Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työ (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081243-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2020 - 18.03.2021

Ajoitus

11.03.2021 - 15.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Maija-Liisa Aronpää
  • Sirppa Kinos

Ryhmät

  • MSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20

Tavoitteet

Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti

Sisältö

Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut

Oppimateriaalit

Alueanalyysiin liittyvä kirjallinen materiaali ilmoitetaan tehtävän ohjeistuksessa.
Viikkotehtäviin liittyvät e-julkaisut ilmoitetaan viikkotehtävien yhteydessä.

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely.
Pienryhmätyöskentely.
Oppimistehtäväperusteinen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen.
Verkko-oppiminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson alkaessa oppimistehtävä (alueanalyysi) ohjeistetaan verkkotapaamisessa. Kaikkien mukanaolo välttämätön. Kirjallinen ohjeistus Optimassa.

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää viikkotehtäviä (3 op) ja ryhmissä toteutettavan alueanalyysin (2 op). Viikkotehtävien teemat ovat:
1. Vaikuttamistyö.
2. Kulttuuritietoiset työkäytännöt ja kotoutuminen.
3. Työmenetelmiä: Sosiokulttuurinen innostaminen ja verkostotyö.
Viikkotehtävät käynnistetään torstaisin, jolloin on myös niihin liittyviä luentoja.

11.3.2021 klo 8.15-11.30 Opintojakson käynnistys ja alueanalyysien käynnistys. Aluetyö. (SK)
Linkki tullut kalenterikutsuna ja saatavana myös tässä (kopioi osoitekenttään):
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MGI5ZTFmMjYtNzlmMC00MjUzLTgxYjctMTI5NTQyNTdiOGJk%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22ab32bc86-12f2-4b38-b262-c5775982e241%22%2c%22Oid%22%3a%221cb69f8b-82ab-4ffd-83e5-689cc16fc3b9%22%7d

18.3.2021 klo 8.15-10.00 Teeman 1. Vaikuttamistyö käynnistys (MLA). Luento vaikuttamistyöstä (MLA). 10.15-11.30 Aikaa aloittaa viikkotehtävän tekeminen. Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/67011349344?from=addon

25.3.2021 klo 8.15-9.45 Teeman 2. Kulttuuritietoiset työkäytännöt ja kotoutuminen käynnistys (MLA). Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/63993669972?from=addon

Asiantuntijaluento klo 10-11 Aino Ukko: Kunniaan liittyvän väkivallan ehkäisy (luennolla mukana PSOSTK20). Linkki Aino Ukon luennolle tullut kalenterikutsuna ja saatavana myös tässä (kopioi osoitekenttään):
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_N2Y5MGMwMWQtYjhjNy00ODAxLTkyY2MtZDI3NzRjYTRlY2Y0%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22ab32bc86-12f2-4b38-b262-c5775982e241%22%2c%22Oid%22%3a%221cb69f8b-82ab-4ffd-83e5-689cc16fc3b9%22%7d

1.4.2021 klo 8.15-11.30 Alueanalyysi/ aluekävely. Pienryhmät työskentelevät itsenäisesti.
8.4.2021 klo 8.15-9.15 Asiantuntijaluento Seta ry: Sukupuolen moninaisuus ja sukupuolisensitiivinen työ. 9.15-11.30 Teeman 3. käynnistys (SK): Työmenetelmiä: sosiokulttuurinen innostaminen ja verkostotyö. Luento sosiokulttuurisesta innostamisesta (SK). Linkki tullut kalenterikutsuna ja saatavana myös tässä (kopioi osoitekenttään):
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MzdiOGRhNjItYTBhNy00MWFhLWJjZmEtZTZlZGYyYWMwMTU0%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22ab32bc86-12f2-4b38-b262-c5775982e241%22%2c%22Oid%22%3a%221cb69f8b-82ab-4ffd-83e5-689cc16fc3b9%22%7d

Viestintäkanava ja lisätietoja

Korona-viruksen takia opintojakso järjestetään kokonaisuudessaan verkossa. Opintojaksolle ilmoittautuneet opiskelijat saavat sähköpostiinsa ja kalenterikutsuna linkit verkkotapaamisiin viimeistään tapaamista edeltävänä päivänä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikkotehtävät (3 op) hyväksytty / täydennettävä.
Alueanalyysi (2 op) raportti T1-K5/täydennettävä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelija ei osaa analysoida ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ei ymmärrä aluetyön monialaisuutta ja merkitystä eikä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä joitakin seuraavista käsitteistä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Hän ei kaikin osin ymmärrä vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkitystä osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän tunnistaa ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän ymmärtää ympäristön (fyysinen, sosiaalinen) merkityksne ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.