Siirry suoraan sisältöön

Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1 (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7191081-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Hammasteknikon koulutus

Opettaja

  • Milla Lahdenperä
  • Sari Silmäri

Vastuuopettaja

Sari Silmäri

Ryhmät

  • PHAMMS22
    Hammasteknikkokoulutus (AMK), S22
  • 28.04.2023 09:00 - 10:00, Potilasdemo 1: Potilaan anamneesi ja tarkastus. Alkumallit ja lusikan määritys (katsottavissa luennon 2 jälkeen)
  • 28.04.2023 10:00 - 11:30, Luento 3: Preproteettinen hoito ja hampaattoman suun jäljentäminen / Jaana
  • 28.04.2023 11:30 - 12:30, Potilasdemo 2: Tarkkuusjäljennöksen ottaminen (katsottavissa luennon 3 jälkeen)
  • 02.05.2023 14:30 - 16:00, Luento 4: Purennan ja leukasuhteiden määritys vahakaavioiden avulla, asettelun tarkistus ja kokoproteesien suuhunsovitus
  • 03.05.2023 09:00 - 10:00, Potilasdemo 3: Kaavion sovitus, purennan määritys / Demot 3-6 katsottavissa luennon 4 jälkeen
  • 03.05.2023 10:00 - 11:00, Potilasdemo 4: Asettelun sovitus
  • 03.05.2023 11:00 - 12:00, Potilasdemo 5: Proteesin suuhun sovitus
  • 03.05.2023 12:00 - 13:00, Potilasdemo 6: Proteesin kontrolli
  • 04.05.2023 12:15 - 14:00, Luento 5: Proteesihoidon ongelmia
  • 09.05.2023 09:15 - 11:00, Luento 6: Immediaattiproteesit. Jälkihoito
  • 11.05.2023 09:15 - 11:00, Luento 7: Kokoproteesien okkluusio ja artikulaatio
  • 12.05.2023 13:00 - 14:45, Ryhmä A HARJOITUS: Yläleuan asettelu
  • 12.05.2023 14:45 - 16:30, Ryhmä B HARJOITUS: Yläleuan asettelu
  • 16.05.2023 12:00 - 14:00, Ryhmä A HARJOITUS: Alaleuan asettelu
  • 16.05.2023 14:15 - 16:15, Ryhmä B HARJOITUS: Alaleuan asettelu
  • 23.05.2023 08:15 - 10:15, Ryhmä A HARJOITUS: Okkluusio ja artikulaatio. Kokoproteesin vahatyö
  • 23.05.2023 10:15 - 12:15, Ryhmä B HARJOITUS: Okkluusio ja artikulaatio. Kokoproteesin vahatyö

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
- proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
- jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
- purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
- purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
- proteesipotilaan ylläpitohoidon

Sisältö

Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
- Hampaattoman suunhoito

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy ITSistä

Opetusmenetelmät

Luennot ja kirjalliset tehtävät
Osan opintojaksosta toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
* Yliopiston antamat luennot toteutuvat toukokuussa -23

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luento-opetus, kirjalliset itsenäiset tehtävät
Vertaisopetus Ht-HLL

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 2op tarkoittaa 54 tuntia opiskelijan työtä

Oppimispäiväkirja, pienryhmätyöt, ennakkotehtävät
opettajan laatimat opintojakson eri aiheisiin/teemoihin liittyvät ennakkotehtävät ja/tai koko opintojakson kattava oppimispäiväkirja/työraportti (tarkempi tehtävänanto ITSissä)

Sisällön jaksotus

Kevätlukukausi 2023

Kokoproteesiasettelun teoreettiset perusteet
• hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
• proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
• jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
• purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
• purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
• proteesipotilaan ylläpitohoidon

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo ja osallistuminen luento-opetukseen
Kirjalliset tehtävät ja/tai tentti

Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit alla

Hylätty (0)

0 = ei ymmärtämistä. Tehtävä on ymmärretty väärin eikä oppimispäiväkirjaan ole panostettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1- 2 = niukka ymmärtäminen. Oppimispäiväkirja on kuvaileva raportti. Käsitteet ja määritelmät on ymmärretty, mutta oppimispäiväkirjassa ei ole reflektioita ja pohdintaa omasta oppimisprosessista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = asioiden ymmärtäminen Käsitteiden ja määritelmien ymmärtämisen lisäksi oppimispäiväkirjassa on pohdintaa oppimisprosessista. Kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista ei ole kuitenkaan muodostettu eikä opittua tietoa ole pystytty soveltamaan.

4 = asioiden välisten suhteiden ymmärtäminen. Opiskelija tunnistaa käsiteiden väliset yhteydet ja on muodostanut kokonaiskuvan opiskeltavista asioista. Hän osaa myös soveltaa oppimaansa tietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = syvällinen ymmärtäminen. Opiskelija yhdistää oppimansa asiat aikaisempaan tietämykseensä ja laajempaan yhteyteen. Hän osaa kriittisesti vertailla ja arvioida oppimaansa sekä perustelee näkemyksensä.