Siirry suoraan sisältöön

Suunnitelmallinen asiakastyö ja palveluohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081239-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 06.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 01.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 25

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Juha Knuuttila

Ryhmät

  • PSOSK21V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K21

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen ja kuntoutuksen palvelujärjestelmän perusteet

Sisältö

Sisältö:
- palveluohjauksen perusteet, prosessi ja eri mallit
- asiakastyön prosessi: työ ja toimintakykyisyyden arviointi, kuntoutussuunnitelma, toteutus, arviointi ja dokumentointi
- tietoturva
- vammaistyö ja kuntoutuksen palvelujärjestelmä

Oppimateriaalit

Kaikki opintojakson oppimateriaalit ovat verkko-oppimateriaaleja.

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti: 4.10 klo 8-8.30
----
1.Uusintatentti verkossa 3.11 klo 16-16.20
2.Uusintatentti verkossa: Kevätlukukausi 2022 (tarkempi ajankohta ilmoitetaan loppusyksyllä 2021)
----

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Viikkotehtävien (3) tekeminen: Yksilö- ja tiimiopiskelu sekä vertaisopiskelutapaaminen / opettajaohjaus
Yksilötehtävän tekeminen
Tenttiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viikkotehtävät: 24t/tehtävä = yht. 81t
Yksilötehtävän tekeminen 40t
Kertaus ja tenttiminen 12t

Sisällön jaksotus

Ma 30.8.2021 klo 8-10 Opintojakson aloitus: Opiskelun tavoitteet, tiimijaot, opiskelutapa, ohjaus.
----
Ma-Ma 30.8-.6.9.2021 Viikkotehtävän 1. Asiakastyön suunnittelu ja toimintakyvyn arviointi. Yksilö- ja tiimityöskentely.
Ma 6.9.2021 klo 8-10 Viikkotehtävä 1. käsittely
----
Ma-Ma 6.-.20.9.2021 Viikkotehtävän 2.Vammaistyön ja kuntoutuksen palvelujärjestelmä. Yksilö- ja tiimityöskentely
Ma 20.9.2021 klo 8-10 Viikkotehtävä 2. käsittely
----
Ma-Ma 20.-27.1.2021 Viikkotehtävän 3.Palveluohjauksen perusteet ja tietoturva. Yksilö- ja tiimityöskentely
Ma 27.10.2021 klo 8-10 Viikkotehtävä 3. käsittely
----
4.10 klo 8-8.20 Verkkotentti / Juha (uusinta-ajat löydät toteutussuunnitelman alaosasta)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimisympäristönä toimii Itslearning. Oppimisympäristöstä löytyvät myös Zoom-tapaamislinkit.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain välttävästi kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tunnista erilaisia asiakassuunnitelmia

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain pintapuolisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tunnistaa vain pintapuolisesti erilaisia asiakassuunnitelmia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- tuntee laaja-alaisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä
- tuntee erilaisia asiakassuunnitelmia ja niiden käyttöä
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja tuntee niiden haasteita