Siirry suoraan sisältöön

Markkinointioikeus (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BO82-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.08.2019 - 07.10.2019

Ajoitus

30.10.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Tapio Jaakkola

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelijalle kehittyy asiantuntemus markkinointioikeuteen liittyvästä sääntelystä siten, että hänellä on tulevia työtehtäviä hoitaessaan valmiudet varmistaa toiminnan lainmukaisuus.

Sisältö

Markkinointia koskeva sääntely
Kilpailun rajoituksia koskeva sääntely
Markkinointiin liittyvä immateriaalioikeus
Markkinointiin liittyvä tietosuoja

Oppimateriaalit

Oppimateriaali tulee optimaan

Opetusmenetelmät

Lähiopetustunneille osallistuminen/kurssin sivulla optimassa olevaan materiaaliin perehtyminen
ja itsenäisen työn tekeminen (ryhmätyö).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin ajankohta ilmoitetaan kurssin alussa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ja itsenäinen harjoitustyö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetukseen osallistumisen ja asiaan perehtymisen sekä itsenäisen tehtävän tekemisen työmäärä vastaa kurssin laajuutta (5 op)

Sisällön jaksotus

Kurssi sisältää 4 markkinointioikeuden osa-aluetta.
1.Markkinointia koskeva sääntely
-tarkoittaa kuluttajan suojaa ja kilpailevan yrityksen suojaa markkinoinnissa sekä
markkinoinnin erityissääntelyä (esim. radio- ja televisiomainonta)

2. Kilpailun rajoituksia koskeva sääntely
-tarkoittaa esim. kiellettyjä sopimuksia koskevaa sääntelyä ("kartellit"), määräävä markkina-asema.

3. Markkinointiin liittyvä immateriaalioikeus
-tarkoittaa immateriaalioikeuksia (esim. tavaramerkki) koskevaan sääntelyyn tutustumista

4. Markkinointiin liittyvä tietosuoja
-tarkoittaa esim. v. 2018 voimaan tulleen tietosuoja-asetuksen huomioimista markkinointiin
liittyvien tietojen käsittelyssä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy tentin perusteella (1-5). Läsnäolo opetuksessa vaikuttaa arvosanaan rajatapauksissa.

Hylätty (0)

Tentin suorittaminen osoittaa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tentin suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tentti on hyvin tehty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin
säännösten soveltamisen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tentin suorituksessa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita.