Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työ (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081243-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2020 - 08.10.2020

Ajoitus

08.10.2020 - 13.11.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

5 - 30

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Olli Toivonen
  • Sirppa Kinos

Ryhmät

  • PSOSS19V
    Sosionomi, verkko, Turku

Tavoitteet

Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti

Sisältö

Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut

Oppimateriaalit

Tehtävä- ja luentokohtaiset lukemistot ja aineistot Optimassa

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
luento-opetusperusteinen, oppimistehtäväperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Teoreettinen oppimispäiväkirja:
1. Palautuspäivä
2. Palautuspäivä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen, Verkko-oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkoluennot 1op
Oppimistehtävät 2op
Teoreettinen oppimispäiväkirja 2op

Sisällön jaksotus

HUOM! OPINTOJAKSOLLE EIVÄT VOI ILMOITTAUTUA MUUT KUIN VERKKORYHMÄN OPISKELIJAT!

Opintojakso toteutuu viikoilla 41-44.
Varatut työajat ja verkkotyöskentelyt:
8.10.20 klo 8-10 Opintojakson aloitus Zoom. Jakson perusteet ja tavoitteet, oppimistehtävien esittely. Aluetyö.
15.10.20 klo 8-10 Henkilökohtainen työskentely, My Neighbourhood
20.10.20 klo 8-10 Henkilökohtainen työskentely, Multicultural work
22.10.20 klo 8-10 Verkkoluento Zoom, sukupuolisensitiivinen työote / Ave Valojää
29.10.20 klo 8-10 Verkkoluento Zoom, Verkostot ja vaikuttaminen + jakson palaute

Oppimistehtävien palautuspäivät Optimassa:
Tehtävä 1, My Neighbourhood 16.10.2020
Tehtävä 2, Multicultural work 21.10.
Tehtävä 3, Socio-cultural animation 28.10.2020
Tehtävä 4, Social Capital and Social Networkmap 6.11.2020


Teoreettisen oppimispäiväkirja palautus:
1. Palautus 13.11.2020
2. Palautus 27.11.2020

Tehtävien ohjeistukset ja materiaalit optimassa (PSOSS19V).

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 1-4, Hyväksytty / Hylätty
Teoreettinen oppimispäiväkirja H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä kurssin keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- vaikuttamistyö
- kotouttaminen

Opiskelija ei kykene:
- osoittamaan osaamista vaikuttamistyössä yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osoittamaan osaamista toimia verkostoissa ja kykenemistä moniammatilliseen ja -kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtämään kulttuurieroja eikä kykene yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- huomioimaan erilaisa ryhmiä ammatillisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa osittain ja vajavaisesti kuvailla ja määritellä jakson keskeiset käsitteet:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- vaikuttamistyö
- kotouttaminen
Opiskelija pystyy ymmärtämään kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa. Opiskelija osaa huomioida ryhmiä ammatillisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee jakson keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee hyvin jakson keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet, ja käyttää niitä ammattimaisesti työkenttää hahmottaessaan. Hän osaa kuvata niillä sosionomin työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä sekä omia kokemuksiaan ja oppimistaan.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.