Siirry suoraan sisältöön

Mobiilivideo (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BH48-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2020 - 03.03.2020

Ajoitus

04.05.2020 - 18.06.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 40

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Johanna Ailio

Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- esitellä videon kuvakerronnan perusteet
- tunnistaa erilaisia käsikirjoitusmalleja videon suunnittelun avuksi
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti älypuhelimella kuvatun ja valmiiksi editoidun videon
- julkaista oman videon YouTubessa
- analysoida muiden tekemiä videoita ja antaa niistä palautetta
- etsiä tietoa ja osaamisen tukea verkosta omaan videoilmaisun kehittämiseensä

Sisältö

Opiskelijat perehtyvät harjoitusten avulla videokerrontaan ja käsikirjoittamiseen. Jokainen suunnittelee, toteuttaa ja julkaisee lopputyönä oman korkeintaan kahden minuutin mittaisen videon. harjoitukset voivat olla osa lopputyötä tai erillisiä ja johdattaa sen toteuttamiseen. Pienryhmissä opiskelijat antavat toisilleen palautetta harjoituksista.

Oppimateriaalit

Optima: Mobiilivideo

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu opettajan tuottamasta ohjeistuksesta, esimerkkivideoista, linkeistä lisämateriaaliin internetissä ja lyhyistä opettajan videoluennoista, jotka kukin opiskelija omaksuu itsenäisesti. Opintojakson aikana jokainen toteuttaa kuvausharjoituksia ja oman videon suunnitelman. Opiskelijat jaetaan noin10 hengen ryhmiin, jotka näkevät toistensa harjoitukset. Näistä kaikista opiskelija saa palautetta sekä pienryhmänsä muilta jäseniltä että opettajalta. Opintojakson lopputehtävänä on korkeintaan 2-minuuttinen valmiiksi editoitu ja YouTube- tai Vimeo-kanavalla julkaistu asiavideo, jonka opiskelija linkittää Optimaan sille osoitettuun paikkaan. (Opintojaksolla ei tehdä fiktiokerrontaa.) Myös tästä opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen sekä omalta ryhmältään että opettajalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Lyhyt esittely itsestä ja omasta video-osaamisesta (teksti ja Optimaan liitetty kasvokuva)
2. Puhuvan pään harjoitus + pienryhmän videoiden kommentointi
3. Musiikin ja tekstin lisääminen videoon
4. Kuuden toiminnallisen kuvan harjoitus + pienryhmän videoiden kommentointi
5. Oman videon käsikirjoitus
6. Oma alle 2-minuuttinen dokumentaarinen video valmiina + pienryhmän videoiden kommentointi

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla jokainen opiskelija tekee harjoituksia, joiden lopullisena tavoitteena on pienen julkaisukelpoisen videon toteuttaminen opiskelijan omilla laitteilla. Verkko-opinnoissa Optima-alustalla käydään läpi videokuvaus älypuhelimella, kuvakerronta, kokonaisuuden käsikirjoittaminen, kuvatun materiaalin editointi ja julkaiseminen. Opintojakson ensimmäinen tehtävä (kts. alla) on suoritettava Optiman verkkoalustalla sille määrätyssä ajassa tai opettaja poistaa opiskelijan oppimisympäristöstä.
Opintojakso on osa kesäopintoja ja se ajoittuu välille 4.5. - 18.6.2020
Tehtävien tarkempi ajoitus on näkyvissä Optima-oppimisympäristössä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Taidekatemian YAMK-opiskelijoille 5 paikan kiintiö ja on-line-opiskelijoille 5 paikan kiintiö.
Campus Online 30 paikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat opiskelijan erilliset harjoitukset sekä aktiivisuus verkko-oppimisympäristössä. Lopputehtävä muodostaa puolet kokonaisarvosanasta. Opintojakson suoritukseen vaaditaan kuitenkin kaikkien harjoitusten loppuun saattaminen.

Hylätty (0)

Tehtäviä on suorittamatta opintojakson loppupäivään mennessä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan harjoitukset osoittavat, että hän hallitsee älypuhelimen kuvausvälineenä. Hän on pystynyt koostamaan sekä harjoitukset että lopputehtävän editoiduiksi kokonaisuuksiksi, julkaisemaan ja linkittämään ne Optimaan vaaditulla tavalla. Opiskelijan suunnitelma oman videon toteuttamiseksi on realistinen. Hän osallistuu palautteen antoon. Opiskelija palauttaa tehtävät ajallaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan harjoitukset osoittavat älypuhelimen suvereenia käyttöä kuvausvälineenä. Hän on koostanut mielekkäitä ja visuaalisesti toimivia kokonaisuuksia. Opiskelijan suunnitelma oman videon toteuttamiseksi on kiinnostava ja omaa osaamista haastava. Hän osallistuu aktiivisesti palautteen antoon, on rakentava ja kriittinen. Opiskelija palauttaa kaikki tehtävät ajallaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan harjoitukset osoittavat luovaa ja taitavaa älypuhelimen käyttöä kuvausvälineenä. Hänen koostamansa kokonaisuudet ovat visuaalisesti ja rytmillisesti erinomaisia ja/tai niissä on ehjä tarina, kokonaisuus ja kiinnostava päähenkilö. Opiskelijan suunnitelma oman videon toteuttamiseksi on erityisen mielenkiintoinen, visuaalinen tai aiheeltaan merkittävä. Hän osallistuu palautteen antoon erittäin rakentavasti ja antaa hyviä vinkkejä oman ryhmänsä jäsenille. Opiskelija palauttaa kaikki tehtävät ajallaan.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on oltava kyky käyttää omaa älypuhelintaan videon kuvaamiseen.