Kasvatustyö ja lastensuojelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081242-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.11.2019 - 12.05.2020
Ajoitus
05.05.2020 - 26.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Ilkka Uusitalo
- Laura Närvi
Vastuuopettaja
Ilkka Uusitalo
Ryhmät
-
MSOSSS19Sosionomi, monimuoto, Salo
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee lastensuojelulain perusteet ja asiakkuuden kulun lastensuojelupalveluissa
- tuntee kasvatustyön perusteet
- harjaantuu arvioimaan itseään kasvattajana
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä
Sisältö
Sisältö:
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
- lasten ja nuorten hyvinvointi
- varhaiskasvatustyö
- lastensuojeluprosessi, systeeminen malli asiakastyössä
Oppimateriaalit
TENTTIMATERIAALIT
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
**************************************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
Laiho Maria 2018: https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
**************************************************************************************************************
MUITA LÄHTEITÄ: (ei tentittävä)
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.
Opetusmenetelmät
- lähiopiskelu
- ryhmätyöskentely
- itsenäiset oppimistehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti pidetään 26.5.2020. Se sisältää pienryhmissä tehtävän esseen, joka perustuu
tilaisuudessa katsottavaan videoon. Sen lisäksi jokainen tekee yksilötentin.
Tentin voi uusia syksyllä 2020.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- keskusteluluennot
- yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1op
Tentti 2op
Välitehtävät 2op
Sisällön jaksotus
5.5. klo 8.15-14 Jakson aloitus; Lastensuojelu: Lasten hyvinvointi ja perheiden palvelut sekä systeeminen työote(LN & KV)
*********************************************************************************************************
12.5. klo 8.15-14 Kasvatustyön teoreettinen perusta; Varhainen vuorovaikutus (IU) *********************************************************************************************************
19.5. klo 8.15-14 Lastensuojelu: Lastensuojeluprosessi ja rajoitustoimenpiteet sijaishuollossa(LN & KV)
********************************************************************************************************
26.5. klo 8.15-11.30 Varhaiskasvatuksen perusteet; Kouluikäisen kasvun tukeminen (IU);
klo 12.30-15.30 Tentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jaksolla on läsnäolopakko 100% kummassakin opetuskokonaisuudessa.
Poissaoloista on sovittava korvaustehtävä. Korvaustehtävillä voi korvata enintään 50%.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arvosana tulee esseen ja tentin perusteella siten, että esseen osuus arvosanasta on 1/3, kasvatustyön osuus 1/3 ja lastensuojelun osuus 1/3. Jokaisesta osuudesta opiskelijan tulee saada hyväksytty suoritus.
Jaksosta annetaan numeerinen arvosana hyl./T1-K5.