Siirry suoraan sisältöön

Systeeminen ja monitoimijainen työskentelyote - turvallinen arki ja pysyvät ihmissuhteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081249-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 20.02.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

60 - 100

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Niina Vuoristo
  • Noora Kumpulainen
  • Laura Närvi
  • Susanna Virta

Ryhmät

  • MSOSSS20
    Sosionomi, monimuoto, Salo
  • PSOSTS20
    Sosionomi (AMK), Turku, S20
  • MSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
  • PSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, K20

Tavoitteet

Opiskelija
- muodostaa itselleen näkemyksen omasta roolistaan monitoimijaisessa toimintaympäristössä

Sisältö

Sisältö:
- varhaiskasvatus, esikoulu ja koulu, oppilaitos lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
- vanhemmuuden ja parisuhteen tuki, erotilanteet
- mentalisaatio
- erityistason tuki ja konsultaatio (vrt. lastensuojeluilmoitus), jalkautuvat palvelut; työskentely rajapinnoilla
- systeeminen työote peruspalvelujen / korjaavien palvelujen rajapinnalla

Opetusmenetelmät

Yksilöoppiminen
Luento-opetusperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1.3. -8.3.2022 Tentti verkossa
Tenttimateriaali:
-Viinikka, A. (toim.) 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Helsinki
- Leena Turja: Lapset osallisina - Kohti uutta varhaiskasvatuskulttuuria Luettavissa: https://eceaf.org/wp-content/uploads/2014/03/2011-3-Turja.pdf

Jakson viimeinen uusintatentti 11.5.2022

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja ennakkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Portfolion työstäminen 1 op

Sisällön jaksotus

MUUTOKSET MAHDOLLISIA OPINTOJAKSON ALOITUKSEEN ASTI

Moduuli sisältää itsenäisiä ennakkotehtäviä, tiimityöskentelyä ja verkko-opetusta. Työskentely toteutuu tiistaisin klo 9.00 - 15.00. Päivien tarkempi aikataulu kuvataan Itslearningissa.

Opintojakso siäktää sekä lähi- että verkkotapaamisia. Verkko-opiskelu toteutuu Zoomin välityksellä.

15.2.2022 klo 9.00 - 15.00 Lapsen asema erossa / SV
*****************************************************************************
22.2.2022 klo 9.00 - 15.00 Mentalisaatio / LN
******************************************************************************
3.3.2022 klo 9.00 -15.00 Systeeminen työote / LN
HUOM! päivä on torstai.
**********************************************************************************
8.3.2021 klo 8.00 - 16.00 MONIA -Terhyn yhteinen moniammatillinen päivä, systeeminen työote ja rajapintatyöskentely. Lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen, puheeksiotto ja palveluohjaus. / LN, NK, SV, NV

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää 100 % läsnäoloa, josta 50 % tulee osallistua lähiopetukseen ja 50 % voi tehdä korvaavana tehtävänä. Poissaolon korvaavana tehtävänä opiskelija kirjoittaa reflektiivisen esseen ko. opetuksen aiheesta esseemuodossa.
Poissaolon korvaava tehtävä tulee palauttaa 15.3.2022 mennessä, tämän jälkeen korvaavia tehtäviä ei oteta vastaan. Poissaolo korvataan osallistumalla kevät 2023 toteutuksen vastaavaan opetukseen.
Tiimityöskentelyyn osallistuminen edellyttää ennakkotehtävän palauttamista ennen tiimityöskentelyn toteutumista. Ennakkotehtävät tulee palauttaa 13.3.2022 mennessä, tämän jälkeen ennakkotehtäviä ei oteta vastaan. Ennakkotehtävä tehdään kevät 2023 toteutuksen mukaisesti.