Siirry suoraan sisältöön

Ortodontian hoitokojeet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7191082-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 30.04.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Hammasteknikon koulutus

Opettaja

  • Pasi Alander

Ryhmät

  • PHAMMS19
    Hammasteknikkokoulutus (AMK), S19

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata oikomishoidon asiakkaan suun terveydenhoidon tarpeisiin liittyvät hoitokäytännöt
- kuvata hammasteknikon vastuualueella olevat tehtävät oikomishoidossa
- tunnistaa yleisimmät purennan kehityksessä ilmenevät poikkeamat

Sisältö

Yleisimpien oikomiskojeiden valmistus
- Quad Helix
- Linguaalikaari
- Palatinaalikaari
- Retentiolevy

Oppimateriaalit

1. Foundations of Dental Technology: Anatomy and Physiology. Author(s)/Editor(s): Arnold Hohmann and Werner Hielscher. 2014.
- Chapter 5, 115-135: Hammaskaarien koko, Angle luokitus, hampaiston horisontaaliset-, sagittaaliset- ja frontaalisettasot ja niiden virheasennot. Termit: open & deep bite, rotation, tipping, virhepurenta & virheasento taulukko (134-135)
- Chapter 10,-304-379: Hampaita liikuttavat oikomisvoimat, ankkurointi eli voimien tukien paikat, oikomiskojeiden luokittelu: irrotettavat kojeet (aktiivinen, toiminallinen, retentiivinen) & (aktivaattori, retentiiviset pinnetyypit, aktiiviset pinnetyypit), kiinteät kojeet ja niiden tyypilliset osat.
2. Basics of Dental Technology: A Step by Step Approach. by Tony Johnson, David G. Patrick, Christopher W. Stokes. Wiley-Blackwell. 2015. Sivut 141-166.
3. O-Atlas / Dentaurum
4. Luentomuistiinpanot

Opetusmenetelmät

- Teorialuentoja ja niihin liittyviä harjoitustöitä
- Työkurssi: Palatinaalikaari, Quad Helix, retentiolevy ja linguaalikaari tai Nancen kaari
Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenti viikolla 9

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksossa kehittyy alla lueteltu hammastekninen ja innovaatiopedagoginen osaaminen:
• Purennan kuntouttamisen biomateriaalitekninen osaaminen
• Purennan kuntouttamisen esteettinen osaaminen
• Terveysteknologinen osaaminen
• Yksilö- ja yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit

Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Osa luento-opetuksesta tapahtuu moniammatillisesti yhdessä suuhygienisti ja hammaslääkäri-opiskelijoiden kanssa. Työkurssi toteutuu työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelijan tulee tehdä opintojakson kuluessa harjoituksia itsenäisesti. Opiskelijat saavat palautetta opettajalta koko opintojakson ajan kontaktituntien yhteydessä ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palaute tukee opiskelijan oppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135 tuntia opiskelijan työtä, josta n. 70 tuntia kontaktiopetusta ja n. 65 tuntia itsenäistä työskentelyä simulaatiolaboratoriossa ja tenttiin valmistautumista.

Kontaktiopetus koostuu oikomiseen liittyvistä teorialuennoista, harjoitustöistä ja niihin liittyvistä luennoista, demoista ja niiden ohjauksesta. Työkurssi osuudessa opiskelija valmistaa yleisimpiä hammaslaboratoriossa tehtäviä oikomiskojeita, sekä oppii niihin liittyviä valmistusvaiheita:
1. Lankojen & pinteiden taivuttelu
2. Juottaminen & pistehitsaus
3. Palatinaalilikaari
4. Quad-Helix
5. Retentiolevy
6. Linguaalikaari tai Nancen kaari

Sisällön jaksotus

Opiskelija osaa:
- Valmistaa yleisimpiä hammaslaboratoriossa tehtäviä oikomiskojeita
- Kuvata oikomishoidon asiakkaan suun terveydenhoidon tarpeisiin liittyvät hoitokäytännöt
- Kuvata hammasteknikon, suuhygienistin ja hammaslääkärin vastuualueella olevat tehtävät oikomishoidossa
- Tunnistaa yleisimmät purennan kehityksessä ilmenevät poikkeamat

Opintojakso toteutetaan keväällä 2020 viikoilla 2-12

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäistäkseen on opiskelijan tehtävä työkurssiin liittyvät harjoitustyöt, osallistuttava luennoille ja läpäistävä tentti. Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus. Kaikista poissaoloista on ilmoitettava ja sovittava opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa.

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0/1-5. Numeerisesti arvioitavat oppimistehtävät ja niiden arviointikriteerit sovitaan opintojakson alussa ja kirjataan Optimaan. Kurssin arviointi muodostuu tentin ja palautettavien oikomiskojeiden arvosanoista. Jokainen osa vaikuttaa yhden osan arvosanaan: Tentti + oikomiskoje 1 + oikomiskoje 2 + oikomiskoje 3 + oikomiskoje 4 / 5 = arvosana
Tentti on noin puolessa välissä kurssia ja palautettavien harjoitustöiden palautusajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.

Esitietovaatimukset

osia perus- ja ammattiopinnoista suoritettuna