Siirry suoraan sisältöön

Aikuisen asiakkaan ohjaaminen ja tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081241-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 22.01.2021

Ajoitus

14.01.2021 - 18.02.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 70

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Noora Kumpulainen
  • Sirppa Kinos
  • Meeri Rusi

Ryhmät

  • PSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, K20

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
- oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa

Sisältö

Sisällöt:
- elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
- kriisi ja mielenterveystyö
- päihdetyö
- rikosseuraamusalan työ
- seniorityö

Oppimateriaalit

Näkki, P. & Sayd, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely
kirjallisuusperusteinen
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

18.2.21
Tenttimateriaalina kirjat ja lähiopiskelumateriaali.
Uusintatentit 25.3.21 klo 16 ja 27.5.21 klo 16. Uusintatentti 11.6.21 klo 10-11.30 Optimassa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Simulaatio-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävän ohje löytyy Optimasta opintojakson alkaessa.
Tehtävän palautuspäivä: 4.2.2021
Toinen ja kolmas palautuspäivä 30.5.2021 ja 30.8.2021

Sisällön jaksotus

14.1.2021 8.15-8.45 Jakson aloitus. Meeri Rusi
9.00-11.30 Finfami Kysy Nuorelta. Outi Arvola
Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/62929098998?from=addon
12.30-15.45 Meeri Rusi. Jakson tehtävä. Sosiaaliohjaus ja ammatillisuus, ohjaaminen. Asiakastyön menetelmät.

21.1.2021 8.15-11.30 Sirppa Kinos. Asiakastyö ja ohjaaminen, ennakkotehtävä ja testi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/68553503979?from=addon
12.30-15.45 Meeri Rusi. Rikosseuraamus ja päihteet Teams linkki kalenterikutsuna

28.1.2021 8.15-11.30 Noora Kumpulainen. Simulaatio 1 - Ryhmä A klo 8.15- 9.45 ja Ryhmä B klo 10.00 -11.30 https://turkuamk.zoom.us/j/65069525651?from=addon
12.30-15.45 Elämänkaaren vaiheet / Noora Kumpulainen: https://turkuamk.zoom.us/j/67904333479?from=addon

4.2.2021 8.15-11.30 Meeri Rusi. Simulaatio 2.Teams linkki kalenterikutsuna
12.30-15.45 Noora Kumpulainen. Mielenterveys ja kriisityö. Yhdessä Psostk20 ryhmän kanssa.
https://turkuamk.zoom.us/j/66252787502?from=addon
11.2.2021 8.15-11.30 Sirppa Kinos. Simulaatio 3.
12.30--15.45 Sirppa Kinos Seniorityö
18.2.2021 8.15-11.30 Meeri Rusi. Simulaatio 4. Teams linkki kalenterikutsuna
12.30-14.00 Tentti Optimassa. Sen jälkeen sähköinen palautekysely Optimassa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ennakkotehtävä simulaatioharjoitusta varten: Simulaatiossa harjoittelemme ammatillista vuorovaikutusta. Valmistaudu siihen perehtymällä vuorovaikutuksellisen tukemisen periaatteisiin tenttikirjojen avulla (erityisesti Vuorovaikutuksellinen tukeminen sivut 11-23, 76-91 ja 192-198 sekä Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla sivut 25-42). Tunneilla 21.1. suoritetaan tähän materiaaliin perustuva testi (15 oikein - väärin -väittämää), josta tulee saada vähintään 10 oikein, jotta voit osallistua simulaatioharjoitukseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkkoluennot ja simulaatiot 1 op, hyväksytty - hylätty. Simulaatioissa 100 % läsnäolovelvoite ja hyväksytysti suoritettu ennakkotesti.
Eri asiakasryhmien ohjaaminen - tehtävä 2 op, hyväksytty - hylätty
Tentti (kirjat ja lähiopiskelumateriaali) 2 op, 1-5, hylätty.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa. Hän ei tiedä vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) eikä niiden keskeisiä piirteitä. Hän ei tunne asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Hän osaa nimetä joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen lähestymistapoja, mutta ei tunne niiden keskeisiä piirteitä. Hän osaa nimetä joitakin asiakastyön keskeisiä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita. Hän tuntee joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeisiä piirteitä. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita. Hän tuntee vuorovaikutuksellisen tukemisen keskeiset lähestymistavat (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeiset piirteet. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu). Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin.