Siirry suoraan sisältöön

Teknologia hoidon tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7321034-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2019 - 21.08.2019

Ajoitus

28.08.2019 - 26.11.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 15

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntijuus

Opettaja

  • Minna Salakari
  • Marjo Salmela

Ryhmät

  • YSOTES18
    Sosiaali- ja terveysalan ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot, K18

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- sähköisten tietojärjestelmien käytön ja tunnistaa kehittämisen tarpeet
- hyödyntää laajasti ja monipuolisesti sähköisiä järjestelmiä hoidon tukena
- tuntee tietovarannon mahdollisuudet työssään ja toiminnassaan ja kehittämisessä
- toteuttaa ja kehittää potilaiden ohjausta sähköiseen viestintään ja mobiilisovelluksien hallintaan

Sisältö

- Sähköisten tietojärjestelmien käyttäminen asiakastyössä
- Potilaan hoidon seuranta ja kirjaaminen; sähköinen kirjaaminen ja sen kehittäminen sekä sähköinen päätöksentuki
- Tietojohtaminen
- Potilaiden käytössä olevien e-menetelmien hallinta ja ohjaus

Oppimateriaalit

Ahtiainen, M. & Auranne, K. 2007. Hyvinvointiteknologian määrittely ja yleisesittely. Teoksessa Suhonen, L. & Siikanen, T. (toim.) 2007. Hyvinvointiteknologia sosiaali- ja terveysalalla – hyöty vai haitta? Lahden ammattikorkeakoulun julkaisu. Sarja C, osa 26. Tampereen yliopistopaino Oy, Tampere, 9–20.
ETENE 2010. Teknologia ja etiikka sosiaali- ja terveysalan hoidossa ja hoivassa. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. ETENE-julkaisuja 30/2010. https://etene.fi/documents/1429646/1559062/ETENE-julkaisuja+30+Teknologia+ja+etiikka+sosiaali-+ja+terveysalan+hoidossa+ja+hoivassa.pdf/fb6eee4a-38e5-4c11-9254-74b138d1935a
European Commission / eHealth
Holopainen, A. 2015a. EHEALTH SUOMESSA JA MAAILMALLA – MISSÄ MENNÄÄN https://www.innokyla.fi/documents/763312/b3c4b1d7-fea9-4434-8540-1e1dda472aac
Huovila, M., Aaltonen, A., Porrasmaa, J., Laaksonen, M. & Korhonen, M. 2015. Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallinen kokonaisarkkitehtuuri. Periaatteet ja yhteiset linjaukset. Ohjaus 12/2015. THL. Helsinki. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126970/URN_ISBN_978-952-302-531-8.pdf?sequence=1
Hyppönen, H., Hyry, J., Valta, K. & Ahlgren, S. 2014. Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi. Raportti 33/2014. THL. Helsinki. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/125597/URN_ISBN_978-952-302-410-6.pdf?sequence=1
Jungner, M. 2015. Otetaan digiloikka! Suomi digikehityksen kärkeen. Elinkeinoelämän keskusliitto. Helsinki.
ODA. https://kimpassa-allihopa.fi/sote/varsinais-suomen-maakunnallisia-sote-hankkeita/oda-omat-digiajan-hyvinvointipalvelut/
Sairaanhoitajaliiton sähköisten terveyspalvelujen strategia vuosille 2015–2020. Raportti 10/2015.
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020 -strategia. STM. Helsinki.
Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. 2016. Hoitotyön vuosikirja. Suomen sairaanhoitajaliitto ry. Fioca Oy, Helsinki.
Terveyskylä. https://www.terveyskyla.fi/
UNA-hankkeen esittely. http://www.pirkanmaa.fi/wp-content/uploads/UNA-15.5.17.pdf
Valkeakari, S. & Hyppönen, H. 2009. Muutosvalmennus terveydenhuollon sähköisten palveluiden käyttöönoton tukena. Raportti 34/2009. THL. Helsinki. https://www.thl.fi/documents/10531/104907/Raportti%202009%2034.pdf
Värmälä, P. (toim.) 2015. SADe-sote – sähköisen asioinnin viitearkkitehtuuri 1.0. Työpaperi 38/2015. THL. Helsinki.

Opetusmenetelmät

• Lähiopetus, ennakkotehtävät, verkkokeskustelu, teemapäivä, seminaarityöskentely, itsenäinen / parityöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Digioppiminen toteutuu opintojakson sisällön kautta sekä erityisesti teemapäivän myötä
• Työelämälähtöisyys toteutuu oppimistehtävän myötä, jossa aidosti kehitetään työelämäkäytäntöjä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät:
• Seminaarityö, ennakkotehtävät

Opiskelijan työn mitoitus:
- luennot: 8 h
- seminaari: 4 h
- ennakkotehtävät: 20 h
- verkkokeskustelu: 20 h
- teemapäivä: 8 h
- itsenäinen / parityöskentely: 75 h

Sisällön jaksotus

Ajoitus: 28.8. - 26.11.2019
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
• sähköisten tietojärjestelmien käytön ja tunnistaa kehittämisen tarpeet
• hyödyntää laajasti ja monipuolisesti sähköisiä järjestelmiä hoidon tukena
• tuntee tietovarannon mahdollisuudet työssään ja toiminnassaan ja kehittämisessä
• toteuttaa ja kehittää potilaiden ohjausta sähköiseen viestintään ja mobiilisovelluksien hallintaan
Sisältö:
• Sähköisten tietojärjestelmien käyttäminen asiakastyössä
• Potilaan hoidon seuranta ja kirjaaminen; sähköinen kirjaaminen ja sen kehittäminen sekä sähköinen päätöksentuki
• Tietojohtaminen
• Potilaiden käytössä olevien e-menetelmien hallinta ja ohjaus

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson sivuille kootaan verkko-oppimateriaaleista kooste.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- osallistuminen (HKS/HYL)
- ennakkotehtävät (HKS/HYL)
- verkkokeskustelu (HKS/HYL)
- seminaarityö (T1–K5)
- vertaispalaute ja itsearviointi (HKS/HYL)