Siirry suoraan sisältöön

Menetelmäopinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BZ22-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 19.11.2021

Ajoitus

05.10.2021 - 31.01.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 50

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Paula Savolainen

Ryhmät

  • PLIITS19
    Liiketalous S19
  • MLIISK19
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2019
  • MLIITS19
    Liiketalous, aikuiskoulutus

Tavoitteet

Opiskelija saa itselleen tietoja ja taitoja, joita hän tarvitsee opinnäytetyötä tehdessään. Lisäksi opintojakso antaa valmiuksia omassa työyhteisössä tehtävään kehittämistoimintaan.

Opiskelija osaa
• Määritellä ja rajata aiheen / kehittämiskohteen
• Valita sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja menetelmät sekä perustella tekemänsä valinnat
• Soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
• Yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
• Kerätä aineistoa ja analysoida sitä
• Esittää ratkaisuja ja tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
• Toimia eettisesti
• Käyttää erilaisia kehittämistyötä tukevia teknologioita

Sisältö

• Lähestymistapoihin ja kehittämismenetelmiin perehtyminen
• Tiedonhankinta, kirjallisuus
• Kyselyn suunnittelu ja toteutus
• Haastattelun suunnittelu ja toteutus
• Raportointi
• Eettisen toiminnan periaatteet

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan itslearningsissä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan itsenäisesti. Oppimisalustalla tarjotaan mahdollisuus vertaistukeen ja -oppimiseen.
Opintojakso etenee opintojakson viitekehyksen mukaisesti tarjoten itseopiskelumateriaalia ja tehtäviä. Itsearvioinnin perusteella ohjeistetaan tarvittaessa kertaamaan tai opiskelemaan lisää.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä verkkoympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.
Opintojaksolla on ohjeellinen suoritusaikataulu. Opiskelija voi edetä omaan tahtiin nopeammin tai hitaammin, mutta kaikki tehtävät on palautettava itslearningissä ilmoitettuun päivämäärään mennessä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso suoritetaan verkkokurssina itslearning-alustalla.
Opintojakson aloitusinfo on 5.10 klo 14-16.

Opintojakso on itsenäistä opiskelua ja yksilötyönä palautettavia tehtäviä.

Opintojakson sisältö ja ohjeellinen suoritusaika.
- Orientaatio kurssin sisältöön (viikko 1-2)
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus (viikko 1-2)
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen (viikko 1-4)
- Viitetietojen hallinta ja käyttö (viikko 3-4)
- Menetelmät (viikko 4-6)
- Vastuullinen opinnäytetyö (viikko 6-7)
- Raportointi (viikko 6-7)
- Palaute koko kurssista (viikko 7)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojakson lopussa tehdään raportti, joka arvioidaan ja josta muodostuu opintojakson arvosana.
Raportin arviointikriteerit kerrotaan itslearningsissä.