Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisö- ja esimiesosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BT59-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 11.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Mikko Niskanen
  • Maria Välivirta Havia
  • Päivi Killström
  • Leena Lemola

Ryhmät

  • PLIITS21ba
    PLIITS21ba

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee organisaatioiden erilaisten rakenteiden ja toimintatapojen vahvuudet ja heikkoudet
- ymmärtää organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin merkityksen työyhteisössä
- pystyy hyödyntämään ihmisten erilaisuutta tiimissä ja johtamisessa
- osaa toimia työyhteisön ongelmatilanteissa
- tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- ymmärtää ihmisten uratavoitteiden ja motivaation merkityksen työssä
- hyödyntää projektiosaamistaan ryhmätöissä

Sisältö

- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu

Oppimateriaalit

Tiimit perehtyvät alla mainittuun kirjallisuuteen ja artikkeleihin sekä käyvät sen läpi lukupiireissä.
Osa A) Ihmisten erilaisuus. Henkilöarvioinnista ja sen käytöstä:

JOKO
Erikson, Thomas: Idiootit ympärilläni
ja
https://www.linkedin.com/pulse/soveltuvuusarvioinnin-sietämätön-keveys-jari-lipsanen/
https://medium.com/@Soccermatics/how-swedes-were-fooled-by-one-of-the-biggest-scientific-bluffs-of-our-time-de47c82601ad

TAI
Motivaatiojohtaminen: ihmistuntemuksen ja itsetuntemuksen kehittäminen matkalla kohti oppivaa organisaatiota
Jori Leskelä
Hämeen ammattikorkeakoulu, 2001 - 140 sivua
ja
https://www.linkedin.com/pulse/soveltuvuusarvioinnin-sietämätön-keveys-jari-lipsanen/

Osa B) Työyhteisöosaaminen

TEMin raportti
WorkUP! Tulevaisuuden työ. Työelämä 2020 -hanke.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161299

Sekä jokin seuraavista kirjoista, ryhmän valinnan mukaan:

- Juuti, Pauli & Vuorela, Antti: Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi
- Aarnikoivu, Henrietta: Työelämätaidot : menesty ja voi hyvin
- Viitala, Riitta: Henkilöstöjohtaminen : strateginen kilpailutekijä
- Virtanen, Antero & Salminen, Ismo: Hallituksen puheenjohtajan opas : johda pk-yritys menestykseen

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Työtunteja on tultava vähintään100 h. (Aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa) tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h.
Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.

Opiskelijatiimit laativat suunnitelman, josta ilmenee, miten he suorittavat kurssin (aiheesta pidettävät treenikerrat / lukupiirit). Suunnitelmaan on sisällytettävä alla mainitut osat sekä sitova aikataulu niiden suorittamiseen. Vaihtoehtoisista suoritustavoista on mainittava, minkä opiskelijat valitsevat. Suunnitelma palautetaan opettajatuutorille 29.10.2021 mennessä.

Opiskelijat voivat käyttää haluamiaan verkkotyökaluja kurssin suorittamiseen.

1. Oman osuuskunnan toiminta ja sen refelktointi

Opiskelijat organisoivat oman tiiminsä toimintaa ja reflektoivat sitä lukukauden lopussa järjestettävässä treenissä

2. Kohdassa oppimateriaali mainittu kirjallisuus suoritetaan lukupiireissä.

3. Treenit valituista aiheista ja Mikko Niskasen Thomas tiimipalaute - erilaisuus omassa tiimissä. Opiskelijat sopivat ajankohdan Niskasen kanssa lokakuulle 2022.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Aktiivinen osallistuminen suorituksiin, vaadittava dokumentointi tehty
Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut vaadittuihin tapahtumiin tai tehtäviin

Sisällön jaksotus

Työyhteisöosaamisen aiheet (ja mahdolliset treeniaiheet), jotka toteutetaan nelivetomallin mukaisesti:
- erilaiset Thomas-tyypit tiimijäseninä sekä myyntityössä
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- tiimijohtamisen keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Suorittaminen ajoittuu koko opiskeluvuodelle ja riippuu kunkin osuuskunnan toiminnasta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan tiimiltään sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.

Hylätty (0)

Vaatimukset eivät täyty