Siirry suoraan sisältöön

Markkinointioikeus (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BO82-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.11.2021 - 11.01.2022

Ajoitus

13.01.2022 - 25.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Tapio Jaakkola

Ryhmät

  • VAVA2122
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelijalle kehittyy asiantuntemus markkinointioikeuteen liittyvästä sääntelystä siten, että hänellä on tulevia työtehtäviä hoitaessaan valmiudet varmistaa toiminnan lainmukaisuus.

Sisältö

Markkinointia koskeva sääntely
Kilpailun rajoituksia koskeva sääntely
Markkinointiin liittyvä immateriaalioikeus
Markkinointiin liittyvä tietosuoja

Oppimateriaalit

Oppimateriaali tulee kurssin optimatyötilaan edellä mainituin osa-alueittain kurssin edetessä.

Opetusmenetelmät

Kurssin optimatyötilassa olevaan tai siellä ilmoitettuun materiaaliin perehtyminen ja itsenäisen tehtävän tekeminen kurssin kaikkien osa-alueiden osalta, eli 4 itsenäistä tehtävää.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsenäisten tehtävien ajankohdat eli tehtävien palautusten ajankohdat täsmentyvät
kurssin alkamisen jälkeen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssin ollessa verkkokurssi perustuu opetus asianmukaisen materiaalin osoittamiseen ja itsenäisten tehtävien teettämiseen, joiden avulla on tarkoitus oppia soveltamaan kurssin sisällön tarkoittamaa sääntelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäisiä tehtäviä on 4 kappaletta, joihin valmistautumisen (asiaan perehtyminen) /tekemisen
työmäärä vastaa tehtävien tarkoittamien osa-alueiden osuutta kurssin koko opintopistemäärästä.

Sisällön jaksotus

Kurssi sisältää 4 markkinointioikeuden osa-aluetta.
1.Markkinointia koskeva sääntely
-tarkoittaa kuluttajan suojaa ja kilpailevan yrityksen suojaa markkinoinnissa sekä
markkinoinnin erityissääntelyä (esim. radio- ja televisiomainonta)
2. Kilpailun rajoituksia koskeva sääntely
-tarkoittaa esim. kiellettyjä sopimuksia koskevaa sääntelyä ("kartellit)
3. Markkinointiin liittyvä immateriaalioikeus
-tarkoittaa immateriaalioikeuksia (esim. tavaramerkki) koskevaan sääntelyyn tutustumista
4. Markkinointiin liittyvä tietosuoja
-tarkoittaa esim. v. 2018 voimaan tulleen tietosuoja-asetuksen huomioimista markkinointiin
liittyvien tietojen käsittelyssä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolle hyväksytään opiskelijat siten, että Turun AMKin opiskelijoille on määritelty opiskelijakiintiö 20 ja muiden Suomen amkien opiskelijakiintiö on 25 opiskelijaa. Jos paikkoja vapautuu, paikat täytetään varasijoilta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava aineisto: Itsenäiset tehtävät 4 kpl, joiden arvosanojen keskiarvo on kurssin arvosana.
Arvioinnin kohteena on itsenäisten tehtävien vastausten täsmällisyys/selkeys tehtävään nähden.

Hylätty (0)

Tehtävien suorittaminen osoittaa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Itsenäiset tehtävät hyvin tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Itsenäisten tehtävien suorituksissa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita.