Terveysteknologian toimintaympäristö ja prosessit (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7331001-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2019 - 30.09.2019
Ajoitus
02.09.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi (EI KÄYTÖSSÄ)
- Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Opettaja
- Minna Salakari
- Elina Kontio
Ryhmät
-
YTERIS19Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
-
YTERSS19Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK koulutus, Terveysteknologia
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-tuntee terveysteknologian toimintaympäristön sote-palvelujärjestelmässä
-tuntee eri toimijoiden tehtävät, roolit ja näkökulmat sote -palvelujärjestelmässä hyvinvointiteknologian näkökulmasta
-osaa kuvata ja kehittää sote-toimintaympäristön ydin- ja tukiprosesseja
Sisältö
Keskeiset osa-alueet
-Suomen sosiaali- ja terveydenhoitojärjestelmä, rahoitus ja lainsäädäntö
-sote palvelujärjestelmä toimintaympäristönä
-teknisen laitteiston ja toimintaympäristön suunnittelu, käyttöönotto ja ylläpito palvelujärjestelmän tukena
-terveydenhoidon tietojärjestelmäät, systeeminen yleiskuvaus
-sosiaali- ja terveysalan henkilökunta: koulutus, tehtävät ja roolit hoitoketjussa
-toimintaprosessien kuvaus ja kehittäminen (JHS-152)
http://www.thl.fi/attachments/tiedonhallinta/soveltamisohje_sosiaalihuollon_toimintaprosessien_kuvausten_kayttoon.pdf
Oppimateriaalit
Optimasta
Opetusmenetelmät
Luennot, vierailut, , kirjalliset tehtävät
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
innovaatiopedagokiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen lähipäiviin (luennot, työskentely,opintokäynnit) 0.5 op,
kirjallisten tehtävien laadinta (ennakkotehtävät)ja esitykset 4.5 op (sisältää itsenäisen työskentelyn ja työyhteisötyöskentelyn).
Sisällön jaksotus
Keskeiset osa-alueet
•Suomen sosiaali- ja terveydenhoitojärjestelmä, rahoitus ja lainsäädäntö
•sote palvelujärjestelmä toimintaympäristönä
•teknisen laitteiston ja toimintaympäristön suunnittelu, käyttöönotto ja ylläpitopalvelujärjestelmän tukena
•terveydenhoidon tietojärjestelmäät, systeeminen yleiskuvaus
•sosiaali- ja terveysalan henkilökunta: koulutus, tehtävät ja roolit hoitoketjussa
•toimintaprosessien kuvaus ja kehittäminen (JHS-152)
http://www.thl.fi/attachments/tiedonhallinta/soveltamisohje_sosiaalihuollon_toimintaprosessien_kuvausten_kayttoon.pdf
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimateriaali muodostuu aktiivisesta lähipäivien työskentelyynosallistumisesta, oppimistehtävien laadinnasta ja esityksistä sekä niihin liittyviin keskusteluihin ja kommentointiin osallistumisesta.
Oppimistehtävät 1-3arvioidaan asteikolla hyväksytty (1) / hylätty (0), muut oppimistehtävät asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään oppimistehtävissä.
Jakson arvosana muodostuu seuraavasti: tehtävän 4 perusteella.
Jos joku arvosanoista on hylätty, niin koko jakson arvosana on hylätty.
Arvosanojen kriteerit:
1: Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.
3: Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.
5:
Arviointimateriaali muodostuu aktiivisesta lähipäivien työskentelyynosallistumisesta, oppimistehtävien laadinnasta ja esityksistä sekä niihin liittyviin keskusteluihin ja kommentointiin osallistumisesta.
Oppimistehtävät 1-3arvioidaan asteikolla hyväksytty (1) / hylätty (0), muut oppimistehtävät asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään oppimistehtävissä.
Jakson arvosana muodostuu seuraavasti: tehtävän 4 perusteella.
Jos joku arvosanoista on hylätty, niin koko jakson arvosana on hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö)sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.