Siirry suoraan sisältöön

Pedagogiset työ- ja toimintatavat (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081223-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2020 - 12.11.2020

Ajoitus

05.11.2020 - 10.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marika Kouki
  • Janina Luoto

Ryhmät

  • PSOSTK18
    Sosionomi (AMK), Turku, K18
  • MSOSTK18
    Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
  • MSOSSS18
    Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S18
  • PSOSTS18
    Sosionomi (AMK), S18

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa varhaiskasvatuksessa käytettäviä monipuolisia työtapoja

Sisältö

leikkiminenliikkuminentaiteellinen kokeminen ja ilmaisututkiminen

Opetusmenetelmät

Parityöskentely, oppimistehtäväperusteinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuksessa on 100% läsnäolovelvollisuus.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää opiskelijalta aktiivista ohjaustyöskentelyä ja osallistumista toimintaan. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa eri oppimisen alueilla.

Sisällön jaksotus

Huom. Muutokset mahdollisia!

5.11. klo 9-11 Opetus verkossa
Opintojakson aloitus, tehtävät ja ryhmäjako / toiminnallisuus ja kokopäiväpedagogiikka, klo 13-15 omatoiminen kirjastokäynti kirjallisuustehtävää varten.

**************************************************************************************************************
12.11. Opetus verkossa
Teemapäivä. Ryhmä A: musiikki, draama ja kieli (MK), ryhmä B: matemaattiset taidot, tutkiminen ja liikkuminen (JK) Klo 9-11 , klo 12.00-15: opiskelijoiden parityöskentelyä: tuokiosuunnitelmat ja kirjallisuustehtävä (opettaja on käytettävissä)

***********************************************************************************************************
19.11. Opetus verkossa
Teemapäivä. Ryhmä B: musiikki, draama ja kieli (MK), ryhmä A: matemaattiset taidot, tutkiminen ja liikkuminen (JK) Klo 9-11 klo 12-13 Kuvat kielen kehityksen tukena, Mari Ahtiainen 13-15 opiskelijoiden parityöskentely jatkuu (opettajat käytettävissä)

***********************************************************************************************************
26.11. Opetus verkossa
Kuvallinen ilmaisu, (Helena Malmivirta) klo 9-14

***********************************************************************************************************
3.12. Lähiopetus Urheilupuistossa
Retkipäivä klo 9-15, huom. säänmukaiset varusteet! Opiskelijoiden ohjaamat tuokiot

***********************************************************************************************************
10.12. klo 9-11 Mediakasvatus, Juha Kontturi, klo 12-15 Kirjallisuustehtävän purku. Opintojakson ja vaka-opintojen päätös,

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikki jakson oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti.
Opintojakso arvoidaan Täydennettävä / Hyväksytty

Hylätty (0)

- Opiskelija ei ole mukana lähiopetuksessa, eikä suorita tehtäviä hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija tiedostaa oppimisen alueiden ja lapsilähtöisyyden pedagogisen toiminnan suunnittelun perustana.
- Opiskelija harjoittelee toiminnan suunnittelua ja toteuttamista eri oppimisen alueilla
- Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen työtapoja- ja menetelmiä ja käyttää niitä työskentelyssään.
- Opiskelija tutustuu ja harjoittelee toiminnan arviointia ja pedagogista dokumentointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija osaa hyödyntää oppimisen alueet ja lapsilähtöisyyden pedagogisen toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Opiskelija osaa asettaa pedagogiselle toiminnalle lähitavoitteet ja suunnitella toiminnan toteutuksen tavoitelähtöisesti lapsilähtöisyyden ja lasten osallisuuden huomioiden.
- Opiskelija osaa varhaiskasvatuksen työtapoja- ja menetelmiä.
- Opiskelija osaa arvioida toimintaa ja toteuttaa pedagogista dokumentointia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa soveltaa eri oppimisen alueita monipuolisesti ja lapsilähtöisyys on huomioitu pedagogisen toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Opiskelija osaa asettaa pedagogiselle toiminnalle lähitavoitteet ja suunnitella toiminnan toteutuksen tavoitelähtöisesti lapsilähtöisyyden ja lasten osallisuuden huomioiden.
- Opiskelija osaa käyttää, hyödyntää ja soveltaa monipuolisesti varhaiskasvatuksen eri työtapoja- ja menetelmiä.
- Opiskelija osaa arvioida ja perustella toimintaa ja ideoi erilaisia työtapoja pedagogiseen dokumentointiin lasten kanssa.