Kasvatustyö ja lastensuojelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081242-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2019 - 15.11.2019
Ajoitus
08.11.2019 - 13.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heli Virjonen
- Laura Närvi
Ryhmät
-
MSOSTK19Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee lastensuojelulain perusteet ja asiakkuuden kulun lastensuojelupalveluissa
- tuntee kasvatustyön perusteet
- harjaantuu arvioimaan itseään kasvattajana
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä
Sisältö
Sisältö:
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
- lasten ja nuorten hyvinvointi
- varhaiskasvatustyö
- lastensuojeluprosessi, systeeminen malli asiakastyössä
Oppimateriaalit
TENTTIMATERIAALIT
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
- Lastensuojelun laatusuositukset. Luettavissa: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161862/STM_2019_8_J_Lastensuojelun_laatusuositus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
**********************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
Laiho Maria 2018: https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
**********************************************************************************************
MUITA LÄHTEITÄ: (ei tentittävä)
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.
Opetusmenetelmät
- lähiopiskelu
- ryhmätyöskentely
- itsenäiset oppimistehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti pidetään 13.12.2019. Se sisältää pienryhmissä tehtävän esseen, joka perustuu
tilaisuudessa katsottavaan videoon. Sen lisäksi jokainen tekee yksilötentin.
Tentin voi uusia 22.1.2020 tai 18.3.2020 uusintatenttipäivinä. Ilmoittaudu sähköpostilla tenttiin Laura Närville ja Heli Virjoselle.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- keskusteluluennot
- yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1op
Tentti 2op
Välitehtävät 2op
Sisällön jaksotus
8.11. klo 8.15-11.30 Jakson aloitus (HV ja LN)
*********************************************************************************************
15.11. klo 8.15-11.30 Kasvatustyön teoreettinen perusta; Lapsuus elämänvaiheena (HV); klo 12.30-15.45 Lasten hyvinvointi ja perheiden palvelut (LN)
***************************************************************************************
22.11. klo 8.15-11.30 Varhainen vuorovaikutus; Varhaiskasvatus yhteiskunnallisena toimintana (HV); klo 12.30-15.45 Sos-lapsikylän esittely ja Lastensuojeluprosessi (LN)
***************************************************************************************
29.11. klo 8.15-11.30 Kouluikäisen kasvun tukeminen (HV); klo 12.30-15.45 Lastensuojeluprosessi ja rajoitustoimenpiteet sijaishuollossa (LN)
***************************************************************************************
13.12. klo 8.15 -11.30 Tentti ja jakson lopetus (HV)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jaksolla on läsnäolopakko 100% kummassakin opetuskokonaisuudessa.
Poissaoloista on sovittava korvaustehtävä. Korvaustehtävillä voi korvata enintään 50%.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arvosana tulee esseen ja tentin perusteella siten, että esseen osuus arvosanasta on 1/3, kasvatustyön osuus 1/3 ja lastensuojelun osuus 1/3. Jokaisesta osuudesta opiskelijan tulee saada hyväksytty suoritus.
Jaksosta annetaan numeerinen arvosana hyl./T1-K5.