Siirry suoraan sisältöön

Myynnin johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BF28-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 23.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 20.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Myyntityön koulutus

Opettaja

  • Arto Kuuluvainen

Ryhmät

  • PTUTAMS21
    Tuotantotalous, Myynti
  • LIPATMODMyynninjohtaminenjakehittäminen
    LIPAT Myynnin johtaminen ja kehittäminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• toteuttaa myyntityön johtamista
• analysoida myynninjohtamiseen liittyviä ongelmia ja toteuttaa tarvittavia päätöksiä
• organisoida myyntitoimintoja, tehtäviä ja vastuita
• johtaa ja valmentaa myyntihenkilöitä
• arvioida ja kehittää myyntihenkilöitä ja myyntitoimintoja

Sisältö

Myynninjohdon päätöksenteko strategisella, taktisella ja toimintojen tasolla
Myyntitoimintojen ja myyntikanavien organisointi
Ihmisten ja asioiden johtaminen
Myyjien rekrytointi, palkitseminen ja motivointi
Myyntitaitojen koulutus ja kehittäminen
Myyntityöhön ja myynninjohtamiseen liittyvät eettiset kysymykset
Myyjien tavoiteasetanta ja myyntiputken johtaminen
Myyjien suorituksen arviointi

Oppimateriaalit

Oppimateriaalina käytetään runsaasti podcasteja sekä muita kurssin aikana kerrottavia materiaaleja.

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen, kirjalliset tehtävät, lähiopetus & vierailijaluennot.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäyhteistyö, tiimioppiminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot
Projektityöt
Kirjalliset työt & learning checkit
Itsenäinen työskentely

Yhteensä 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakson aikana opiskelija saa kattavan yleiskatsauksen myynnin johtamiseen. Käsiteltäviä aihealueita/teemoja ovat mm.

- Myyntijohtaminen yleisellä tasolla
- Myynnin strategiat
- Myynnin mittarit
- Kansainvälinen myynti
- Motivointi
- Data & myynti
- Asiakkuuksien johtaminen
- Myynnin pelikirjat

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen paikallaolo ja osallistuminen, 30 %
Learning checks/oppimista mittaavat tehtävät ja reflektiot, 20 %
Oppimispäiväkirjat vierailuluennoista, 20 %
Projektityö, 30 %

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti luennoille ja ryhmän työskentelyyn (projektityö tai vaaditut kirjalliset tuotokset tekemättä). Opiskelijalla on vakavia puutteita myynnin johtamiseen liittyvässä tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Myös ryhmätyössä osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijalla on kirjallisten tuotosten perusteella vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla myynnin johtamista ja sen osa-alueita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti luennoille sekä niillä käytävään keskusteluun. Hän on kyennyt näyttämään oppimistaan ja osaamistaan kirjallisten tuotosten muodossa.

Ryhmätyössä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esitykseen. Aihepiiriä on käsitelty monipuolisesti, kypsästi ja rakentavasti & asiaan perehtyen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti myynnin johtamisen eri osa-alueita sekä hahmottaa näiden välisiä suhteita.

Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla jonka lisäksi kirjalliset tuotokset ovat erinomaisia. Ryhmätyö osoittaa monipuolista ja luovaa ajattelua sekä kokonaisvaltaista myyntistrategian ymmärrystä.