Siirry suoraan sisältöön

Tiedonhakutaidot 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BG47-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.06.2019 - 01.11.2019

Ajoitus

21.10.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Pauliina Isomäki

Ryhmät

  • PLIITS18kiti
    PLIITS18kiti

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tehdä vaativia tiedonhakuja
- arvioida tiedonlähteitä kriittisesti
- tunnistaa avoimen tieteen ja tutkimuksen käytännöt
- kuvailla informaatiotutkimuksen käsitteitä ja menetelmiä

Sisältö

Syventävä tiedonhaku
Medialukutaito
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatiotutkimuksen perusteet

Oppimateriaalit

Optimassa

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen, moniammatillisuus, työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h
lähiopetus 26 h
ohjatut työpajat 6 h
ryhmätehtävät 70 h
yksilötehtävät 33 h
Systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta
Lähdekritiikki ja valeviestinnän tunnistaminen tiedonhaussa
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatioarkkitehtuuri
Tietokantaopastus

Sisällön jaksotus

Viikot 43-49 Tietopalveluasiantuntijuus moniammatillisissa toimintaympäristöissä (systemaattinen tiedonhaku) ja tietopalvelutoimeksiannon toteuttaminen
Viikot 43-49 Avoin tiede ja tutkimus (itsenäinen opiskelu)
Viikko 45 Lähdekritiikki
Viikko 46 Informaatioarkkitehtuuri ja käytettävyys
Viikot 48-49 Raportit tietopalvelutoimeksiannoista ja tietokantaopastusharjoitukset

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta: ryhmätyö, raportti ja sen suullinen esittely
Lähdekritiikki ja valeviestinnän tunnistaminen tiedonhaussa
Käytettävyys: kirjallinen yksilötehtävä
Avoin tiede ja tutkimus
Tietokantaopastus
Kooste kurssin teemoista (esim. oppimispäiväkirjan muodossa, yksilötehtävä)

Hylätty (0)

Opiskelijalla selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja/tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa työssä on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista on ainesta vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.