Siirry suoraan sisältöön

Leikki ja lapsen toiminnan havainnointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081220-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2020 - 09.11.2020

Ajoitus

02.11.2020 - 30.11.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 29

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marika Kouki
  • Janina Luoto

Ryhmät

  • MSOSTK19
    Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
  • PSOSTK19
    Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Sisältö

- leikki osana lapsen oppimista ja kehitystä
- monipuoliset oppimisympäristöt
- lapsihavainnointi ja dokumentointi

Oppimateriaalit

Tenttiin:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
- osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
Lähiopetusmateriaali

Opetusmenetelmät

Yksilö- ja parityöskentely
Luento-, oppimistehtävä ja keskusteluperusteinen oppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti 30.11.
1. uusintatentti ke 20.1.2021 klo 16.00
2. uusintatentti seuraavan toteutuksen yhteydessä ti 13.4. klo 9.00
Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Janina Luodolle, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on aiempi sosiaali- tai kasvatusalan tutkinto ja työkokemusta varhaiskasvatuksessa vähintään kaksi vuotta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Optima-oikeudet, kunhan opiskelija on osoittanut em. vaatimusten täyttyvän. Ilmoitus vastuuopettajalle riittää mikäli opiskelija on esittänyt tarvittavat dokumentit jo Varhaiskasvatuksen lähtökohdat -opintojaksolla.

Itsenäisen suorituksen tehtävät lisätään jakson Optima-sivulle ennen jakson alkamista. Tehtävä palautetaan viimeistään 30.11.2020

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus (toteutetaan verkossa) ja ennakkotehtävät 1 op
Oppimistehtävä 2 op.
Verkkotentti Optimassa 2 op.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan verkossa, ellei toisin mainita. Linkit tapaamisiin lisätään Optimaan ennen tapaamisten alkua.

Huom! Opintojakson ennakkotehtävän ohjeet Optimassa.

Maanantai 2.11.
klo 9-10 Opintojakson aloitus, tehtävän ohjeet ja parijako. (MK, JL)
klo 10-11 Ryhmäkeskustelua omista leikkikokemuksista. (MK, JL)
klo 11-12 tauko
klo 12-14 Ennakkotehtävän purku, Kasvattaja havainnoimassa ja ohjaamassa lapsen leikkiä ja toimintaa (JL)

**********************************************************************************************************

Maanantai 9.11.
klo 9-14 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / leikki-ikäiset (JL)

**********************************************************************************************************

Maanantai 16.11. Koko päivä ulkona. Huom! ennakkotehtävän ohjeet Optimassa
klo 9-11 Ulkoleikkitoimintaa Urheilupuistossa, toiminnalliset tuokiot opettajien johdolla
klo 11-12 Lounas
klo 12-14 Opiskelijoiden suunnittelemat ja ohjaamat ulkoleikkituokiot, sääntöleikit.
Huom. ulkoiluvarusteet sään mukaan! (MK & JL)

**********************************************************************************************************

Maanantai 23.11.
klo 9-13 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / taaperoikäiset (MK)
klo 13-14 Vierailijana Outi Arvola: Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten leikki

**********************************************************************************************************

Maanantai 30.11.
klo 9-10 verkkotentti kotikoneilla
Klo 10-11 Katso video Areenasta: Luontoa ei voi leikkiä loppuun
klo 11-12 Tauko
Klo 12-14 Tehtävän purku kahdessa ryhmässä. Jakson yhteenveto ja jaksopalaute (MK & JL)

Muutokset mahdollisia

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu verkkotentin arvosanasta, johon jakson oppimistehtävä voi vaikuttaa korottavasti.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa. Poissaoloja saa tulla lähiopetuksen neljästä opetuspäivästä korkeintaan 50 %. Poissaolot korvataan perehtymällä lähiopetuskerran teemaan ja palauttamalla siihen liittyvät, omaa oppimista reflektoivat muistiinpanot Optimaan.

Hylätty (0)

Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.