Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen erityiskasvatuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081222-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2020 - 09.10.2020

Ajoitus

01.10.2020 - 29.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Hanna Siren
  • Marika Kouki
  • Noora Kumpulainen

Ryhmät

  • PSOSTK18
    Sosionomi (AMK), Turku, K18
  • MSOSTK18
    Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
  • MSOSSS18
    Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S18
  • PSOSTS18
    Sosionomi (AMK), S18

Tavoitteet

Opiskelija osaa havaita lapsen tuen tarpeita sekä osaa varhaisen tuen käytäntöjä.

Sisältö

lapsen kehityksen vaikeudet ja ilmeneminenlapsen psyykkisen kehityksen ja kiintymyssuhteen tukeminenlapsen erityistarpeiden huomioiminen varhaiskasvatussuunnitelmassalapsen kehityksen ja oppimisen tuki

Oppimateriaalit

Tenttiin:
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Sivut: 19 - 117 ja 164 - 301. Painoksessa 2014 sivut: 22 - 120 ja 188 - 343.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.
**************************************************************************************************************
Muu materiaali (ei tenttiin):
- Luennot
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462.
- Englanninkielisiä tieteellisiä artikkeleja.
- Suhonen, E. 2009. Erityistä tukea tarvitsevan taaperon sopeutuminen päiväkotiryhmään. Monitapaustutkimus vuorovaikutussuhteista ja niiden rakentumisesta. Tutkimuksia 304. Helsinki: Helsingin yliopisto. (soveltuvin osin).

Opetusmenetelmät

Ryhmätyöskentely
Luento-keskustelut

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Jakson optimatentti tehdään omilla koneilla 29.10.2020 klo 8:30 -10

Jos ei pääse ko. tenttiin, niin uusintatentistä sovitaan vastuuopettajan (Kouki) kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tentti 2op
Tehtävät 2op
Lähiopetus 1op

Sisällön jaksotus

Opetus tapahtuu kokonaisuudessaan verkossa

Viikolla 39 opiskelijat tekevät ennakkotehtävän (löytyy Optimasta) ja kirjoittavat siitä omia muistiinpanoja.
*******************************************************************************************************************
1.10 Opetus verkossa 9-14
- Jakson aloitus, ryhmäjaot, tehtävien ohjeistus ja inkluusion lähtökohdat sekä Vasun kehityksen ja oppimisen tuki MK (9:00-11:00)
- Ennakkotehtävän purku MK (12:00-14.00)
*******************************************************************************************************************
8.10 Opetus verkossa 9-14
- Kielelliset erityisvaikeudet klo 9-10 (NK) ja miten päiväkodissa lapsen kielen kehitystä tuetaan klo 10-11 (MK)
- Varhaiskasvatuksen erityisopettajan vierailu MK 12-14
*******************************************************************************************************************
Itsenäinen työskentely (viikko 42)
Opiskelijat työstävät kahden-kolmen hengen ryhmissä englanninkielisiä artikkeleja ja tekevät siitä esityksen
*******************************************************************************************************************
22.10 Opetus verkossa 9-14
- Alle kouluikäisen sosiaalis-emotionaaliset pulmat klo 9-10 (NK) ja niiden tukeminen päiväkodissa klo 10-11 (MK)
- Englanninkielisten artikkelien purku kahdessa eri ryhmässä (NK, MK, HV) 12-14
*******************************************************************************************************************
28.10. Yhteinen seminaaripäivä vaka ja lasu opiskelijoille (pakollinen osallistuminen)

*******************************************************************************************************************
29.10 Opetus verkossa 8:30 - 14
- Optimatentti kotikoneella klo 8:30 - 10
- Monialainen yhteistyö lapsen kehityksen ja oppimisen tukena klo 10:15 - 11:00 MK
- Erityispedagogiset menetelmät klo 12-14 (MK)
*******************************************************************************************************************
Lähiopetuksessa 100% läsnäolo. Sairauden takia voi korvata maksimissaan kaksi lähipäivää korvaustehtävillä. Muussa tapauksessa suoritus siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Oppimisalustana toimii Optima.

Muutokset mahdollisia!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti.
Arvosana muodostuu Optimatentistä T1 - K5.

Tenttipäivä 29.10.

Hylätty (0)

´- Opiskelijan osaaminen ei yllä 1-2 arviointikriteereihin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija tiedostaa, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita, joita varten pitää suunnitella pedagogista pienryhmätoimintaa ja lapselle yksilöllisiä tukitoimia.
- Opiskelija harjoittelee ja oppii erilaisia varhaiskasvatussuunnitelman yleisen tuen menetelmiä.
- Opiskelija tiedostaa inklusiivisen työotteen merkityksen ja yhteistyön huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän havaitsee lapsen tyypilliseen sekä epätyypilliseen kehityskuluun liittyviä tekijöitä.
- Opiskelija tiedostaa pedagogisten tukitoimien liittyvän myös oppimisympäristöön ja lapsen kanssa toimiviin varhaiskasvattajiin sekä vertaisryhmään.
- Opiskelija ymmärtää suunnittelun merkityksen lapsen tuen toteutumiseksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija ymmärtää inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän osaa soveltaa erilaisia pedagogisia menetelmiä lapsen kehityksen ja oppimisen tukemiseksi sekä ryhmässä että yksilöllisesti.
- Opiskelija ymmärtää oppimisympäristön, varhaiskasvattajien sensitiivisen vuorovaikutuksen ja vertaisryhmän merkityksen lapsen kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ymmärtää lapsen tukitoimien suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin merkityksen moniammatillisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä ja taitavansa inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen eri ammattilaisten kesken. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa on hänelle selkeää.