Siirry suoraan sisältöön

Min svenska i Norden (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BG75-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.06.2019 - 04.10.2019

Ajoitus

25.09.2019 - 04.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • roo.sv

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Minna Björkberg-Suominen

Tavoitteet

Opiskelija
- tutustuu pohjoismaiseen toimintaympäristöön ja osaa viestiä ruotsin kielellä pohjoismaisissa asiayhteyksissä. Opiskelija ymmärtää onnistuneen viestinnän merkityksen pohjoismaisessa yhteistyössä.
- on tietoinen kulttuuri- ja yhteiskuntaeroista sekä työelämän toimintatavoista eri Pohjoismaissa.
- ymmärtää Pohjoismaiden merkityksen lähialueena sekä niiden tarjoamat mahdollisuudet työelämässä ja opiskelussa.
- ymmärtää ruotsin kielen taidon olevan kilpailuetu työmarkkinoilla
- tunnistaa pohjoismaisiin kieliin liittyviä eroja
- kehittää omaa suullista ja kirjallista ruotsin kielitaitoaan ja oppii etsimään tietoa ruotsin kielellä

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään Optimaa, mutta varsinainen opintojakson sisältö linkitetään Optimasta Google-Sites-sivustolle. Oppimistehtävien palautukset tapahtuvat Optiman sisällä. Opettajan sekä opiskelijoiden tuottama materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on sekä lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, verkko-opetusta että etäopiskelua. Opiskelija oppii ruotsin kieltä osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen tekemällä suullisia ja kirjallisia pari- ja ryhmätehtäviä sekä tekemällä itsenäisesti sekä ohjatusti oppimistehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen, opintojakson oppimistehtäviin sekä oppimispäiväkirjaan.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso perustuu opiskelijakeskeisiin toimintatapoihin, jossa opiskelija itse aktiivisesti edistää omaa oppimistaan ja etsii itse aktiivisesti tietoa. Opintojakson oppimistehtävät pohjautuvat työelämän vaatimuksiin ja lähiopetuksessa keskitytään suulliseen viestintään ja tiedon jakamiseen. Opiskelijat opiskelevat myös virtuaalisesti hyödyntäen digitaalisia oppimisvälineitä. Ryhmätyöskentely, oman oppimisen reflektointi, vertaisarviointi, oppimispäiväkirja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voi suorittaa muuten kuin osallistumalla kyseiseen toteutukseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso (5 op) = 133 tuntia opiskelijan työtä jakaantuu seuraavasti:
Kontaktiopetus 16 tuntia, luennoille valmisteltavat tehtävät 24 tuntia, etäopetus 4 tuntia, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen 16 tuntia.
Opintojakson tehtävät:
1) Studera i Norden: Oman koulun ja opintojen esittely, harjoittelun/kesätyön raportointi yht. 11 tuntia
2) Jobba i Norden: Työnhakuprosessi: työhakemus, yhteydenotto työantajaan, hissipuhe, työpäivän kuvaus, uuden työntekijän perehdytys, kokous ryhmässä + esityslista + muistio yht. 20 tuntia
3) Svenskfinland: Henkilöhaastattelu, haastatteluun valmistautuminen, haastattelun raportointi, Suomen esittely yht. 15 tuntia
4) Resa i Norden: Matkan suunnittelu jonnekin toiseen Pohjoismaahan + maakohtainen ohjelma, kiitoskirje, Turun esittely yht. 15 tuntia
5) Fakta om Norden: Pohjoismaisen teeman (esim. historia, kulttuuri, kauppa, menestystarinat, talous, yrityskulttuurin yhtäläisyydet ja erot Pohjoismaissa jne. esittely suullisesti ja kirjallisesti yht. 12 tuntia

Sisällön jaksotus

Min svenska i Norden on vapaasti valittava opintojakso, jossa keskitytään erityisesti ruotsiin kieli- ja kulttuurialueena. Materiaalin tarkoitus on innostaa opiskelijaa ruotsin opiskeluun pienellä pohjoismaisella lisätvistillä ja aktivoida opiskelijaa ottamaan selvää ja tutustumaan mm. muiden Pohjoismaiden opiskelu-, työ- ja matkailutarjontaan. Opiskelijalle tarjotaan tilaisuus harjoitella ruotsia ja Pohjoismaiden tuntemusta eri viestintävälineitä käyttäen. Materiaali koostuu viidestä teemasta: 1) Studera i Norden 2) Jobba i Norden 3) Svenskfinland 4) Fakta om Norden 5) Resa i Norden.
Materiaalissa on tehtävänantoja, sanaston harjoittelua ja muuta materiaalia yhdistäen ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen taidon sekä monimediaisen tuottamisen harjoitteluun korkeakouluissa, taitotasolla B1 (eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen mukaisesti). Materiaalin avulla opiskelija saa eri teemoihin liittyviä valmiuksia sekä oppii tiedonhakua ruotsin kielellä. Kommunikatiiviset tehtävät tarjoavat opiskelijalle rohkeutta kielen käyttöön.
Opintojakso alkaa viikolla 39 lukujärjestyksen mukaan 2 tuntia/viikossa, etäopiskeluviikot ilmoitetaan opintojakson alussa. Opetusta ei viikolla 42. Opintojakso päättyy viikolla 49.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Edeltävyysehtona Svenska i arbetslivet (5 op) opintojakson hyväksytysti suorittaminen tai vastaavat taidot taitotasolla B1.
Opintojaksolla käytetään Optimassa olevaa työtilaa lähiopetuksen rinnalla. Optimasta linkitys varsinaiseen oppimateriaaliin Google Sites - sivustolla. Opintojakso on tehty yhteistyönä kolmen eri korkeakoulun; Turun ja Laurean ammattikorkeakoulun sekä Helsingin yliopiston kanssa. Kyseinen opintojakso on uusi opintojakso kyseisissä korkeakouluissa.
Palaute kerätään opintojakson aikana ja siitä keskustellaan opintojakson lopussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (vähintään 75 % läsnäolo). Arviointi perustuu hyväksyttyihin kirjallisiin ja suullisiin tehtäviin opintojakson aikana sekä opintojakson aikana pidettyyn oppimispäiväkirjaan. Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi perustuu opettaja-, itse- ja vertaisarviointiin. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään Optimassa).

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomio keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.