Siirry suoraan sisältöön

Tiedonhakutaidot 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BG47-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2020 - 15.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Pauliina Isomäki

Ryhmät

  • MLIITS19KITI
    MLIITS19KITI
  • PLIITS19KITI
    PLIITS19kiti
  • DKITIS20
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
  • MLIITS19
    Liiketalous, aikuiskoulutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tehdä vaativia tiedonhakuja
- arvioida tiedonlähteitä kriittisesti
- tunnistaa avoimen tieteen ja tutkimuksen käytännöt
- kuvailla informaatiotutkimuksen käsitteitä ja menetelmiä

Sisältö

Syventävä tiedonhaku
Medialukutaito
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatiotutkimuksen perusteet

Oppimateriaalit

Materiaalit Itslearningissa
Forsman, Maria: Julkaisut ja tieteen mittaaminen: bibliometriikan käännekohtia (2016). Enostone kustannus.

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu / mahdollisuuksien mukaan lähiopetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen, moniammatillisuus, työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

lähiopetus 3-6 h
ohjatut työpajat 2 h
ryhmätehtävät 50 h (systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta)
yksilötehtävät ja itsenäinen opiskelu 77 h (ATT, medialukutaidon tehtävä, kooste kurssin teemoista)

Sisällön jaksotus

Syventävä tiedonhaku, erilaisten tietokantojen sujuva käyttö
Medialukutaito
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatiotutkimuksen perusteet
Bibliometriikan perusteet

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tehtävien palautuksesta:
Jos tehtävän palautus on enintään viikon myöhässä, arvosanasta vähennetään -1 piste. Yli viikon myöhässä palautettuja tehtäviä ei hyväksytä, ellei asiasta ole sovittu perustelluista syistä hyvissä ajoin etukäteen opettajan kanssa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta: ryhmätyö, raportti 30%
Lähdekritiikki ja valeviestinnän tunnistaminen tiedonhaussa 20%
Avoin tiede ja tutkimus hyv/hyl 10%
Kooste kurssin teemoista (esim. oppimispäiväkirjan muodossa, yksilötehtävä) 40%

Hylätty (0)

Opiskelijalla selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja/tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa työssä on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista on ainesta vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.