Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työ (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081243-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.01.2020 - 26.02.2020
Ajoitus
27.02.2020 - 12.04.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
10 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Olli Toivonen
- Maija-Liisa Aronpää
- Sirppa Kinos
Vastuuopettaja
Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSTK19Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti
Sisältö
Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut
Oppimateriaalit
tenttiin:
Derald Wing Sue: Multicultural social work practice
https://ahmadrofai.files.wordpress.com/2017/08/multikulturderald-wing-sue-multicultural-social-work-practice.pdf
Online manual on the Act on the Promotion of Immigrant Integration, https://kotouttaminen.fi/en/online-manual-on-integration
Online Manual on Refugee Reception, https://kotouttaminen.fi/en/online-manual-on-refugee-reception
Key concepts, https://kotouttaminen.fi/en/key-concepts
Actors, https://kotouttaminen.fi/en/actors
Lähiopiskelumateriaali.
Alueanalyysin tueksi:
Rasinkangas, Jarkko 2013. Sosiaalinen eriytyminen Turun kaupunkiseudulla. Tutkimus asumisen alueellisista muutoksista ja asumispreferensseistä.
Osoitteessa: https://www.utupub.fi/handle/10024/91701
https://www.utupub.fi/handle/10024/91701.
Kivinen, Outi (eds.) 2014. Promoting Urban health. Experiences from developing Multiprofessional studies in Social and Health Care Education. Turku University of Applied Sciences. Available:
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522165459.pdf.
https://www.turku.fi/tilastot.
Opetusmenetelmät
Ryhmätyöskentely; kirjallisuusperusteinen, oppimistehtäväperusteinen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
6.4.2020 8.15-11.30 Ryhmätentti.
Uusinta yleisenä tenttipäivänä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Alueanalyysitehtävä ohjeistetaan opintojakson aloituksessa 24.2.2020 Klo 10-16.
Sisällön jaksotus
24.2.2020 Klo 10-11.30 Jakson aloitus. Aluetyön perusteet MLA. JS12.30-13 Aluetyön koordinaattori Katri Arnivaara: Turun kaupungin aluetyö. 13.00-14.00 Alueanalyysitehtävän ohjeistus ja käynnistäminen. JS, SK
2.3.2020 klo 10.00-16 Globaalit megatrendit. Monikulttuurinen osaaminen. Turvapaikkaprosessi. SK
9.3.2020 klo 10-11.30 Essi Katila Pakolaisnuorten tuki ry: Kulttuurisensitiiviset työkalut mielenterveyden tukemisessa. 12.30-14 Sukupuolisensitiivinen työ (Ave Valojää, psykologipalvelu Dialogika)
16.3.2020 8.15-11.30 Vaikuttamistyö MLA. Klo 12.30 -14 Alueanalyysitehtävien ohjaus SKYPE, yksi edustaa ryhmää.
23.3.2020 klo 10-11.30 Verkostot ja verkostotyö OT Skype/Zoom (linkki tulee sähköpostiin)12.30-14.00 Sosiokulttuurinen innostaminen SK. Skype/Zoom (linkki tulee sähköpostiin)
30.3.2020 klo 10-16 Alueanalyysitehtävien purku, SK, OT.Skype/Zoom (linkki tulee sähköpostiin)
6.4.2020 klo 8.15-9.15 Yksilötentti Optimassa (linkki tulee opintojakson aloitussivulle Optimassa) SK
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tentti 2 op.
Oppimistehtävä 2 op.
Lähiopiskelu 1 op.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
-vaikuttamistyö
- kotouttaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä seuraavat keskeiset käsitteet:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- vaikuttamistyö
- kotouttaminen.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
- verkostotyö. Ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotouttaminen. Tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
- verkostotyö. Ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotouttaminen. Tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.