Siirry suoraan sisältöön

Asiakasprojektien toteutus (15 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BG79-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.07.2022 - 11.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 01.08.2023

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Maria Välivirta Havia
  • Päivi Killström
  • Leena Lemola

Ryhmät

  • PLIITS21ba
    PLIITS21ba

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet projektimaiseen työskentelyyn yhdessä asiakkaan kanssa ja hän osaa tavoitteellisesti suunnitella ja toteuttaa projekteja. Opiskelija osaa käyttää projektinhallinnan työvälineitä sekä dokumentointiin, että tehokkaaseen viestintään sekä projektin sisällä, että projektin asiakkaalle.

Opiskelija hallitsee asiakashallinnan perusasiat, tarjoukset, aikataulutuksen sekä kommunikaation sekä oman tiimin että asiakkaan suuntaan. Lisäksi opiskelija osaa asettaa projektin tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa ja ohjata tiimin toimintaa asiakkaan tavoitteen saavuttamiseksi.

Sisältö

Asiakasprojektien vetäminen tai projekteihin aktiivisena jäsenenä osallistuminen ja projektin suunnittelu, budjetointi, aikataulutus ja toteutus presentaatioineen.

Oppimateriaalit

Opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”Tiimiyrittäjän ja tiimivalmentajan parhaat kirjat”.

https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyritt%C3%A4j%C3%A4n-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf

Opetusmenetelmät

Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin projektikokouksiin, -keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelijan työskentelee aktiivisesti projektin tavoitteiden mukaisesti.

Opiskelija lukee ja reflektoi yhden kirjan tai vastaavan materiaalin (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus. Treeni- ja lukupiiriaiheita valitaan tarvelähtöisesti, jotta ne tukevat projektin tekemistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtunneistaan tuntikirjanpitoon. Tiimi esittelee projektiaan muille osuuskunnille esim. Heimohuudossa. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.
Opiskelija lukee ja reflektoi yhden kirjan tai vastaavan materiaalin (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP

Sisällön jaksotus

Asiakasprojektin suunnittelu, budjetointi, aikataulutus ja toteutus.
Opiskelija oppii asettamaan ja määrittelemään asiakasprojektin sisällön ja käyttää sopivia projektityökaluja. Opiskelija osaa laatia alustavan projektisuunnitelman, jossa projektin tavoitteet, kesto/aikataulutus, mahdollinen budjetti sekä työnjako on suunniteltu.
Opiskelija huolehtii aktiivisesta kommunikoinnista asiakkaaseen päin ja laatii projektiin liittyvän sopimuksen ja siihen liittyvät velvoitteet. Projektista pyritään neuvottelemaan asianmukainen korvaus.


Mahdollisia treeniaiheita asiakasprojekteihin liittyen:
Asiakkaan tarpeiden kartoittaminen
Neuvottelutaidot
Projektin hinnoittelu
Asiakaspalautteen kerääminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.

Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1 - 2), opiskelija osaa
• osaa toimia vastuullisessa roolissa asiakasprojektissa
• suunnitella, seurata ja toteuttaa sekä raportoida
• arvioida projektissa omaa tekemistään ja osallistuu ryhmän yhteiseen arviointiin.
Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen.
Potfolioon valittujen asioiden esittäminen ja reflektointi on niukkaa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyvä (3 - 4), opiskelija
• toimii vastuullisesti projektissa
• hoitaa viestinnän ja kommunikoinnin projektiryhmän ja toimeksiantajan välillä
• huomioi asiakkaan tarpeet
Opiskelija on projektissa aloitteellinen ja aktiivinen. Hän osaa hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Projekti on tuottanut asiakkaalle lisäarvoa.
Opiskelija luo positiivista ilmapiiriä työyhteisöönsä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana kiitettävä (5), opiskelija
• saavuttaa asiakasprojektissa korkean asiakastyytyväisyyden ja laskutuksen
• toimii tavoitteellisesti asetetut päämäärät saavuttaen
• osaa toimia paineen alla vaativissa tilanteissa
• tuottaa merkillepantavaa arvoa asiakkaille
Opiskelija hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt sitä. Opiskelijan työskentely on ollut dialogista ja ryhmän osaamista kehittävää.
Opiskelijan työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.