Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1 (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7191081-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Milla Lahdenperä
- Sari Silmäri
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS22Hammasteknikkokoulutus (AMK), S22
- 28.04.2023 09:00 - 10:00, Potilasdemo 1: Potilaan anamneesi ja tarkastus. Alkumallit ja lusikan määritys (katsottavissa luennon 2 jälkeen)
- 28.04.2023 10:00 - 11:30, Luento 3: Preproteettinen hoito ja hampaattoman suun jäljentäminen / Jaana
- 28.04.2023 11:30 - 12:30, Potilasdemo 2: Tarkkuusjäljennöksen ottaminen (katsottavissa luennon 3 jälkeen)
- 02.05.2023 14:30 - 16:00, Luento 4: Purennan ja leukasuhteiden määritys vahakaavioiden avulla, asettelun tarkistus ja kokoproteesien suuhunsovitus
- 03.05.2023 09:00 - 10:00, Potilasdemo 3: Kaavion sovitus, purennan määritys / Demot 3-6 katsottavissa luennon 4 jälkeen
- 03.05.2023 10:00 - 11:00, Potilasdemo 4: Asettelun sovitus
- 03.05.2023 11:00 - 12:00, Potilasdemo 5: Proteesin suuhun sovitus
- 03.05.2023 12:00 - 13:00, Potilasdemo 6: Proteesin kontrolli
- 04.05.2023 12:15 - 14:00, Luento 5: Proteesihoidon ongelmia
- 09.05.2023 09:15 - 11:00, Luento 6: Immediaattiproteesit. Jälkihoito
- 11.05.2023 09:15 - 11:00, Luento 7: Kokoproteesien okkluusio ja artikulaatio
- 12.05.2023 13:00 - 14:45, Ryhmä A HARJOITUS: Yläleuan asettelu
- 12.05.2023 14:45 - 16:30, Ryhmä B HARJOITUS: Yläleuan asettelu
- 16.05.2023 12:00 - 14:00, Ryhmä A HARJOITUS: Alaleuan asettelu
- 16.05.2023 14:15 - 16:15, Ryhmä B HARJOITUS: Alaleuan asettelu
- 23.05.2023 08:15 - 10:15, Ryhmä A HARJOITUS: Okkluusio ja artikulaatio. Kokoproteesin vahatyö
- 23.05.2023 10:15 - 12:15, Ryhmä B HARJOITUS: Okkluusio ja artikulaatio. Kokoproteesin vahatyö
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
- proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
- jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
- purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
- purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
- proteesipotilaan ylläpitohoidon
Sisältö
Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
- Hampaattoman suunhoito
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy ITSistä
Opetusmenetelmät
Luennot ja kirjalliset tehtävät
Osan opintojaksosta toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
* Yliopiston antamat luennot toteutuvat toukokuussa -23
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luento-opetus, kirjalliset itsenäiset tehtävät
Vertaisopetus Ht-HLL
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson 2op tarkoittaa 54 tuntia opiskelijan työtä
Oppimispäiväkirja, pienryhmätyöt, ennakkotehtävät
opettajan laatimat opintojakson eri aiheisiin/teemoihin liittyvät ennakkotehtävät ja/tai koko opintojakson kattava oppimispäiväkirja/työraportti (tarkempi tehtävänanto ITSissä)
Sisällön jaksotus
Kevätlukukausi 2023
Kokoproteesiasettelun teoreettiset perusteet
• hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
• proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
• jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
• purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
• purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
• proteesipotilaan ylläpitohoidon
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo ja osallistuminen luento-opetukseen
Kirjalliset tehtävät ja/tai tentti
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit alla
Hylätty (0)
0 = ei ymmärtämistä. Tehtävä on ymmärretty väärin eikä oppimispäiväkirjaan ole panostettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1- 2 = niukka ymmärtäminen. Oppimispäiväkirja on kuvaileva raportti. Käsitteet ja määritelmät on ymmärretty, mutta oppimispäiväkirjassa ei ole reflektioita ja pohdintaa omasta oppimisprosessista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = asioiden ymmärtäminen Käsitteiden ja määritelmien ymmärtämisen lisäksi oppimispäiväkirjassa on pohdintaa oppimisprosessista. Kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista ei ole kuitenkaan muodostettu eikä opittua tietoa ole pystytty soveltamaan.
4 = asioiden välisten suhteiden ymmärtäminen. Opiskelija tunnistaa käsiteiden väliset yhteydet ja on muodostanut kokonaiskuvan opiskeltavista asioista. Hän osaa myös soveltaa oppimaansa tietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = syvällinen ymmärtäminen. Opiskelija yhdistää oppimansa asiat aikaisempaan tietämykseensä ja laajempaan yhteyteen. Hän osaa kriittisesti vertailla ja arvioida oppimaansa sekä perustelee näkemyksensä.