Marjo Kumpula, Annamari Heikkilä
Tullin antama
Opetus- ja oppimismenetelmät valikoidaan siten, että ne soveltuvat parhaalla mahdollisella tavalla opittavaan aiheeseen. Koulutuksessa käytössä olevat oppimismenetelmät ovat:
1. Verkko-oppiminen
Verkko-oppimisjaksolla opiskelija opiskelee verkko-oppimismateriaalia itsenäisesti. Verkko-oppimismateriaali sisältää kirjallisen oppimateriaalin lisäksi säännösviittauksia ja linkkejä muuhun lisätietoon, tehtäviä, kuvia ja kaavioita.
2. Luento
Luentoa käytetään tilanteissa, jossa orientoidutaan opittavaan aiheeseen. Luennoissa oppimista tuetaan tuomalla esiin oppimisen tavoitteet, opittava kokonaisuus ja se mihin kokonaisuuteen opittava asia kuuluu. Lisäksi oppimista tuetaan ottamalla huomioon ihmisten oppimisessa käyttämät erilaiset aistikanavat: kuuleminen, näkeminen (mm. PowerPoint –esitykset) ja tekeminen (esim. luennon yhteydessä tehtävät muistiinpanot, harjoitukset jne.)
3. Keskustelu
Keskustelu-menetelmää käytetään, kun tarkoituksena on aktivoida opiskelijoita, kun tarkoituksena on hyödyntää heidän asiantuntemustaan ja kun halutaan selvittää, miten opittava asia on ymmärretty.
Lisäksi keskustelu-menetelmää käytetään, kun halutaan lisätä opiskelijoiden keskinäistä vuorovaikutusta.
4. Case
Case – menetelmää käytetään, kun ymmärtämistä pyritään lisäämään käytännön tapauksen valossa. Käsiteltävät tapaukset ovat kertomuksia ja tarinoita tullityöhön liittyen. Tapaukset kertovat erityisesti siitä, miten tietyissä tilanteissa ja tapauksissa on toimittu ja miten ao. asioissa tulisi toimia.
5. Kuvalliset-, sanalliset- ja materiaaliesimerkit
Kuvallisia, sanallisia- ja materiaaliesimerkkejä käytetään oppimisen tukena käsiteltävän asian elävöittämiseksi, muistamiseksi ja konkretisoimiseksi. Esimerkit voivat olla yksittäisiä näytteitä, kuvia, piirroksia ja kaavioita, joiden avulla selvennetään opittavaa asiaa.
6. Harjoitus/harjoitukset: yksin ja/tai ryhmässä
Yksin tai ryhmässä tehtävien harjoitusten tarkoituksena on selventää luennolla opittavaa asiaa. Lisäksi harjoitusten tarkoituksena on lisätä ja syventää oppimista sekä auttaa opiskelijaa soveltamaan opittua asiaa käytännössä.
7. Ryhmätyöt
Ryhmätöiden tavoitteena on lisätä opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta, jakaa tietoa ja lisätä yhteistä ymmärrystä ja oppimista sekä löytää ratkaisuja ongelmiin ja kehittää yhteisiä toimintamalleja. Ryhmätyön tuloksena syntyy ryhmän yhteinen tuotos, joka esitellään muille.
Viiden opintopisteen laajuisen oppikokonaisuuden oppimisen arviointi toteutetaan lopussa kokeella, joka koostuu monivalintatehtävistä. Tulli valmistelee kokeen, ja Turun ammattikorkeakoulu vastaa kokeen tarkastamisesta. Lähiopetusta tukevan verkkokoulutuksen suorittaminen hyväksytysti on edellytys tenttiin osallistumiselle.
Arvosana määräytyy oikeiden vastausten määrän mukaan kokeesta.
Suomi
19.09.2022 - 09.12.2022
02.07.2022 - 16.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Annamari Heikkilä annamari.heikkila@turkuamk.fi
Harri Heikkinen harri.heikkinen@turkuamk.fi
avoin amk 5 paikkaa
Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Kupittaan kampus
0.00 op
0.00 op
H-5
ei ole
TENTTI 8.12. kello 14.00 -16.15 MYY ICT_C1042_Myy
uusinnat tammikuussa 2023
Tulliaiheisen oppikokonaisuuden taustalla oleva oppimiskäsitys perustuu siihen, että tietoa, taitoa ja osaamista rakennetaan kokemusten kautta aiemmin opitun pohjalle. Lähtökohtanamme on, että oppija itse aktiivisesti rakentaa tietonsa ja taitonsa. Siten hän kehittää kykyään kontrolloida ja ohjata oppimistaan ja tiedonkäsittelyään itsenäisesti. Oppimisessa korostuvat opiskelijan oma vastuu ja itseohjautuvuus. Oppiminen on yhteisöllistä ja ammatissa tarvittavan tiedon hankkimista ja kehittämistä pyrkimyksenä vahvistaa taitoa toimia muuttuvissa toimintaympäristöissä. Tavoitteemme on, että selkeästi määritellyt ja opiskelijan sisäistämät oppimistavoitteet ohjaavat opiskelua ja mielekästä oppimista. Erilaisia opetusmenetelmiä ja tiedon lähteitä hyödyntämällä aktivoimme ja tuemme erilaisia ja eri oppimistyylin omaavia opiskelijoita sekä verkko- että luokka- tai etäyhteydellä toteutettavissa koulutuksissa. Koska oppiminen on oppijan oma sisäinen prosessi, opettajan/kouluttajan rooli on olla ensisijaisesti oppimisen auttaja ja ohjaaja sen lisäksi, että hän toimii tiedon jakajana ja välittäjänä.
noin 135 h työtä
ks. opintojakson kuvaus ja lukujärjestys
Koulutuksen teoriaopintoihin liittyy lähiopetuksen lisäksi verkko-opiskelua, jolloin opiskelija opiskelee verkko-oppimismateriaalia itsenäisesti. Verkko-oppimismateriaali sisältää kirjallisen oppimateriaalin lisäksi mm. säännösviittauksia ja linkkejä muuhun lisätietoon, tehtäviä, kuvia ja kaavioita.