Siirry suoraan sisältöön

Yritystoiminta ja markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BF16-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.08.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

02.09.2019 - 13.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Sepänkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

16 - 45

Koulutus

  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus

Opettaja

  • Helena Rantanen

Ryhmät

  • PLILOS19A
    PLILOS19A
  • PLILOS19B
    PLILOS19B

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ja analysoida yritystoiminnan keskeiset osa-alueet ja kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.

Sisältö

• Yrittäjyys
• Yrityksen toimintaympäristö
• Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
• Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen

Oppimateriaalit

Riitta Viitala & Eija Jylhä: Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta (2013). Löytyy myös e-kirjana.
Lisäksi verkossa oleva runsas aineisto liittyen yrityksen perustamiseen, esim. www.yritystulkki.fi, www.uusyrityskeskus.fi --> Perustamisopas 2019, www.finnvera.fi, www.yrityssuomi.fi.

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmäkeskustelut, ryhmä- ja yksilötehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti pidetään opintojakson päättyessä. Päivämäärä sovitaan kurssin alettua. Kurssin kaksi uusintatenttiä järjestetään keväällä 2020, 1. uusinta 23.1. ja 2. uusinta 6.2.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, tehtävät lähituntien aikana, ryhmätyöt, ryhmäkeskustelut.
Lisäksi mahdollisesti yritysvierailut/vierailevat luennoitsijat tai osallistuminen yrittäjyyttä sivuaviin tapahtumiin (mahdollinen Yrittäjyyspäivä tms.).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssiin sisältyy mm. yrityksen perustamiseen liittyvä laaja ryhmätyö, jota työstetään myös markkinoinnin näkökulmasta. Yhtenä tehtävänä on myös yrittäjähaastattelu.
Opiskelijoiden työmäärä koostuu osallistumisesta lähitunneille, ryhmätöiden tekemisestä ja itsenäisestä opiskelusta liittyen tehtäviin ja tenttiin.

Sisällön jaksotus

* Yrittäjyys
• Yrityksen toimintaympäristö
• Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
• Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustehtävien osuus arvosanasta 40 % ja tentin 60 %. Arviointi asteikolla 0-5. Opintojakson suorittaminen edellyttää, että kaikki tehtävät on tehty hyväksytysti.