Siirry suoraan sisältöön

Kasvatustyö ja lastensuojelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081242-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.11.2019 - 12.05.2020

Ajoitus

05.05.2020 - 26.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Ilkka Uusitalo
  • Laura Närvi

Vastuuopettaja

Ilkka Uusitalo

Ryhmät

  • MSOSSS19
    Sosionomi, monimuoto, Salo

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee lastensuojelulain perusteet ja asiakkuuden kulun lastensuojelupalveluissa
- tuntee kasvatustyön perusteet
- harjaantuu arvioimaan itseään kasvattajana
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä

Sisältö

Sisältö:
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
- lasten ja nuorten hyvinvointi
- varhaiskasvatustyö
- lastensuojeluprosessi, systeeminen malli asiakastyössä

Oppimateriaalit

TENTTIMATERIAALIT
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
**************************************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
Laiho Maria 2018: https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
**************************************************************************************************************
MUITA LÄHTEITÄ: (ei tentittävä)
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.

Opetusmenetelmät

- lähiopiskelu
- ryhmätyöskentely
- itsenäiset oppimistehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti pidetään 26.5.2020. Se sisältää pienryhmissä tehtävän esseen, joka perustuu
tilaisuudessa katsottavaan videoon. Sen lisäksi jokainen tekee yksilötentin.
Tentin voi uusia syksyllä 2020.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- keskusteluluennot
- yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1op
Tentti 2op
Välitehtävät 2op

Sisällön jaksotus

5.5. klo 8.15-14 Jakson aloitus; Lastensuojelu: Lasten hyvinvointi ja perheiden palvelut sekä systeeminen työote(LN & KV)
*********************************************************************************************************
12.5. klo 8.15-14 Kasvatustyön teoreettinen perusta; Varhainen vuorovaikutus (IU) *********************************************************************************************************
19.5. klo 8.15-14 Lastensuojelu: Lastensuojeluprosessi ja rajoitustoimenpiteet sijaishuollossa(LN & KV)
********************************************************************************************************
26.5. klo 8.15-11.30 Varhaiskasvatuksen perusteet; Kouluikäisen kasvun tukeminen (IU);
klo 12.30-15.30 Tentti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Jaksolla on läsnäolopakko 100% kummassakin opetuskokonaisuudessa.
Poissaoloista on sovittava korvaustehtävä. Korvaustehtävillä voi korvata enintään 50%.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arvosana tulee esseen ja tentin perusteella siten, että esseen osuus arvosanasta on 1/3, kasvatustyön osuus 1/3 ja lastensuojelun osuus 1/3. Jokaisesta osuudesta opiskelijan tulee saada hyväksytty suoritus.
Jaksosta annetaan numeerinen arvosana hyl./T1-K5.