Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081219-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.03.2019 - 18.10.2019

Ajoitus

11.10.2019 - 08.11.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marika Kouki
  • Heli Virjonen

Ryhmät

  • PSOSTK18
    Sosionomi (AMK), Turku, K18
  • MSOSTK18
    Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
  • MSOSSS18
    Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S18
  • PSOSTS18
    Sosionomi (AMK), S18

Tavoitteet

Opiskelija- tuntee varhaiskasvatuksen perusteet ja tietää miten tavoitteellista toimintaa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan.-tietää miten luodaan lapsen kehitystä tukeva oppimis- ja kasvuympäristö.-osaa huomioida hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa.-osaa ryhmän ohjauksen perusteet.

Sisältö

varhaiskasvatuksen työ- ja toimintatavat: lapsen osallisuus, varhaiskasvatuksen pedagogiikkaoppimisen alueetpedagoginen suunnittelukasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuuslapsiryhmän toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi

Oppimateriaalit

Tenttikirja: Lonka Kirsti. (2014). Oivaltava oppiminen. Otava.
Oppimistehtävänä olevan toimintasuunnitelman ja raportin pohjana opiskelijat käyttävät valintansa mukaan kirjallisuutta, tutkimuksia ja asiantuntija-artikkeleita.
Lisäksi kaikki tutustuvat seuraaviin materiaaleihin:
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018
Turun kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma 2019

Opetusmenetelmät

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Jaksokohtainen tentti 1.11.2019, jossa on yksilö- ja ryhmäosuus
Lonka Kirsti. (2014). Oivaltava oppiminen. Otava.

Uusintatentit joko 27.11.2019 tai 22.1.2020 suoritetaan yksilötenttinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1 op
Pedagogisen ohjaustilanteen suunnittelu ja toteutus lapsiryhmissä ja siihen liittyvä kirjallinen raportti 2 op
Tentti 2 op

Sisällön jaksotus

4.10. klo 9-11 Jakson aloitus, oppimistehtävän purku; klo 12-13.30 a) Oppimisen alueet (MK); b) Lapsiryhmän ohjaaminen (HV) klo 14-15.30 b) Oppimisen alueet (MK) a) Lapsiryhmän ohjaaminen (HV)
*****************************************************************************************
11.10. klo 9-13 Työpajatyöskentelyä: musiikki ja liikunta, kädentaidot, sadut ja tarinat (MK,HS,HV); klo 13-15 omien toimintasuunnitelmien valmistelua (HV)
****************************************************************************************
viikolla 42 opiskelijat ovat päiväkotiryhmässä tekemässä ohjauksia ja videointeja
*****************************************************************************************
25.10. klo 9-12 Pedagogisen toiminnan suunnittelu ja toteutus ja sen dokumentointi (MK;HV);
klo 13-15.30 Vierailijat (teemoina liikuntakasvatus ja maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa tehtävä työ)
*****************************************************************************************
1.11.klo 9-15 Videoitujen ohjaustilanteiden esittely;
Jakson tentti, jossa on yksilö- sekä ryhmäosuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tämän jakson arvosana muodostuu tentistä (puolet arvosanasta), joka sisältää yksilö- ja ryhmäosuuden ja parityönä suoritettavasta oppimistehtävästä liittyen pedagogisen toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja sen videointiin sekä raportointiin.
Opiskelijaparit katsovat toistensa videot ja lukevat raportit, joista kirjoittavat vertaisarvioinnin parille (arviointilomake). Arviointi on sekä sanallinen että numeerinen (puolet arvosanasta)
Jakson arviointi on numeerinen T1-K5