäivä, haastattelun toteuttaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Elämäkaaritehtävä 2 op
Kuormitustehtävä ryhmissä 1 op
Lähiopetus 2 op
Sisällön jaksotus
31.8.2018 klo 9-11 Opintojakson aloitus / Kouki, Syvälahti klo 12 - 15 Ammatillinen vuorovaikutus / Kouki
6.9.2018 klo 8-10 Asiakkaan asema ja oikeudet / Vuoristo, klo 10-12 Seniorityö / Pirinen
7.9.2018 klo 8-12 Ammatti-identiteetin kehittyminen ja haastatteluun valmistautuminen / Virjonen klo 12-16 Elämänkaaripsykologia / Syvälahti
13.9.2018 klo 8-12 Elämänkaaripsykologia / Syvälahti
20.9.2018 klo 8-12 Sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet / Kouki, Virjonen klo 12-16 Senioripäivän suunnittelu / Kouki, Virjonen
21.9.2018 Elämänkaaritehtävään liittyvän haastattelun työstäminen / opiskelijan itsenäinen työskentely
27.9.2018 klo 10-14 Senioripäivä kentällä kolmessa kohteessa / Kouki, Syvälahti, Virjonen
28.9.2018 klo 10-14 Ryhmätehtävän (työn kuormitus) purku kahdessa ryhmässä / Kouki, Virjonen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohde on yksilötyönä tehtävä elämänkaaritehtävä
Palautuspäivät 5.10. ja 19.10.
Raportti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1
T1 Opiskelija tietää
•sosiaalialan työn arvoperustaa
•ammatillisen vuorovaikutuksen periaatteita
•kasvun ja kehityksen muotoja elämänkaaren eri vaiheissa
•asiakkaan asemaa ja oikeuksia koskevaa lainsäädäntöä
•holistisen ihmiskäsityksen perusteita
•identiteetin rakentumisen perusteita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3 Opiskelija osaa
•sosiaalialan työn arvoperustan
•ammatillinen vuorovaikutuksen periaatteet
•kasvun ja kehityksen muodot elämänkaaren eri vaiheissa
•asiakkaan asemat ja oikeudet
•holistisen ihmiskäsityksen teorian
•identiteetin rakentumisen teorian
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida
•sosiaalialan työn arvoperustaa
•ammatillista vuorovaikutusta
•kasvua ja kehitystä elämänkaaren eri vaiheissa
•asiakkaan asemaa ja oikeuksia
•holistista ihmiskäsitystä
•identiteetin rakentumista