Digitaitojen ohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS68-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2020 - 28.02.2021
Ajoitus
17.02.2021 - 09.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
MLIITS19KITIMLIITS19KITI
-
PLIITS19KITIPLIITS19kiti
-
DKITIS20Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
-
MLIITS19Liiketalous, aikuiskoulutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa kirjaston sidosryhmät digitaitojen ohjaukseen liittyen
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida digitaalisten laitteiden tai palvelujen käyttöön liittyvän ohjaustilanteen
- arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa
Sisältö
- Kirjaston sidosryhmien tunnistaminen ja hyödyntäminen digitaitojen ohjauksessa
- Perehtyminen digitaalisten palvelujen ja laitteiden käyttöön
- Kirjaston e-aineistopalvelujen tuntemus
- Vuorovaikutus ohjaustilanteessa
Oppimateriaalit
Aineisto ilmoitetaan opintojen alussa IT'S Lerning oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus / verkko-opetus
harjoitukset, ryhmätyöt,raportit, koe
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Työelämälähtöisyys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla harjoitellaan digiohjaustaitoja
Toteutetaan kaksi digiohjaustilannetta
Opintojaksolla tutustutaan verkkosivujen (käytettävyyden) ja saavutettavuuden merkitykseen
Yht 135h.
Sisällön jaksotus
Opinnoissa käytetään IT'S Learning oppimisympäristöä.
Opintojakson sisältö
Digitaitojen ohjaus
- kirjaston sidosryhmien tunnistaminen digitaitojen ohjauksessa
- digitaitojen harjoittelu
- digiohjauksen sunnittelu, toteutus ja arviointi
- (käytettävyys ja) saavutettavuus verkkopalveluissa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Digitaitojen harjoittelu
Digitaitojen ohjaustilanteen toteutukset + raportoinnit
Muut tehtävät
Koe
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät ja osallistunut ryhmätöihin. Opiskelijan raporteissa tai oman toiminnan reflektiossa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan raportit ovat selkeitä. Omaa pohdintaa saattaa olla hieman. Opiskelija on osallistunut ryhmätyönä tehtyihin ohjaustilnteisiin. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa ohjaustilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan raportit ovat erittäin selkeitä, analyyttisia ja perusteltuja. Opiskelija on ollut aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.