Siirry suoraan sisältöön

Digitaalinen markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS08-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 27.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Jaana Merikallio

Ryhmät

  • MLIITS20
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia ja sen kanavia yrityksen markkinointiin sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita. Opiskelija tunnistaa verkkosivuston ja sosiaalisen median merkityksen ja osaa suunnitella kävijöiden määrää ja sitoutumista lisääviä toimenpiteitä sekä tuntee verkkoanalytiikan perusteet.

Sisältö

Digitaalisen markkinoinnin kanavat; mm SEO, SEM, displaymainonta, sisältömarkkinointi ja sosiaalinen media. Inbound-/outbound-markkinoinnin käsitteet. Kohdentaminen, ostajapersoonat ja ostajan polku. Hakukoneoptimoinnin merkitys kävijäliikenteen luomisessa. Opiskelijat suorittavat Google Analytics for Beginners -sertifikaatin.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit
Videotutoriaalit
Itsenäinen tiedonhaku verkosta
Digitaalisen markkinoinnin työkalut

Opetusmenetelmät

- erilaiset lähiopetuksen oppimismenetelmät: luennot sekä yhteistoiminnalliset oppimismenetelmät, esim. keskustelut
- itsenäinen työskentely: ennakkotehtävät ja yrityslähtöiset syventävät tehtävät
- sertifikaattiopiskelu, mm. videotutoriaalit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely.
Itslearning verkko-oppimisalustana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h
Tämä koostuu:

- kolmesta syventävästä tehtävästä: kaksi ryhmätehtävää, yksi yksilötehtävä
- lähiopetuksesta
- Google Analytics for Beginners -sertifikaatin suorittamisesta

Sisällön jaksotus

Kurssin sisältö
- hakukoneoptimoinnin merkitys kävijäliikenteen luomisessa (SEO ja SEM).
- Inbound-/outbound-markkinoinnin käsitteet
- outbound: displaymainonta
- inbound: ostajapersoona
- verkkoanalytiikka: opiskelijat suorittavat Google Analytics for Beginners -sertifikaatin (englanninkielinen)
- sosiaalinen media

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

• SEO- ja SEM-tehtävä (ryhmä) 50%
• display-kampanja (yksilö) ja vertaisarviointi 50%
• GA for Beginners -sertifikaatti pakollinen, ei vaikutusta arvosanaan

Opiskelijan aktiivisuuden taso kurssilla voi nostaa tai laskea arvosanaa. Kurssin lopussa opiskelijat tekevät SEO/SEM-työhön liittyvän ryhmän sisäisen vertaisarvionnin, joka otetaan huomioon kunkin opiskelijan kurssiarvosanaa laskettaessa


KURSSIARVOSANAN MUODOSTUMINEN:

Painotetut pisteet: vastaava arvosana
0-20: 0
21-40: 1
41-60: 2
61-75: 3
76-89: 4
90-100: 5



Syventävä tehtävä 1,ryhmätehtävä (arviointi 0-5. Arvosanan kerroin 10): SEO, 50%
0: Tehtävää ei palauteta ajoissa. Lähteitä eikä työkaluja ole käytetty ja ehdotukset ovat virheellisiä. Työ osoittaa, että opiskelijat eivät tiedä, mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa.
1-2: Työ ei kata kaikkia pyydettyjä osa-alueita. Lähteiden ja työkalujen käyttö riittämätöntä.
3-4: Suurin osa pyydetyistä osa-alueista on huomioitu ja lähteiden sekä työkalujen käyttö on hyvällä tasolla. Opiskelijat ovat tehneet hakuja avainsanoja käyttäen. Arvosana 4 vaatii, että opiskelijat tuottavat kehitysehdotuksia, jotka perustuvat työkalujen antamiin tuloksiin. Google Ad -tehtävänanto on tehty ja valinnat perusteltu kustannustehokkaasti ja hakukoneystävällisesti.
5: Työ osoittaa, että opiskelijoilla on syvällinen ymmärrys hakukoneoptimoinnista ja -mainonnasta. Esitys on lukijaystävällinen ja helposti ymmärrettävä. Lähteiden käyttö on monipuolista.

Syventävä tehtävä 2, yksilötehtävä (arviointi 0-5, arvosanan kerroin 10): Display-kampanjan suunnittelu ja vertaisarviointi 50%
0: Tehtävää ei palauteta ajoissa. Kampanjalaskenta on väärin tai puutteellista. Kampanja-aika puuttuu, hinnoitteluperuste ei ole CPM.
1-2: Hinnoitteluperuste on CPM, ja kampanjan laskenta on oikein, mutta kampanja sisältää vain yhden median. Opiskelija ei perustele mediavalintaansa. Hintojen / mediakorttien ruutukaappaukset puuttuvat.
3-4: Kampanja sisältää kaksi tai useampia medioita, laskenta on oikein ja kampanja on rakennettu ohjeiden mukaan. Opiskelija perustelee media- ja mainosratkaisunsa.
5: Opiskelija osoittaa erinomaista asiantuntijuutta kampanjasuunnittelussaan.