Siirry suoraan sisältöön

Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus simulaatiotilanteissa 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7191070-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 31.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Hammasteknikon koulutus

Opettaja

  • Jenni Vaherjoki

Ryhmät

  • PHAMMS20
    Hammasteknikkokoulutus (AMK), S20

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- mallianalyysin
- ymmärtää kokoproteesityön prosessiluonteen
- irtoproteesien teknisen toteutuksen
- valmistaa kokoproteesin
- korjata ja pohjata kokoproteesin

Sisältö

Kokoproteesit

Oppimateriaalit

Luennot, kirjallisuuslista ja mahdollinen muu materiaali löytyy Itslearningista.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla toteutuu työelämälähtöisyys ja tiimioppiminen
Itsenäinen työskentely / opettajaohjaus: kokoproteesin asettelu ja valmistaminen opettajan ohjauksessa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Alustukset, simulaatio-oppiminen, opettaja- ja vertausohjaus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla valmistetaan KP/KP -asetteluja (* 2) ja jatketaan koko hammasteknisen työprosessin harjoittelua (prosessi: kipsimallit, yksilölliset lusikat, purentakaaviot, hammasasettelu, vahatyöt, akrylointi ja proteesin viimeistely)
Valmistetaan KP/KP2 Ivobase-menetelmällä.

5op = 135 tuntia opiskelijan työtä, joista 20h suoritetaan palvelulaboratoriossa

Sisällön jaksotus

Tammikuu - maaliskuu
Kokoproteesiasettelun teoreettiset perusteet ja opintojaksolla tehtävät harjoitustyöt:
1. Hampaattoman suun kp / kp - asettelut
a) proteesihampaiden valintaperusteet, hammasasettelun periaatteet, ienreunojen, papillojen ja alveoliosien muotoilu
b) kp:n valmistusprosessi: proteesin kyvetointi, koeprässäys ja akrylointi, proteesien viimeistely: työstö- ja kiillotusmenetelmät, hampaiden hionnat: kuluneisuus- ja korjaushionnat
2. Oppimispäiväkirja, pienryhmätyöt, ennakkotehtävät
opettajan laatimat opintojakson eri aiheisiin/teemoihin liittyvät ennakkotehtävät ja/tai koko opintojakson kattava oppimispäiväkirja/työraportti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson aikana tehtäväksi annettujen harjoitustöiden ja -tehtävien suorittaminen määräaikaan mennessä.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.