Aikuisen asiakkaan ohjaaminen ja tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081241-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2019 - 13.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 17.02.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sirppa Kinos
- Meeri Rusi
Vastuuopettaja
Meeri Rusi
Ryhmät
-
PSOSTK19Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
- oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa
Sisältö
Sisällöt:
- elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
- kriisi ja mielenterveystyö
- päihdetyö
- rikosseuraamusalan työ
- seniorityö
Oppimateriaalit
Oppimistehtävän tukena:
Nurmi, J.E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös verkossa.
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Helsinki: WSOY.
Saarenheimo, M., Pietilä, M., Maununaho, S., Tiihonen, A. & Pohjolainen, P. 2014. Ikäpolvien taju. Elämänkulku ja ikäpolvet muuttuvassa maailmassa (myös verkossa).
Tenttiin:
Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Opetusmenetelmät
Simulaatioharjoitukset.
Itsenäinen oppimistehtävä.
Kirjallisuuteen perehtyminen ja lähiopiskelu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
17.2.20 14.00-15.45 Optimatentti kirjallisuudesta ja lähiopiskelussa opitusta (tehdään koululla) MR.
.
Hyväksytyn tenttisuorituksen saa uusia vain kerran.
.
Uusintatentti:(Huom! Muuttunut optimatentiksi uusien ohjeiden mukaan):
Uusintatentti 1. 18.3.2020 kello 16.00-17.00
Uusintatentti 2. 6.5.2020 kello 16.00-17.00.
.
Uusintatentit ovat siis Optimassa eivätkä aikaisemman ohjeen mukaan.
.
Ilmoittautuminen uusintatenttiin sähköpostilla 2 viikkoa ennen Meeri.Rusi@turkuamk.fi
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen.
Itsenäinen opiskelu.
Simulaatiopedagogiikka.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Simulaatiot ja lähiopetus 1 op Hyväksytty / hylätty ja täydennettävä.
Tehtävä 2 op hyväksytty / hylätty.
Tentti kirjallisuudesta ja lähiopiskelussa opitusta 2 op 1-5 / hylätty.
Sisällön jaksotus
13.1
8.15-11.30 Opintojakson tavoitteet ja toteutus. Simulaatiopienryhmät (mm. kuka pääsee sim. ryhmiin perjantaina 31.1) MR, SK.
Aikuistyön asiakasryhmät. Asiakastyön ja asiakasryhmien haasteet. MR
12.30-15.45. Mielenterveys- ja kriisityö. SK
20.1
8.15-11.30 Rikosseuraamustyö. Simulaatiotehtävien lähtökohta MR
12.30-15.45 Päihdetyö. Opetusharjoittelija.
27.1
8.15-11.30 Simulaatioryhmä 1
12.30-15.45 Simulaatioryhmä 2
31.1. (huom perjantai)
8.15-11.30 Simulaatioryhmä 3
12.30-15.45 Simulaatioryhmä 4
3.2
8.15-11.30 Simulaatioryhmä 5
12.30-15.45 Simulaatioryhmä 6
10.2
8.15-11.30 Simulaatioryhmä 7 MR
12.30-15.45 Seniorityö. Opetusharjoittelija
.
12.2. 9.00-11.00 Kannabiksen käytön puheeksi otto. Ehyt ry. Tila ICT DELTA
.
17.2
8.15- 11.30 Nuorten aikuisten elämäntilanteet ja identiteetti Opetusharjoittelija
12.30-13.30 Jatkuu aihe Nuorten aikuisten elämäntilanteet ja identiteetti Opetusharjoittelija
14.00-15.45 Optimatentti (tehdään koululla) MR
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Simulaatiot ja lähiopiskelu 1 op Hyväksytty / hylätty ja täydennettävä.
Tehtävä 2 op hyväksytty / hylätty.
Tentti kirjallisuudesta ja lähiopiskelussa opitusta 2 op 1-5 / hylätty.
Hylätty (0)
Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Englanniksi
Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita.