Siirry suoraan sisältöön

Lean Startup -menetelmä – oikotie ideasta kaupalliseen menestykseen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BG53-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

20.05.2019 - 15.09.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 50

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Timo Luukka

Ryhmät

  • VAVA1819
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa startup-mahdollisuuksia
- osaa käyttää startup-tilanteessa tarvittavia työkaluja ja menetelmiä
- osaa tehdä startup-tilanteen tunnusomaisia päätöksiä
- osaa soveltaa osaamistaan käytännön tilanteessa

Sisältö

Lean Startup –menetelmä ja työkalut

Oppimateriaalit

Eric Ries - Lean Startup - kokeilukulttuurin käsikirja (suomenkielinen), tai
The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses (alkuperäinen, englanninkielinen kirja)
Lisämateriaalia Internetistä, mm. täältä: https://www.movestheneedle.com/

Opetusmenetelmät

Itseopiskelu, parityöskentely verkossa, tiimien välinen työskentely verkossa
Kirjallisuuteen tutustuminen, innovointi, innovaation kehittäminen interaktiivisissa harjoituksissa, kirjallinen raportointi
Kirjaraportti, Skype palavereiden taltiointi, kirjallinen raportointi
5 op = 133 tuntia
Ei tenttiä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, ei uusinta- tai korotusmahdollisuutta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tehtäväperustainen oppiminen, oppimisen omaksumisen syventämistä ja käyttöönottoa kurssin tehtävissä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjaraportti, oman idean kehittäminen ja markkinatestaus, Skype palavereiden taltiointi, kirjallinen raportointi
5 op = 133 tuntia
Ei tenttiä
Osallituminen webinaareihin (jotka myös nauhoitetaan), osallsituminen tiimityöskentelyyn, kirjalliset raportit.

Sisällön jaksotus

Kurssin sisältö:
Kurssi toteutetaan 100% verkossa. Opintojakson aikana tutustutaan alan kirjallisuuteen sekä tehdään pari- ja ryhmätyöskentelynä liiketoiminnan aloittamista simuloivia harjoituksia. Tehtäviin kuuluu verkkopalavereita sekä kirjallisia henkilökohtaisia ja ryhmäraportteja.
Ajoitus:
Aloituswebinaari 20.5.2019 klo 10:00 - 11:00. Arvosanat saatavilla viimeistään 15.9.2019.
Kurssikieli on suomi, mutta materiaali osittain englanninkielistä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

timo.luukka@turkuamk.fi
Sekä Turku AMK:n omat opiskelijat että muiden ammattikorkeakoulujen opiskelijat ilmoittautuvat tällä lomakkeella: http://turkuamk.e-lomake.fi/lomakkeet/304/lomakkeet.html
HUOM! Älä ilmoittaudu Pepissä.

Avoimen AMK:n opiskelijat ilmoittautuvat avoimen Amk:n omalla lomakkeella:
https://www.lyyti.fi/reg/Avoimen_AMKn_ilmoittautumislomake_lukuvuodelle_20182019_7430/fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:
Osallistuminen webinaareihin tai niissä annetun tiedon omaksuminen ja hyödyntäminen, osallituminen tiimityöskentelyyn, kirjalliset raportit.
Ajoitus:
Arvosana saatavilla 15.09.2019 mennessä
Arviointimenetelmä:
Kirjaraportti 50% arvosanasta.
Ryhmätyöt ja raportit 50% arvosanasta.

Hylätty (0)

Yleisvaatimus:
Toimeksianto vastaa annettujen ohjeiden tavoitteita. Tehtävä asettaa tavoitteet ja määrittää sen kontekstin ohjeiden tavoitteiden mukaisesti. Tehtävä hyödyntää faktoja jotka esitetään tavalla, joka tukee yrityksen johdon päätöksentekoa. Työskentely on kehittävää ja oppimista edistävää.
Hylätty arvosana:
Tehtävien palauttaminen palautuspäivän jälkeen.
Kehittämistyön ja raportoinnin sisältö eivät vastaa tehtävälle annettuja tavoitteita.
Riittämätön osallistuminen ryhmätöihin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Opiskelija hyödyntää faktatietoja puutteellisesti.
Oppimistavoitteet noudattavat ohjeiden ja toimeksiannon tavoitteita, mutta opiskelija saavuttaa vain osan tavoitteista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Tuotos on selkeästi tavoitteellista sekä kehityshakuista ja hyödyllistä.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen on monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää.
Tuotoksessa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja sekä kehittämismenetelmiä ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
Tuotos tai sen osat osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan, on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Työskentely on innovatiivista ja aktiivista.