Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus, etiikka ja ohjaustyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081238-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.08.2020 - 23.10.2020

Ajoitus

01.10.2020 - 15.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • roo.sv

Paikat

10 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sirppa Kinos

Ryhmät

  • PSOSTS20
    Sosionomi (AMK), Turku, S20

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet
- tuntee erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- osaa ammatillisen vuorovaikutuksen ja ohjaamisen perusteet

Sisältö

Sisältö:
- ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
- ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä, ohjauksen erilaiset lähestymistavat, ohjauksen teoreettiset orientaatiot ja tekniikat
- etiikan käsite ja ammattietiikka
- laki asiakkaan asemasta ja oikeuksista
- sosiaalihuoltolaki

Oppimateriaalit

SOTE-PLASK:
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 22.9.2000/812
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet http://www.talentia.fi/files/558/Etiikkaopas_2012.pdf.

Tenttiin (8.12.20 ja 10.12.20 lähiopiskelumateriaalin lisäksi):
Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY

Opetusmenetelmät

Pienryhmätyöskentely,
oppimistehtäväperusteinen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Uusintatentti koulutusohjelman uusntatenttipäivinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen (pienryhmissä annettuja tehtäviä suorittaen).

SOTE-PLASK -toteutuksessa keskitytään seuraavien tavoitteiden saavuttamiseen ryhmätoiminnalla:
- tuntee lainsäädännolliset ja eettiset perusteet asiakastyössä
- kykenee ammattilliseen vuorovaiktukseen moniammatillisissa tiimeissä.

Osallistuvia opiskelijoita n. 200 (sosionomi-, sairaanhoitaja -, terveydenhoitaja- ja ensihoitajaopiskelijoita).

Ryhmät:
Noin 8 hengen ryhmät ja jokaisessa ryhmässä 1-3 jokaisesta ym. ryhmästä. Jokaisella ryhmällä ohjaava opettaja.

Tehtävät:
Ennakkotehtävä: valmistaudu esittelemään oma ammattisi ryhmällesi 1.10.20.
Ryhmä työskentelee annettuja tehtäviä (4 kpl) suorittaen. Palautukset Moodleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

SOTE-PLASK 2 OP.
Lähiopiskelu ja tentti 3 op.

Sisällön jaksotus

SOTE-PLASK toteutuu Turku AMK:n ja Novian yhteistyönä ajalla 1.10.20 - 26.11.20 torstai-iltapäivisin seuraavasti:
1.10.20 klo 13-16 aloitus VERKOSSA (ilmoittautuneille Teams-linkki tullut sähköpostiin)
8.10.20 klo 13-16 moniammatilliset ryhmät työskentelevät itsenäisesti
22.10.20 klo 13-16 moniammatilliset pienryhmät työskentelevät itsenäisesti
5.11.20 klo 13-16 moniammatilliset pienryhmät työskentelevät itsenäisesti
19.11.20 klo 13-16 moniammatilliset pienryhmät työskentelevät itsenäisesti
26.11.20 klo 13-16 loppuseminaari (ICT city, Alpha).
Ohjaava opettaja osallistuu kerran pienryhmän tapaamiseen.

Ohjaamisen perusteita ja menetelmiä opiskellaan vain ryhmän PSOSTS20 kesken seuraavasti:
8.12.20 klo 10-15.45 Ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä
10.12.20 klo 10-15.45 Ohjaamisen erilaiset lähestymistavat, ohjauksen teoreettiset orientaatiot ja tekniikat.
Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/67420097252?from=addon

15.12.20 klo 10-11.30 Tentti

Viestintäkanava ja lisätietoja

SOTE-PLASK toteutuu kaksikielisenä (suomi-ruotsi) siten, että kukin voi käyttää omaa äidinkieltään. Moniammatillisten pienryhmien työskentelyyn ei ole varattu erillisiä tiloja, vaan ryhmät päättävät itse tapaamispaikkansa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

SOTE-PLASK: hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kaikissa vaiheissa (hyväksytty / hylätty).
Tentti hylätty/ T1-K5.

Hylätty (0)

- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei toimi vastuullisena ryhmän jäsenenä
- hän ei osallistu aktiivisesti moniammatilliseen vuorovaikutukseen opintojaksolla
- hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan moniammatilliseen vuorovaikutukseen opintojaksolla
- hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti moniammatillisessa ryhmässä
- hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja tekniikoita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, moniammatillisessa ryhmässä
- hän osaa ohjata muita
- hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen tekniikoita.