Business Models (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BM06-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 30.09.2021
Ajoitus
02.09.2021 - 30.11.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Arto Manninen
- Taru Kankaanpää
Ryhmät
-
PLIISS20Liiketalous S20 Salo
Tavoitteet
The student
• Identifies and analyses digital business models including, productization, customer segments, earnings models, CRM
• Understands changes in business models
• Is able to identify new and emerging business models
• Is able to build and manage businesses with different business models.
Sisältö
• Examples and case studies of different business models
• Analysis of different business models
• Changes in business models
• How to identify new and emerging business models
Oppimateriaalit
Chan, K.W. & al. 2015. Sinisen meren strategia. Löydä markkina-alue kilpailun ulkopuolelta. Laajennettu painos. Talentum. (löytyy painettuna ja ekirjana)
Chan, K.W. & al. 2015 Blue ocean strategy. How to create uncontested market space and make the competition irrelevant.(löytyy painettuna ja ekirjana)
Osterwalder, A., Pigneur, Y. 2010.Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. (löytyy painettuna ja ekirjana)
Luentomateriaalit, muut mahdolliset artikkelit ja videot.
Opetusmenetelmät
Luennot, kirjallinen materiaali, case-oppiminen, itsenäinen tiedonhankinta
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
innovaatiopedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitapaamiset kurssin aikana tehtävät oppimistehtävät edesauttavat opintojakson lopputehtävää.
Kaikki oppimistehtävät ja loppuraportti pitää olla suoritettuna hyväksytysti, jotta kurssista pääsee läpi.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa viikolla 35 ennakkotehtävällä. Lähitapaamiset on suunniteltu alkavan viikolla 37 ja päättyvän viikolla 47.
Opintojakson teemat:
-liiketoimintamallin sisältö ja osa-alueet
-asiakaslähtöisyys liiketoimintamalleissa
-kestävä kehitys liiketoimintamalleissa
-perinteiset ja digitaaliset liiketoimintamallit ja niiden analysointi
-liiketoimintamalleihin liittyvät ansaintamallit
-liiketoimintamallien kehittämisen työkalut ja liiketoimintamallien kehittäminen
-asiakkuudenhoitomallit
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Loppuraportti, oppimistehtävät sekä aktiivisuus tapaamisissa ja ryhmätyöskentelyssä vaikuttavat arviointiin.
40% kurssin arvosanasta: Henkilökohtainen osuus, johon sisältyvät mm. kurssin aikana tehtävät oppimistehtävät ja tunneilla tehtävät harjoitukset. Tehtävät voivat olla hyväksytty/hylätty tai numeerisesti arvioitavia.
60% kurssin arvosanasta: Loppuraportti ja sen esitys arvioidaan yhteisellä arvosanalla 0-5.
Kaikki oppimistehtävät pitää olla suoritettuna hyväksytysti, jotta kurssista pääsee läpi. Tehtävän palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin.
Plagiointi ja tekstin suora kopiointi nettilähteistä tai kirjoista johtaa automaattisesti tehtävän hylkäämiseen.
Hylätty (0)
Kaikkia oppimistehtäviä ja/tai loppuraporttia ei ole palautettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa erilaiset liiketoiminta- ja asiakkuudenhoitomallit ja osaa kirjoittaa niistä raportin.
Kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää erilaiset liiketoiminta- ja asiakkuudenhoitomallit ja analysoi kriittisesti konsepteja.
Aktiivisuus tapaamisissa, kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää syvällisesti liiketoiminta- ja asiakkuudenhoitomallit ja pystyy analysoimaan ja tekemään omia johtopäätöksiä ja ehdotuksia konsepteihin.
Aktiivisuus tapaamisissa, kaikki tehtävät on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.