•   Kansainvälinen kauppa, tullitoiminta ja huolinta KH00CI28-3001 19.09.2022-09.12.2022  5 op  (LIPATMODKuljetusJaHuolinta, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Tavoitteena on, että opiskelija:
    -- osaa kuvailla tullin roolin osana kansainvälistä kauppajärjestelmää
    - tuntee tullimenettelyihin liittyvää lainsäädäntöä
    - osaa hoitaa tavallisimpia tullaus- ja huolintatehtäviä
    Opintojakson sisältö
    Kuljetus- ja huolintadokumentit

    Tullin rooli kansainvälisessä kaupassa

    Tulli ja arvonlisäveroalueet

    Tullinimikkeet ja nimikkeen oikeellisuuden merkitys

    Luokittelun perusteet, yleiset erilaiset tullit, kauppapoliittiset toimenpiteet ja rajoitukset

    Tulliselvityksen perusteet, turvatietoilmoitukset, tavaran saapuminen ja tulli-ilmoittaminen

    Tullimenettelyt

    Verotuksen perusteet

    Vienti ja jälleenvienti

    Passitus (T1, T2, T2L sekä TIR- ja ATA-carnet)

    Toimittajasuhteet: tavaran tarkastus, laboratorionäytteenotto, AEO/asiakkuusstatus ja toimitusketjun hallinta

    Vastuuopettaja

    Marjo Kumpula, Annamari Heikkilä

    Oppimateriaali

    Tullin antama

    Oppimismenetelmät

    Opetus- ja oppimismenetelmät valikoidaan siten, että ne soveltuvat parhaalla mahdollisella tavalla opittavaan aiheeseen. Koulutuksessa käytössä olevat oppimismenetelmät ovat:


    1. Verkko-oppiminen
    Verkko-oppimisjaksolla opiskelija opiskelee verkko-oppimismateriaalia itsenäisesti. Verkko-oppimismateriaali sisältää kirjallisen oppimateriaalin lisäksi säännösviittauksia ja linkkejä muuhun lisätietoon, tehtäviä, kuvia ja kaavioita.
    2. Luento
    Luentoa käytetään tilanteissa, jossa orientoidutaan opittavaan aiheeseen. Luennoissa oppimista tuetaan tuomalla esiin oppimisen tavoitteet, opittava kokonaisuus ja se mihin kokonaisuuteen opittava asia kuuluu. Lisäksi oppimista tuetaan ottamalla huomioon ihmisten oppimisessa käyttämät erilaiset aistikanavat: kuuleminen, näkeminen (mm. PowerPoint –esitykset) ja tekeminen (esim. luennon yhteydessä tehtävät muistiinpanot, harjoitukset jne.)

    3. Keskustelu
    Keskustelu-menetelmää käytetään, kun tarkoituksena on aktivoida opiskelijoita, kun tarkoituksena on hyödyntää heidän asiantuntemustaan ja kun halutaan selvittää, miten opittava asia on ymmärretty.
    Lisäksi keskustelu-menetelmää käytetään, kun halutaan lisätä opiskelijoiden keskinäistä vuorovaikutusta.

    4. Case
    Case – menetelmää käytetään, kun ymmärtämistä pyritään lisäämään käytännön tapauksen valossa. Käsiteltävät tapaukset ovat kertomuksia ja tarinoita tullityöhön liittyen. Tapaukset kertovat erityisesti siitä, miten tietyissä tilanteissa ja tapauksissa on toimittu ja miten ao. asioissa tulisi toimia.

    5. Kuvalliset-, sanalliset- ja materiaaliesimerkit
    Kuvallisia, sanallisia- ja materiaaliesimerkkejä käytetään oppimisen tukena käsiteltävän asian elävöittämiseksi, muistamiseksi ja konkretisoimiseksi. Esimerkit voivat olla yksittäisiä näytteitä, kuvia, piirroksia ja kaavioita, joiden avulla selvennetään opittavaa asiaa.

    6. Harjoitus/harjoitukset: yksin ja/tai ryhmässä
    Yksin tai ryhmässä tehtävien harjoitusten tarkoituksena on selventää luennolla opittavaa asiaa. Lisäksi harjoitusten tarkoituksena on lisätä ja syventää oppimista sekä auttaa opiskelijaa soveltamaan opittua asiaa käytännössä.

    7. Ryhmätyöt
    Ryhmätöiden tavoitteena on lisätä opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta, jakaa tietoa ja lisätä yhteistä ymmärrystä ja oppimista sekä löytää ratkaisuja ongelmiin ja kehittää yhteisiä toimintamalleja. Ryhmätyön tuloksena syntyy ryhmän yhteinen tuotos, joka esitellään muille.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Viiden opintopisteen laajuisen oppikokonaisuuden oppimisen arviointi toteutetaan lopussa kokeella, joka koostuu monivalintatehtävistä. Tulli valmistelee kokeen, ja Turun ammattikorkeakoulu vastaa kokeen tarkastamisesta. Lähiopetusta tukevan verkkokoulutuksen suorittaminen hyväksytysti on edellytys tenttiin osallistumiselle.

    Arvosana määräytyy oikeiden vastausten määrän mukaan kokeesta.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    19.09.2022 - 09.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2022 - 16.09.2022

    Ryhmä(t)
    • LIPATMODKuljetusJaHuolinta
    • PLILOS20B
    • PLILOS21B
    • PLILOS20A
    • PLILOS21A
    Vastuuyksikkö

    Tekniikka ja liiketoiminta

    Pienryhmät
    • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 5. Avoin amk: 5.)
    Ohjausvastuut

    Annamari Heikkilä annamari.heikkila@turkuamk.fi
    Harri Heikkinen harri.heikkinen@turkuamk.fi

    Lisätietoja

    avoin amk 5 paikkaa

    Koulutus

    Liiketoiminnan logistiikan koulutus

    Toimipiste

    Kupittaan kampus

    TKI-osuus

    0.00 op

    Verkko-opetuksen osuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

    ei ole

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    TENTTI 8.12. kello 14.00 -16.15 MYY ICT_C1042_Myy

    uusinnat tammikuussa 2023

    Pedagogiset toimintatavat

    Tulliaiheisen oppikokonaisuuden taustalla oleva oppimiskäsitys perustuu siihen, että tietoa, taitoa ja osaamista rakennetaan kokemusten kautta aiemmin opitun pohjalle. Lähtökohtanamme on, että oppija itse aktiivisesti rakentaa tietonsa ja taitonsa. Siten hän kehittää kykyään kontrolloida ja ohjata oppimistaan ja tiedonkäsittelyään itsenäisesti. Oppimisessa korostuvat opiskelijan oma vastuu ja itseohjautuvuus. Oppiminen on yhteisöllistä ja ammatissa tarvittavan tiedon hankkimista ja kehittämistä pyrkimyksenä vahvistaa taitoa toimia muuttuvissa toimintaympäristöissä. Tavoitteemme on, että selkeästi määritellyt ja opiskelijan sisäistämät oppimistavoitteet ohjaavat opiskelua ja mielekästä oppimista. Erilaisia opetusmenetelmiä ja tiedon lähteitä hyödyntämällä aktivoimme ja tuemme erilaisia ja eri oppimistyylin omaavia opiskelijoita sekä verkko- että luokka- tai etäyhteydellä toteutettavissa koulutuksissa. Koska oppiminen on oppijan oma sisäinen prosessi, opettajan/kouluttajan rooli on olla ensisijaisesti oppimisen auttaja ja ohjaaja sen lisäksi, että hän toimii tiedon jakajana ja välittäjänä.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    noin 135 h työtä

    Sisältö ja ajoitus

    ks. opintojakson kuvaus ja lukujärjestys


    Koulutuksen teoriaopintoihin liittyy lähiopetuksen lisäksi verkko-opiskelua, jolloin opiskelija opiskelee verkko-oppimismateriaalia itsenäisesti. Verkko-oppimismateriaali sisältää kirjallisen oppimateriaalin lisäksi mm. säännösviittauksia ja linkkejä muuhun lisätietoon, tehtäviä, kuvia ja kaavioita.