Laadulliset menetelmät käytännössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BX07-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
11.01.2021 - 30.04.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Juhana Lounela
Ryhmät
-
VAVA2021Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- valita laadullisen tutkimuksen toteuttamiseen sopivan menetelmän ja perustella valintansa
- suunnitella ja toteuttaa laadullisia menetelmiä soveltavan suppeahkon tutkimuksen
- kerätä aineistoa ja analysoida sitä
- esittää ratkaisuja ja tehdä johtopäätöksiä
- toimia eettisesti.
Sisältö
Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
Aineiston keruu
Tulosten analysoiminen ja tulkinta
Tutkimuksen suunnittelu ja toteutus
Kohderyhmän valinta
Eettisen toiminnan periaatteet
Oppimateriaalit
Annetut materiaali linkit ja liitteet. Opiskelijalle annetut kirjallisuusvinkit. Opiskelijan itsensä hakema verkkomateriaali sekä itse valitsemansa kirjat. Opiskelija itse muokkaa omaa oppimistaan tukevan lähdemateriaalipaketin.
Opetusmenetelmät
Online opintojakso
Tutustuminen kirjallisuuden avulla menetelmiin. Oma suppea laadullinen tutkimus tai tutustuminen 3-5 tehtyyn laadulliseen tutkimukseen. Opitun reflektointi ja esittäminen opintojakson lopussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Annetut materiaali linkit ja liitteet. Opiskelijalle annetut kirjallisuus vinkit. Opiskelija itse hakema verkkomateriaali sekä itse valitsemat kirjat. Opiskelija itse muokkaa omaa oppimistaan tukevan lähdemateriaalipaketin. Opiskelijalla on mahdollista täydentää suoritustaan saatuaan palautteen jaksosta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagoginen lähestymistapa, jossa opiskelija ottaa itse aktiivisen tiedonhakijan roolin. Opiskelija soveltaa oppimaansa tehtäviin harjoitteisiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen suorittaminen online ympäristössä. Ohjaaja antaa tarvittavan tuen oppimisympäristössä tarkemmin määritellyllä tavalla ja aikatauluin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät tarkennetaan opintojakson alussa oppimisympäristössä
1) perehtyä laadullisessa tutkimuksessa tyypilliseen ongelma-asetteluun, aineiston hankitaan ja vaihtoehtoisiin tapoihin analysoida aineistoa. Tehtävä: tee kirjoitelma omakohtaisesta näkökulmasta. Laajuus 5-10 sivua normi opinnäytetyö asetuksin
2) a) tutustu muutamaan 3-5 laadulliseen tutkimukseen tai b) tee itse laadullinen tutkimus. Tehtävä: a) analysoi ja pohdi tehtävässä 1 opitun pohjalta; b) tee kysymykset ja testaa 2-5 henkilöllä tekemääsi kysymyspatteristoa – pohdi, arvioi ja paranna lomakettasi
3) Pohdi ja reflektoi oppimaasi
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan talous- ja yhteiskuntatieteissä käytettyihin laadullisen tutkimuksen lähestymistapoihin sekä kuinka aineiston keruu ja tulosten analysoiminen voidaan toteuttaa. Opintojakso käytyään opiskelija ymmärtää, milloin kvalitatiivista menetelmään voidaan käyttää ja millaisin vaihtoehtoisin keinoin tutkimus suunnitella.
Opintojakso antaa opiskelijalle valmiudet ymmärtää kvalitatiivisen tutkimusotteen mukaisen suppeahkon tutkimusprosessin läpiviemisen. Opiskelija ymmärtää yleisellä tasolla kohderyhmän valinnan, kysymyksen asettelun merkityksen ja tutkimukseen liittyvät eettiset kysymykset. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tulkita tuloksia, osaa tehdä johtopäätöksiä sekä osaa arvioida kriittisesti tulosten luotettavuutta sekä osaa antaa suosituksia löydettyjen tulosten soveltamiseen tai edelleen tutkimiseen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Paikkakiintiöt
Turun AMK: 20
Turun AMK Avoin: 0
Muut AMK:t 20
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanaan vaikuttaa palautetut osasuoritteet sekä lisäksi oppimisprosessin hallinta ja opiskelijan paneutuminen opintojakson teema-alueeseen
Toteutus edellyttää aktiivista työskentelyä itse tarkemmin määritetyistä syventymisalueista sekä itsenäistä työskentelyä.
Hylätty (0)
Suurin osa palautuksista tekemättä. Opiskelija ei tunne opintojakson aluetta, eikä ole perehtynyt annettuihin materiaaleihin tai itse valinnut hyväksyttäviä oppimismateriaaleja. Opiskelija ei hallitse keskeisiä käsitteitä ja perusteorioita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1: Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä pohdintaa tai oivalluksia.
Arvosana 2: Opiskelija osaa kuvailla, luokitella ja listata asioita, mutta ne eivät kytkeydy
toisiinsa.Tehtävässä näkyy joomaa pohdintaa eli ei ole tyydytty itsestäänselvyyksiin eli
opiskelija kykenee hyödyntämään hankkimaansa materiaalia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3: Opiskelija on kyennyt luomaan kokonaiskäsitystä liiketoiminnasta erilaisia teorioita hyväksikäyttäen. Osoittanut osaavansa soveltaa jotain asiaan liittyvää periaatetta käsiteltävään asiaan. Osaa yhdistää toisiinsa liittyviä asioita keskenään.
Arvosana 4:Opiskelijan tuotokset
kuvaavat alaa teorioita hyväksikäyttäen. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja osoittaa kykyä kriittiseen ajatteluun
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5:Opiskelija kykenee näkemään itselleen/alalle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtämään teorioita ja kykenee esittämään ja perustelemaan löydöksiään. On nähnyt alan yritysten toiminnan syy-seuraussuhteita ja käsittelee valitsemiaan asioita oivaltavasti. On haettu, löydetty ja perusteltu tietoperustaa osaten erottaa oleellisen ja epäoleennaisen.