Siirry suoraan sisältöön

Myynnin kehittämistehtävä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CA02-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 22.09.2021

Ajoitus

24.09.2021 - 10.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Jouko Broman
  • Marianne Renvall

Ryhmät

  • MLIITS20
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020

Tavoitteet

Opiskelija:
-tutustuu ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessin
-ehdottaa tehostamista yrityksen myyntiprosessiin (myynnin lisääminen)

Sisältö

Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään).

Oppimateriaalit

Kahden myynnin opintojakson materiaalien soveltaminen sekä aiheesta lisämateriaalia tarpeen mukaan.

Keki R Bothe, Beyond Customer Satisfaction to Customer Loyalty. AMA1996
Oivaltava myyntityö: Hänti, Kairisto-Mertanen,Kock. EDITA 2016
Selling and sales management: Jobber & Lancaster. Pearson Education LTD 2015
The New Strategic Selling: Miller & Heiman. 3rd Edition 2016
Selling, Building Partnerships: Castleberry & Tanner. McCrawHill Education 9th Edition 2016
International Sales Training Student Field Book (2015)
Nettimateriaali Simon Sinek ja Daniel Goleman.

Opetusmenetelmät

- Opiskelijan aktiivisuus ja aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
-Oppimisen syventämistä ja käyttöönottoa omassa työssä
-Pienryhmätyöskentelyä
-Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys ja kahdella muulla kurssilla opiskeltu myyntityön sisältö luovat opiskelijalle lähtökohdat kehittämistehtävälle.
Monimuoto-opiskelua, jossa on sekä yhteisiä lähijaksoja että itsenäistä työskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suunnitelma myyntiprosessin tehostamisesta, joka pohjautuu yrityksen myynnin perusteelliseen tuntemiseen sekä myyntiprosessin ja myyntityökalujen käyttöön.
Tiedon keruu
Analysointi
Johtopäätökset
Toiminnan kehittäminen ja ajatellun toteutuksen esittely
Vastaa 5 OP eli 135 tuntia aktiivista työtä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kehittämistehtävä hyväksytään suoritetuksi, kunhan kehittämistehtävän kaikki osa-alueet on hoidettu tehtäväannon mukaisesti. Kukin opiskelija esittää oman suunnitelmansa suullisesti viimeisellä yhteisellä tapaamiskerralla PowerPoint yhteenvedon tukemana.

Sisällön jaksotus

Myynnin kehittämistehtävä integroituu kahteen muuhun syksyn opintojaksoon (Myyntiprosessi ja työkalut ja Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö). Näissä haltuunotettua teoriaa ja annettuja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on suunnitelma myynnin tehostamisesta valitussa yrityksessä, jossa on kiinnitetty huomiota myynnin nykytilanteeseen ja tuleviin trendeihin.

Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään).
-soveltaa myynnin teoriaa ja tulevaisuuden näkymiä ehdotukseen.

Opintojakso toteutuu syksyllä 2021.
24.9.Työ käynnistyy kunkin opiskelijan osalta, yrityscase valmiiksi valittu, mielellään oma työantaja. Casien esittely ja pienryhmissä työstäminen.
12.11. Työn kehittäminen jatkuu – tässä vaiheessa todennettu miten nykytilanteessa toimitaan, hahmoteltu mihin voitaisiin yltää myyntitoiminnan tehostamisen avulla. Työn esittely ja työstäminen pienryhmissä.
2.12. Kehittämistöitten esitykset sisältäen nykytilan, vision ja strategian (niiden toimenpiteiden joukko, jolla tavoitetila saavutetaan). Tavoitetila (visio) sisältää mm ajatuksia siitä millaisessa liiketoimintaympäristössä toimitaan (segmentti), millaisia asiakkaita halutaan (target), mitkä muut yritykset kilpailevat samoista asiakkaista (position) ja millä keinoin saadaan tavoitellut asiakkaat juuri meidän asiakkaiksi (differentiation).

Viestintäkanava ja lisätietoja

Hallitkaa aikaanne ja olkaa paikalla silloin kun sitä vaaditaan. Kaikenlainen vatulointi poissaolojen syistä ei ainakaan kohota arvosanaa.Toisin sanoen poissaolo laskee arvosanaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suunnitelma myyntiprosessin tehostamisesta valitussa yrityksessä.