Leikki ja lapsen toiminnan havainnointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081220-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2020 - 23.03.2021
Ajoitus
16.03.2021 - 13.04.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 29
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Kouki
- Janina Luoto
Vastuuopettaja
Janina Luoto
Ryhmät
-
PSOSTS19Sosionomi
-
MSOSSS19Sosionomi, monimuoto, Salo
Tavoitteet
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Sisältö
- leikki osana lapsen oppimista ja kehitystä
- monipuoliset oppimisympäristöt
- lapsihavainnointi ja dokumentointi
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
- osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
Lähiopetusmateriaali
Opetusmenetelmät
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Luento-, oppimistehtävä ja keskusteluperusteinen oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti 13.4.2021
1. uusintatentti ke 12.5. klo 16.00.
2. uusintatentti ke 22.9. klo 16.00.
Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Janina Luodolle, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on aiempi sosiaali- tai kasvatusalan tutkinto ja työkokemusta varhaiskasvatuksessa vähintään kaksi vuotta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Optima-oikeudet, kunhan opiskelija on osoittanut em. vaatimusten täyttyvän. Ilmoitus vastuuopettajalle riittää mikäli opiskelija on esittänyt tarvittavat dokumentit jo Varhaiskasvatuksen lähtökohdat -opintojaksolla.
Itsenäisen suorituksen tehtävät lisätään jakson Optima-sivulle ennen jakson alkamista. Tehtävä palautetaan viimeistään 13.4.2021
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus (toteutetaan verkossa) ja ennakkotehtävät 2,5 op
Kaksiosainen tentti: verkkotentti Optimassa sekä paritentti videon pohjalta 2,5 op.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Linkit tapaamisiin lisätään Optimaan ennen tapaamisten alkua.
Huom! Opintojakson ennakkotehtävän ohjeet Optimassa.
Tiistai 16.3.
klo 9-10 Opintojakson aloitus, tehtävien ohjeet ja parijako. (MK, JL)
klo 10-11.30 Ennakkotehtävän purku ja omat leikkikokemukset. (MK, JL)
klo 11.30-12.30 tauko
klo 12.30-14 Kasvattaja havainnoimassa ja ohjaamassa lapsen leikkiä ja toimintaa (JL)
klo 14-16 Monimuotoiset perheet -koulutus (ilmoittautumislinkki Janinan 9.2. lähettämässä sähköpostissa)
**********************************************************************************************************
Tiistai 23.3.
klo 9-15 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / leikki-ikäiset (JL)
**********************************************************************************************************
Tiistai 30.3.
klo 9-15 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / taaperoikäiset (MK)
Iltapäivällä vierailija mukana
**********************************************************************************************************
Tiistai 6.4. klo 9-14 Toiminnallinen päivä: leikki, leikkiympäristön suunnittelu, toimitaan pienryhmissä
(MK & JL)
**********************************************************************************************************
Tiistai 13.4.
klo 8.30-9.30 Tentti, vaihe 1.: Yksilötentti verkossa kotikoneilla
tauko
Klo 10-11.30 Tentti, vaihe 2: Paritentti videoaineiston pohjalta
Klo 12.30-14 Jakson yhteenveto ja jaksopalaute (MK & JL)
Muutokset mahdollisia
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu yksilötyönä tehdyn verkkotentin ja paritentin keskiarvosta.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa. Poissaoloja saa tulla lähiopetuksen neljästä opetuspäivästä korkeintaan 50 %. Poissaolot korvataan perehtymällä lähiopetuskerran teemaan ja palauttamalla siihen liittyvät, omaa oppimista reflektoivat muistiinpanot Optimaan.
Hylätty (0)
Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.