Siirry suoraan sisältöön

Tiedonhakutaidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BY62-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 31.08.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Pauliina Isomäki

Ryhmät

  • MKITIS21
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hyödyntää erilaisia tiedonhakumenetelmiä
- käyttää erilaisia tiedonhakupalveluja.
- toteuttaa asiakaslähtöisen tiedonhaun.

Sisältö

Tiedontarveanalyysi ja asiakaslukutaito
Tiedonhaku
Erilaiset tiedonlähteet
Tiedonlähteiden arviointi

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit.
Tiedonhakuharjoituksilla on keskeinen rooli oppimisessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tiedonhakuharjoituksia kirjastotietokannoissa
Tiedonhaun tekniikkaa
Tiedonhakutoimeksianto, raportti löydetyistä lähteistä
Asiakkaan tiedontarpeeseen ja lähdekriittisyyteen liittyvät tehtävät

135 h

Sisällön jaksotus

Tiedonhaun tekniikka ja asiasanastot
Kirjastotietokannat Suomessa; lähdekritiikki
Kaunokirjallisuus ja tiedonhaku
Asiakaslähtöinen näkökulma tiedonhaussa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tiedonhakutoimeksianto 40 %
Muut harjoitustehtävät ja raportit 60 %
Hyväksytty/hylätty -asteikolla arvioitavan pakollisen tehtävän puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä.
Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan.

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja/tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa työssä on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille hyvin. Epäolennaista ainesta on vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta Lähdeaineistoa on hyödynnetty erittäin monipuolisesti. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.