Tiedonhakutaidot 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BG47-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
10.06.2019 - 01.11.2019
Ajoitus
21.10.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pauliina Isomäki
Ryhmät
-
PLIITS18kitiPLIITS18kiti
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tehdä vaativia tiedonhakuja
- arvioida tiedonlähteitä kriittisesti
- tunnistaa avoimen tieteen ja tutkimuksen käytännöt
- kuvailla informaatiotutkimuksen käsitteitä ja menetelmiä
Sisältö
Syventävä tiedonhaku
Medialukutaito
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatiotutkimuksen perusteet
Oppimateriaalit
Optimassa
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen, moniammatillisuus, työelämälähtöisyys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h
lähiopetus 26 h
ohjatut työpajat 6 h
ryhmätehtävät 70 h
yksilötehtävät 33 h
Systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta
Lähdekritiikki ja valeviestinnän tunnistaminen tiedonhaussa
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatioarkkitehtuuri
Tietokantaopastus
Sisällön jaksotus
Viikot 43-49 Tietopalveluasiantuntijuus moniammatillisissa toimintaympäristöissä (systemaattinen tiedonhaku) ja tietopalvelutoimeksiannon toteuttaminen
Viikot 43-49 Avoin tiede ja tutkimus (itsenäinen opiskelu)
Viikko 45 Lähdekritiikki
Viikko 46 Informaatioarkkitehtuuri ja käytettävyys
Viikot 48-49 Raportit tietopalvelutoimeksiannoista ja tietokantaopastusharjoitukset
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta: ryhmätyö, raportti ja sen suullinen esittely
Lähdekritiikki ja valeviestinnän tunnistaminen tiedonhaussa
Käytettävyys: kirjallinen yksilötehtävä
Avoin tiede ja tutkimus
Tietokantaopastus
Kooste kurssin teemoista (esim. oppimispäiväkirjan muodossa, yksilötehtävä)
Hylätty (0)
Opiskelijalla selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja/tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa työssä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista on ainesta vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.