Siirry suoraan sisältöön

Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan (7 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CE11-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 02.12.2022

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

86 % Lähiopetus, 14 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 45

Koulutus

  • Myyntityön koulutus

Opettaja

  • Telle Tuominen

Ryhmät

  • PMMWES22
    Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvailla matkailuilmiötä sekä wellness-trendiä kansainvälisellä, kansallisella ja alueellisella tasolla
• luokitella ja kuvailla erilaisia matkailu-, vieraanvaraisuus-, vapaa-aika- sekä wellness-liiketoiminnan palveluntuottajia sekä niiden välisiä kytköksiä
• tunnistaa matkailun työntö- ja vetovoimatekijöitä sekä niiden merkitystä matkailijavirtoihin
• kertoa matkailuun, vapaa-aikaan sekä wellness-tuotteisiin ja palveluihin liittyvistä työllistymismahdollisuuksista sekä arvioida omia uramahdollisuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
• kehittää opiskelutaitojaan ja ajankäytön hallintaansa sekä toimia rakentavasti opiskeluryhmässään

Sisältö

Matkailu-, vieraanvaraisuus-, vapaa-aika- sekä wellness-liiketoiminnan keskeiset käsitteet, mallit ja konseptit
Matkailu-, vapaa-aika sekä wellness-liiketoiminnan keskeiset toimialat, taloudellinen merkitys sekä muutosvoimat
Alakohtaiset kehityskulut sekä ennusteet
Uramahdollisuudet ja ammatti-identiteetti
Opiskelu- ja tiedonhakutaidot, ajankäyttö sekä tiimityötaidot

Oppimateriaalit

Avainluennot sekä tehtävänantoihin liittyvät opettajien valitsemat artikkelit, raportit, strategiat, oppikirjojen luvut, webinaarit, videot yms., jotka ilmoitetaan tehtävänantojen yhteydessä. Tentittävä oppimateriaali ilmoitetaan tarkemmin lokakuussa.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla hyödynnetään monia oppimistapoja, mm.:
- opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaliin perehtymistä sekä sen pohjalta kontaktitunneilla aktivoivia oppimiskeskusteluja
- opiskelijoiden itsenäistä tiedonhakua ja havainnointia alan palvelutarjontaan ja toimijoihin perehtymiseksi sekä opiskelijoiden tekemiä esityksiä
- opettajien avainluentoja sekä esimerkkejä työelämästä
- erilaisia oppimistehtäviä niin lähiopetuskerroilla kuin palautettavia tuotoksia
- opittua kertaava tentti
- reflektio opitusta sekä omista alakohtaisista tulevaisuudennäkymistä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

15.11.22 yksilötentti, arviointi 0 - 5, kaksi uusintamahdolisuutta sovitaan erikseen tarpeen mukaan.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikkaan nojaavaa aktiivista oppimista, jossa keskeistä on tiedon ja osaamisen hankinta, jakaminen, yhdistely, luova ajattelu sekä soveltaminen työelämän toimintaympäristöön.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Koronan, ilmastokriisin yms. takia matkailun ja vapaa-ajan merkitys ja muodot ovat muuttuneet viimeisten kahden vuoden aikana niin suuresti, että ahotointi on mahdollista vain vähintään puolen vuoden työkokemuksella matkailun kehittämistehtävissä aikavälillä 2019 - 2022 + erikseen sovittavalla näytöllä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

TEHTÄVÄ 1: Havainnointikävely ja ideointi - historiasta matkailuelämys. Tuotoksena pienryhmän tekemä video.
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia Turussa tai pienryhmän valitsemalla paikkakunnalla. Tuotoksena havainnollinen pienryhmäesitys (esim. suullinen esitys, jossa power point + video).
TEHTÄVÄ 3: "Matkamessut" Suomen matkailualueista ja niiden vetovoimatekijöistä sekä kärkituotteista
TEHTÄVÄ 4: Reflektio opitusta sekä omista alakohtaisista tulevaisuudennäkymistä.

OPISKELIJAN TYÖN MITOITUS/ OPINTOJAKSON LAAJUUS 7 OP. ELI KESKIMÄÄRÄINEN TYÖMÄÄRÄ n. 186 h koostuen seuraavista:
- lukujärjestyksen mukainen kontaktiopetus 53 h
- itsenäinen työskentely sekä pienryhmätyöskentely etänä 133 h (tämän on ajateltu jakautuvan keskimäärin seuraavasti: tehtävä 1: 16 h, tehtävä 2: 40 h, tehtävä 3: 16 h, tehtävä 4: 16 h, tenttiin kertaaminen 40 h ja muutama tunti aihealueen seuraamiseen mediassa).

Sisällön jaksotus

Lähiopetuksen ajoitus lukujärjestyksen mukaisesti:
30.8.22 Toteutussuunnitelman esittely, kurssin työtila itslearning-alustalla. Muuttuva vapaa-aika, keskeisimpiä käsitteitä. Ohjeistus tehtävään 4.
6.9.22 Matkailun ja vapaa-ajan historia ja kehitys. Ohjeistus tehtävään 1.
13.9.22 Tehtävän 1 suunnittelua pienryhmissä sekä ohjausta.
20.9.22 Matkailun ja vapaa-ajan merkitys ja muutosajurit kansainvälisesti ja kotimaassa viime vuosina.
22.9.22 Harjoitteluseminaari, työnkuvia
27.9.22 Tehtävän 1 purku.
4.10.22 Matkailuun, vapaa-aikaan ja wellnessiin liittyviä toimialoja. Ohjeistus tehtävään 2.
11.10.22 Vastuullisuus matkailu- ja wellness-liiketoiminnassa. Tehtävän 2 ohjausta.
25.10.22 Matkailutuote, kohderyhmät, matkatyypit, työnkuvia.
1.11.22 Wellness-tuote, kohderyhmät. Tehtävän 2 ohjaus.
8.11.22 Tehtävän 2 purku.
15.11.22 Tentti (max. 1½ h). Matkailukohde, vetovoima, Suomen matkailualueet. Ohjeistus tehtävään 3.
22.11.22 Matkailu ja vapaa-aika tulevaisuudessa, trendit ja ennakointi. Osallistuminen wellness-tapahtumaan.
29.11.22 Tehtävän 3 purku.

Lisäksi lukujärjestykseen on merkitty kolme tuuutoropettajakertaa, jolloin käsitellään ryhmän yhteisiä opintoja tukevia asioita:
8.9.22
10.10.22
16.11.11

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tehtävät 1 ja 2 edellyttävät havainnointi-, haastattelu- ja videointikäyntejä pienryhmän valitsemissa kohteissa. Oppilaitos ei vastaa mahdollisesti liikkumisen aiheuttamista kuluista. Pienryhmät voivat valita kohteensa kävely- tai pyöräilyetäisyydeltä välttääkseen kulut.

Opintojaksolla tehdään Turun AMK:n ja Turun ammatti-instituutin sekä Rasekon kanssa solmittujen sopimusten mukaista yhteistyötä, joten osaan lähikertoja osallistuu myös viimeksi mainittujen oppilaitosten opiskelijoita ja opettajia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

TEHTÄVÄ 1, arviointi hyväksytty/hylätty, opettaja-arviointi
TEHTÄVÄ 2: arviointi asteikolla 0 - 5, opettaja ja itse- sekä vertaisarviointi
TEHTÄVÄ 3: arviointi: hyväksytty - täydennettävä, opettaja-arviointi (poissaolo "messupurussa" korvattava erikseen sovittavalla tavalla)
TEHTÄVÄ 4: hyväksytty - täydennettävä, itsearviointi ja opettaja-arviointi

YKSILÖTENTTI: 0 - 5, opettaja-arviointi

OPINTOJAKSON KOKONAISARVOSANA:
- kokonaisarvosana annetaan asteikolla 0 - 5, jokainen tehtävistä 1 - 4 oltava hyväksytty, samoin tentti oltava hyväksytty
- kokonaisarvosanassa tentin painoarvo 50 %, tehtävän 2 painoarvo 50 %

(Huom! Tehtävää 4 hyödynnetään myös "kurssipalautteen osana" ja mahdollisesti HOPS-keskustelussa eli tuutoropettaja käy lukuvuoden kaikkien kanssa lyhyen "kehityskeskustelun")

Hylätty (0)

Jokin opintojaksoon kuuluva tehtävä suorittamatta hyväksytysti tai tentti suorittamatta hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1: Opiskelija/pienryhmä hallitsee opintojakson tietoperustaa niukasti, työskentely tehtävissä on hajanaista ja vain osittain tehtävänannon ohjeistuksen mukaista, tehtävän/tehtävien lopputulos on niukka tai sekava. Oppimistavoitteita saavutetaan vain osittain.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3: Opiskelija/pienryhmä hallitsee opintojakson keskeisimmät tietoperustanäkökulmat. Opiskelija/pienryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti tehtävänantojen ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee jossain määrin jakamaan tietoa ryhmän sisällä. Opiskelija/pienryhmä hyödyntää osittain perustellusti oleellista tietoperustaa ja työskentely on ajoittain systemaattista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos vastaa tehtävänantoa ja on ymmärrettävä, joskin joiltain osin niukahko tai näkökulmiltaan kapea. Oppimistavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5: Opiskelija/pienryhmä toimii aktiivisesti ja koordinoidusti, dialogisesti toistensa osaamista hyödyntäen. Tietoperustaa on omaksuttu kattavasti ja sitä sovelletaan onnistuneesti tehtävissä . Lopputuotokset vastaavat kiitettävästi tehtävänantoihin, ovat loogisia, oivaltavia ja monipuolisia. Tuotokset ovat viimeisteltyjä.