Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus, etiikka ja ohjaustyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081238-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 31.12.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Liisa Pirinen
  • Sirppa Kinos

Ryhmät

  • PSOSS20V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S20

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet
- tuntee erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- osaa ammatillisen vuorovaikutuksen ja ohjaamisen perusteet

Sisältö

Sisältö:
- ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
- ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä, ohjauksen erilaiset lähestymistavat, ohjauksen teoreettiset orientaatiot ja tekniikat
- etiikan käsite ja ammattietiikka
- laki asiakkaan asemasta ja oikeuksista
- sosiaalihuoltolaki

Oppimateriaalit

- Luentomateriaali
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000
- Sosiaalihuoltolaki 1301/2014.
- Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet
https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
- Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY
- Juujärvi, S.; Myyry, L. & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi

Simulaatioihin osallistuminen edellyttää ennakkomateriaaliin perehtymistä:
Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY, luvut 1-3

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely.
Oppimistehtäväperusteinen.
Simulaatio

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Its tentti jakson lainsäädännöstä 9.2.2021 klo 16.30 (20 min). Uusintatentti sosiaali- ja kasvatusalan uusintatenttipäivänä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen.
Verkko-oppiminen.
Simulaatio-oppiminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä ohjeistetaan opintojakson alkaessa ja Itslearningissa.
Oppimistehtävässä vertaisarviointi Itslearningissa.
Oppimistehtävän palautuspäivät: 12.2.21. Toinen palautuspäivä 31.3.21.

Oppimistehtävä (sisältää myös jakson kirjallisuuteen tutustumisen) 3 op.
Its tentti jakson lainsäädännöstä1 op.
Lähiopetus ja simulaatio1 op.

Sisällön jaksotus

Verkko-opetus vkot 2-6

ti 12.1 klo 16.30-18.30 Opintojakson aloitus. Ammatillinen vuorovaikutus (LP)
ti 19.1 klo 16.30-18.30 Ammattietiikka (LP)
ti 26.1 klo 16.30-18.30 Ohjauksen teoreettisia lähtökohtia ja erilaisia näkökulmia vuorovaikutukselliseen tukemiseen (SK) Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/64682178032?from=addon
ti 2.2 klo 16.30-18.30 Simulaatiot (SK, LP)
ti 9.2 klo 16.30-18.30 Its tentti lainsäädännöstä. Opintojakson palaute. (LP, SK)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 3 op (T1-K5/hylätty).
Its tentti jakson lainsäädännöstä1 op (hyväksytty/hylätty).
Lähiopetus ja simulaatio1 op. Jakson hyväksytty suorittaminen edellyttää simulaatioon osallistumista.

Hylätty (0)

- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti vuorovaikutukseen simulaatioissa
- hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa simulaatiossa.
- hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti simulaatiossa
- hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja tekniikoita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti simulaatiossa, muita osallistujia huomioiden,
- hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen tekniikoita.