Siirry suoraan sisältöön

Kasvatustyö ja lastensuojelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081242-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2019 - 15.11.2019

Ajoitus

08.11.2019 - 13.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Heli Virjonen
  • Laura Närvi

Ryhmät

  • MSOSTK19
    Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee lastensuojelulain perusteet ja asiakkuuden kulun lastensuojelupalveluissa
- tuntee kasvatustyön perusteet
- harjaantuu arvioimaan itseään kasvattajana
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä

Sisältö

Sisältö:
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
- lasten ja nuorten hyvinvointi
- varhaiskasvatustyö
- lastensuojeluprosessi, systeeminen malli asiakastyössä

Oppimateriaalit

TENTTIMATERIAALIT
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
- Lastensuojelun laatusuositukset. Luettavissa: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161862/STM_2019_8_J_Lastensuojelun_laatusuositus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
**********************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
Laiho Maria 2018: https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
**********************************************************************************************
MUITA LÄHTEITÄ: (ei tentittävä)
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.

Opetusmenetelmät

- lähiopiskelu
- ryhmätyöskentely
- itsenäiset oppimistehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti pidetään 13.12.2019. Se sisältää pienryhmissä tehtävän esseen, joka perustuu
tilaisuudessa katsottavaan videoon. Sen lisäksi jokainen tekee yksilötentin.
Tentin voi uusia 22.1.2020 tai 18.3.2020 uusintatenttipäivinä. Ilmoittaudu sähköpostilla tenttiin Laura Närville ja Heli Virjoselle.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- keskusteluluennot
- yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1op
Tentti 2op
Välitehtävät 2op

Sisällön jaksotus

8.11. klo 8.15-11.30 Jakson aloitus (HV ja LN)
*********************************************************************************************
15.11. klo 8.15-11.30 Kasvatustyön teoreettinen perusta; Lapsuus elämänvaiheena (HV); klo 12.30-15.45 Lasten hyvinvointi ja perheiden palvelut (LN)
***************************************************************************************
22.11. klo 8.15-11.30 Varhainen vuorovaikutus; Varhaiskasvatus yhteiskunnallisena toimintana (HV); klo 12.30-15.45 Sos-lapsikylän esittely ja Lastensuojeluprosessi (LN)
***************************************************************************************
29.11. klo 8.15-11.30 Kouluikäisen kasvun tukeminen (HV); klo 12.30-15.45 Lastensuojeluprosessi ja rajoitustoimenpiteet sijaishuollossa (LN)
***************************************************************************************
13.12. klo 8.15 -11.30 Tentti ja jakson lopetus (HV)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Jaksolla on läsnäolopakko 100% kummassakin opetuskokonaisuudessa.
Poissaoloista on sovittava korvaustehtävä. Korvaustehtävillä voi korvata enintään 50%.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arvosana tulee esseen ja tentin perusteella siten, että esseen osuus arvosanasta on 1/3, kasvatustyön osuus 1/3 ja lastensuojelun osuus 1/3. Jokaisesta osuudesta opiskelijan tulee saada hyväksytty suoritus.
Jaksosta annetaan numeerinen arvosana hyl./T1-K5.