Siirry suoraan sisältöön

Terveysteknologian toimintaympäristö ja prosessit (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7331001-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

02.09.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi (EI KÄYTÖSSÄ)
  • Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia

Opettaja

  • Minna Salakari
  • Elina Kontio

Ryhmät

  • YTERIS19
    Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
  • YTERSS19
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK koulutus, Terveysteknologia

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-tuntee terveysteknologian toimintaympäristön sote-palvelujärjestelmässä
-tuntee eri toimijoiden tehtävät, roolit ja näkökulmat sote -palvelujärjestelmässä hyvinvointiteknologian näkökulmasta
-osaa kuvata ja kehittää sote-toimintaympäristön ydin- ja tukiprosesseja

Sisältö

Keskeiset osa-alueet
-Suomen sosiaali- ja terveydenhoitojärjestelmä, rahoitus ja lainsäädäntö
-sote palvelujärjestelmä toimintaympäristönä
-teknisen laitteiston ja toimintaympäristön suunnittelu, käyttöönotto ja ylläpito palvelujärjestelmän tukena
-terveydenhoidon tietojärjestelmäät, systeeminen yleiskuvaus
-sosiaali- ja terveysalan henkilökunta: koulutus, tehtävät ja roolit hoitoketjussa
-toimintaprosessien kuvaus ja kehittäminen (JHS-152)
http://www.thl.fi/attachments/tiedonhallinta/soveltamisohje_sosiaalihuollon_toimintaprosessien_kuvausten_kayttoon.pdf

Oppimateriaalit

Optimasta

Opetusmenetelmät

Luennot, vierailut, , kirjalliset tehtävät

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

innovaatiopedagokiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen lähipäiviin (luennot, työskentely,opintokäynnit) 0.5 op,
kirjallisten tehtävien laadinta (ennakkotehtävät)ja esitykset 4.5 op (sisältää itsenäisen työskentelyn ja työyhteisötyöskentelyn).

Sisällön jaksotus

Keskeiset osa-alueet
•Suomen sosiaali- ja terveydenhoitojärjestelmä, rahoitus ja lainsäädäntö
•sote palvelujärjestelmä toimintaympäristönä
•teknisen laitteiston ja toimintaympäristön suunnittelu, käyttöönotto ja ylläpitopalvelujärjestelmän tukena
•terveydenhoidon tietojärjestelmäät, systeeminen yleiskuvaus
•sosiaali- ja terveysalan henkilökunta: koulutus, tehtävät ja roolit hoitoketjussa
•toimintaprosessien kuvaus ja kehittäminen (JHS-152)
http://www.thl.fi/attachments/tiedonhallinta/soveltamisohje_sosiaalihuollon_toimintaprosessien_kuvausten_kayttoon.pdf

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimateriaali muodostuu aktiivisesta lähipäivien työskentelyynosallistumisesta, oppimistehtävien laadinnasta ja esityksistä sekä niihin liittyviin keskusteluihin ja kommentointiin osallistumisesta.
Oppimistehtävät 1-3arvioidaan asteikolla hyväksytty (1) / hylätty (0), muut oppimistehtävät asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään oppimistehtävissä.
Jakson arvosana muodostuu seuraavasti: tehtävän 4 perusteella.
Jos joku arvosanoista on hylätty, niin koko jakson arvosana on hylätty.
Arvosanojen kriteerit:
1: Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.
3: Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.
5:
Arviointimateriaali muodostuu aktiivisesta lähipäivien työskentelyynosallistumisesta, oppimistehtävien laadinnasta ja esityksistä sekä niihin liittyviin keskusteluihin ja kommentointiin osallistumisesta.
Oppimistehtävät 1-3arvioidaan asteikolla hyväksytty (1) / hylätty (0), muut oppimistehtävät asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään oppimistehtävissä.
Jakson arvosana muodostuu seuraavasti: tehtävän 4 perusteella.
Jos joku arvosanoista on hylätty, niin koko jakson arvosana on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö)sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.