Ammatillinen vuorovaikutus, etiikka ja ohjaustyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081238-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.08.2020 - 23.10.2020
Ajoitus
01.10.2020 - 15.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- roo.sv
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSTS20Sosionomi (AMK), Turku, S20
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet
- tuntee erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- osaa ammatillisen vuorovaikutuksen ja ohjaamisen perusteet
Sisältö
Sisältö:
- ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
- ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä, ohjauksen erilaiset lähestymistavat, ohjauksen teoreettiset orientaatiot ja tekniikat
- etiikan käsite ja ammattietiikka
- laki asiakkaan asemasta ja oikeuksista
- sosiaalihuoltolaki
Oppimateriaalit
SOTE-PLASK:
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 22.9.2000/812
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet http://www.talentia.fi/files/558/Etiikkaopas_2012.pdf.
Tenttiin (8.12.20 ja 10.12.20 lähiopiskelumateriaalin lisäksi):
Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY
Opetusmenetelmät
Pienryhmätyöskentely,
oppimistehtäväperusteinen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Uusintatentti koulutusohjelman uusntatenttipäivinä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen (pienryhmissä annettuja tehtäviä suorittaen).
SOTE-PLASK -toteutuksessa keskitytään seuraavien tavoitteiden saavuttamiseen ryhmätoiminnalla:
- tuntee lainsäädännolliset ja eettiset perusteet asiakastyössä
- kykenee ammattilliseen vuorovaiktukseen moniammatillisissa tiimeissä.
Osallistuvia opiskelijoita n. 200 (sosionomi-, sairaanhoitaja -, terveydenhoitaja- ja ensihoitajaopiskelijoita).
Ryhmät:
Noin 8 hengen ryhmät ja jokaisessa ryhmässä 1-3 jokaisesta ym. ryhmästä. Jokaisella ryhmällä ohjaava opettaja.
Tehtävät:
Ennakkotehtävä: valmistaudu esittelemään oma ammattisi ryhmällesi 1.10.20.
Ryhmä työskentelee annettuja tehtäviä (4 kpl) suorittaen. Palautukset Moodleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
SOTE-PLASK 2 OP.
Lähiopiskelu ja tentti 3 op.
Sisällön jaksotus
SOTE-PLASK toteutuu Turku AMK:n ja Novian yhteistyönä ajalla 1.10.20 - 26.11.20 torstai-iltapäivisin seuraavasti:
1.10.20 klo 13-16 aloitus VERKOSSA (ilmoittautuneille Teams-linkki tullut sähköpostiin)
8.10.20 klo 13-16 moniammatilliset ryhmät työskentelevät itsenäisesti
22.10.20 klo 13-16 moniammatilliset pienryhmät työskentelevät itsenäisesti
5.11.20 klo 13-16 moniammatilliset pienryhmät työskentelevät itsenäisesti
19.11.20 klo 13-16 moniammatilliset pienryhmät työskentelevät itsenäisesti
26.11.20 klo 13-16 loppuseminaari (ICT city, Alpha).
Ohjaava opettaja osallistuu kerran pienryhmän tapaamiseen.
Ohjaamisen perusteita ja menetelmiä opiskellaan vain ryhmän PSOSTS20 kesken seuraavasti:
8.12.20 klo 10-15.45 Ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä
10.12.20 klo 10-15.45 Ohjaamisen erilaiset lähestymistavat, ohjauksen teoreettiset orientaatiot ja tekniikat.
Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/67420097252?from=addon
15.12.20 klo 10-11.30 Tentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
SOTE-PLASK toteutuu kaksikielisenä (suomi-ruotsi) siten, että kukin voi käyttää omaa äidinkieltään. Moniammatillisten pienryhmien työskentelyyn ei ole varattu erillisiä tiloja, vaan ryhmät päättävät itse tapaamispaikkansa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
SOTE-PLASK: hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kaikissa vaiheissa (hyväksytty / hylätty).
Tentti hylätty/ T1-K5.
Hylätty (0)
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei toimi vastuullisena ryhmän jäsenenä
- hän ei osallistu aktiivisesti moniammatilliseen vuorovaikutukseen opintojaksolla
- hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan moniammatilliseen vuorovaikutukseen opintojaksolla
- hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti moniammatillisessa ryhmässä
- hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja tekniikoita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, moniammatillisessa ryhmässä
- hän osaa ohjata muita
- hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen tekniikoita.