Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS56-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 16.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 19.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 50

Koulutus

  • Myyntityön koulutus
  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Riikka Kulmala

Ryhmät

  • PLIITS21
    Liiketalous S21
  • PMMWES21
    Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S21

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ratkaista ongelmia liiketaloudellisten mallien ja teorioiden pohjalta
- määritellä tutkimuskysymyksen tai tavoitteen
- valita tutkimuskysymykseen tai tavoitteeseen sopivan kehittämisotteen tai menetelmät
- suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen ja/tai kehittämistyön sekä perustella tekemänsä valinnat
- raportoida työskentelyn vaiheet ja tulokset selkeästi ja johdonmukaisesti.

Opiskelijalla on valmiudet erilaisten kehittämistehtävien ja järjestelmällistä ongelmanratkaisua vaativien tehtävien toteuttamiseen.

Sisältö

- ongelmanratkaisumenetelmät
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- ongelmanratkaisun suunnittelu ja toteutus
- tulosten analysointi ja johtopäätösten tekeminen
- tulosten raportointi

Oppimateriaalit

Ohjaajan tarjoama materiaali ITSlearning-ympäristössä.

Opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla hyödynnetään yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä, kuten ryhmätyöt sekä verkossa että lähitunneilla. Oppimisessa hyödynnetään myös itsenäistä oppimista, mutta itsenäisesti suoritetut osuudet pyritään jakamaan yhteistoiminnallisesti Itslearning verkkoalustan keskustelualueella, vertaisarviointia hyödyntäen tai muulla ohjaajan opastamalla tavalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

tentti tehdään opintojakson päätteeksi ja sen saa uusia kerran.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä. Opintojakson aineisto on ajankohtaista ja esimerkkeinä hyödynnetään työelämän aitoja esimerkkejä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)
Ennakkotehtävä: 8 h
Luennot: 20 h
Ohjatut harjoitukset: 20 h
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät: 48 h
Tenttiin valmistautuminen: 39 h

Sisällön jaksotus

Tutkimuksellisen kehittämistyön merkitys ja prosessi
Kehittämistyön lähestymistavat: Toimintatutkimus, case-tutkimus, palvelumuotoilu, innovaatioiden tuottaminen.
Kehittämistyön menetelmät (laadulliset ja määrälliset): Haastattelumenetelmät, havainnointi (myös netnografia), kysely, ennakointi, tilastollisista menetelmistä
Aineiston analysointimenetelmät: Kyselyn analysointi Webropol-kyselytyökalulla ja laadullinen analyysi, liiketoiminnan kehittämisen analyysityökalut, kuten SWOT).
Tietoperusta ja lähdekritiikki
Eettiset periaatteet
Opinnäytteen rakenne, opinnäytetyypit, opinnäytteeseen liittyvät sopimukset ja suunitelmat

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksoon liittyvä tentti tehdään ITSlearning -onlineympäristössä. Tentti on monivalintatentti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson harjoitukset muodostavat 40% opintojakson arvosanasta. Osa harjoituksista tehdään lähiopetuksen (ohjatut harjoitukset) aikana harjoitustunneilla, osa yksilötehtävinä.
Opintojakson lopuksi tehdään tentti, jonka osuus on 30% arvosanasta.
Opintojakson lopuksi kirjoitetaan minitutkielma, jonka osuus on 30% arvosanasta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen, tentti on hylätty ja harjoituksista puuttuu yli 50%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut opintojakson lähiopetukseen (vähintään 60% paikalla). Opintojakson harjoitukset on tehty (60% tehty) ja opintojakson testi suoritettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvät taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja taito soveltaa opintojakson sisältöä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomaiset taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja osoitettu taito soveltaa opintojakson sisältöä itsenäisesti.