Leikki ja lapsen toiminnan havainnointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081220-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2020 - 09.11.2020
Ajoitus
02.11.2020 - 30.11.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 29
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Kouki
- Janina Luoto
Ryhmät
-
MSOSTK19Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
-
PSOSTK19Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Sisältö
- leikki osana lapsen oppimista ja kehitystä
- monipuoliset oppimisympäristöt
- lapsihavainnointi ja dokumentointi
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
- osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
Lähiopetusmateriaali
Opetusmenetelmät
Yksilö- ja parityöskentely
Luento-, oppimistehtävä ja keskusteluperusteinen oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti 30.11.
1. uusintatentti ke 20.1.2021 klo 16.00
2. uusintatentti seuraavan toteutuksen yhteydessä ti 13.4. klo 9.00
Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Janina Luodolle, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on aiempi sosiaali- tai kasvatusalan tutkinto ja työkokemusta varhaiskasvatuksessa vähintään kaksi vuotta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Optima-oikeudet, kunhan opiskelija on osoittanut em. vaatimusten täyttyvän. Ilmoitus vastuuopettajalle riittää mikäli opiskelija on esittänyt tarvittavat dokumentit jo Varhaiskasvatuksen lähtökohdat -opintojaksolla.
Itsenäisen suorituksen tehtävät lisätään jakson Optima-sivulle ennen jakson alkamista. Tehtävä palautetaan viimeistään 30.11.2020
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus (toteutetaan verkossa) ja ennakkotehtävät 1 op
Oppimistehtävä 2 op.
Verkkotentti Optimassa 2 op.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan verkossa, ellei toisin mainita. Linkit tapaamisiin lisätään Optimaan ennen tapaamisten alkua.
Huom! Opintojakson ennakkotehtävän ohjeet Optimassa.
Maanantai 2.11.
klo 9-10 Opintojakson aloitus, tehtävän ohjeet ja parijako. (MK, JL)
klo 10-11 Ryhmäkeskustelua omista leikkikokemuksista. (MK, JL)
klo 11-12 tauko
klo 12-14 Ennakkotehtävän purku, Kasvattaja havainnoimassa ja ohjaamassa lapsen leikkiä ja toimintaa (JL)
**********************************************************************************************************
Maanantai 9.11.
klo 9-14 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / leikki-ikäiset (JL)
**********************************************************************************************************
Maanantai 16.11. Koko päivä ulkona. Huom! ennakkotehtävän ohjeet Optimassa
klo 9-11 Ulkoleikkitoimintaa Urheilupuistossa, toiminnalliset tuokiot opettajien johdolla
klo 11-12 Lounas
klo 12-14 Opiskelijoiden suunnittelemat ja ohjaamat ulkoleikkituokiot, sääntöleikit.
Huom. ulkoiluvarusteet sään mukaan! (MK & JL)
**********************************************************************************************************
Maanantai 23.11.
klo 9-13 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / taaperoikäiset (MK)
klo 13-14 Vierailijana Outi Arvola: Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten leikki
**********************************************************************************************************
Maanantai 30.11.
klo 9-10 verkkotentti kotikoneilla
Klo 10-11 Katso video Areenasta: Luontoa ei voi leikkiä loppuun
klo 11-12 Tauko
Klo 12-14 Tehtävän purku kahdessa ryhmässä. Jakson yhteenveto ja jaksopalaute (MK & JL)
Muutokset mahdollisia
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu verkkotentin arvosanasta, johon jakson oppimistehtävä voi vaikuttaa korottavasti.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa. Poissaoloja saa tulla lähiopetuksen neljästä opetuspäivästä korkeintaan 50 %. Poissaolot korvataan perehtymällä lähiopetuskerran teemaan ja palauttamalla siihen liittyvät, omaa oppimista reflektoivat muistiinpanot Optimaan.
Hylätty (0)
Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.