Myynnin ja markkinoinnin kehittämistehtävä 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS05-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2020 - 30.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Myynnin ja markkinoinnin kehittämistehtävä 1 integroituu kahteen muuhun syksyn opintojaksoon (myyntiprosessi ja työkalut ja Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö). Näissä haltuunotettua teoriaa ja annettuja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on suunnitelma myynnin tehostamisesta valitussa yrityksessä, jossa on kiinnitetty huomiota myynnin nykytilanteeseen ja tuleviin trendeihin.
Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään).
-soveltaa myynnin teoriaa ja tulevaisuuden näkymiä ehdotukseen.
Opintojakso toteutuu syksyllä 2020.
2.10. Työ käynnistyy kunkin opiskelijan osalta, case valmiiksi valittu, mielellään oma työantaja. Casien esittely ja pienryhmissä työstäminen.
20.11. Työn kehittäminen jatkuu – tässä vaiheessa todennettu miten nykytilanteessa toimitaan, hahmoteltu mihin voitaisiin yltää myyntitoiminnan tehostamisen avulla. Työn esittely ja työstäminen pienryhmissä.
10.12. Kehittämistöitten esitykset sisältäen nykytilan, vision ja strategian (niiden toimenpiteiden joukko, jolla tavoitetila saavutetaan). Tavoitetila (visio) sisältää mm ajatuksia siitä millaisessa liiketoimintaympäristössä toimitaan (segmentti), millaisia asiakkaita halutaan (target), mitkä muut yritykset kilpailevat samoista asiakkaista (position) ja millä keinoin saadaan tavoitellut asiakkaat juuri meidän asiakkaiksi (differentiation).
Tavoitteet
Opiskelija:
-tutustuu ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessin
-ehdottaa tehostamista yrityksen myyntiprosessiin (myynnin lisääminen)
Sisältö
Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään).
Oppimateriaalit
Kahden myynnin opintojakson materiaalien soveltaminen sekä aiheesta lisämateriaalia tarpeen mukaan.
Keki R Bothe, Beyond Customer Satisfaction to Customer Loyalty. AMA1996
Oivaltava myyntityö: Hänti, Kairisto-Mertanen,Kock. EDITA 2016
Selling and sales management: Jobber & Lancaster. Pearson Education LTD 2015
The New Strategic Selling: Miller & Heiman. 3rd Edition 2016
Selling, Building Partnerships: Castleberry & Tanner. McCrawHill Education 9th Edition 2016
International Sales Training Student Field Book (2015)
Nettimateriaali Simon Sinek ja Daniel Goleman.
Opetusmenetelmät
- Opiskelijan aktiivisuus ja aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
-Oppimisen syventämistä ja käyttöönottoa omassa työssä
-pienryhmätyöskentelyä
-yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat kehittämistehtävälle.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Optimaa hyödynnetään verkko-oppimisalustana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttömahdollisuus, josta sovitaan tapauskohtaisesti ohjaajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suunnitelma myyntiprosessin tehostamisesta, joka pohjautuu yrityksen myynnin perusteelliseen tuntemiseen sekä myyntiprosessin ja myyntityökalujen käyttöön.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kehittämistehtävä on hyväksytty, jos kehittämistehtävän kaikki osa-alueet on tehty.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suunnitelma myyntiprosessin tehostamisesta valitussa yrityksessä.