Siirry suoraan sisältöön

Mobiilivideo (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BH48-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.06.2020 - 14.10.2020

Ajoitus

21.10.2020 - 09.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Yhteiset palvelut

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Johanna Ailio

Ryhmät

  • VAVA2021
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- esitellä videon kuvakerronnan perusteet
- tunnistaa erilaisia käsikirjoitusmalleja videon suunnittelun avuksi
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti älypuhelimella kuvatun ja valmiiksi editoidun videon
- julkaista oman videon YouTubessa
- analysoida muiden tekemiä videoita ja antaa niistä palautetta
- etsiä tietoa ja osaamisen tukea verkosta omaan videoilmaisun kehittämiseensä

Sisältö

Opiskelijat perehtyvät harjoitusten avulla videokerrontaan ja käsikirjoittamiseen. Jokainen suunnittelee, toteuttaa ja julkaisee lopputyönä oman korkeintaan kahden minuutin mittaisen videon. harjoitukset voivat olla osa lopputyötä tai erillisiä ja johdattaa sen toteuttamiseen. Pienryhmissä opiskelijat antavat toisilleen palautetta harjoituksista.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali jaetaan Optimassa: Mobiilivideo 2020. Lopputehtävä palautetaan sinne.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu muutamista luennoista ja kuvauksen sekä editoinnin harjoituksista. Opintojaksolla jokainen toteuttaa omalla älypuhelimellaan ja editointivälineistöllä muutaman minuutin asiapohjaisen videon. Tämän kukin tekee itsenäisesti mutta siihen saa valmennusapua opettajalta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikan mukaiset toimintatavat harjoittavat opiskelijan oma-aloitteisuutta, kriittisyyttä, ryhmätyötaitoja ja luovuutta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kaikkien vaadittujen tehtävien palauttaminen Optimaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentojen omaksuminen mitataan harjoituksissa, joita ovat:

1. Kuvataan henkilö puhumassa hyvässä valaistuksessa ja selkeällä äänityksellä
2. Kuvataan henkilö toiminnassa kuudella kaavan mukaisella kuvalla
3. Editoidaan kokonaisuus, jossa on mielekkäät leikkaukset, lisätään siihen teksti sekä taustamusiikki
4. Käsikirjoitetaan oman videojutun suunnitelma
5. Kuvataan, editoidaan ja julkaistaan oma alle 3-minuuttinen asiavideo.

Sisällön jaksotus

Opintojakson tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa pieni videojuttu omalla älypuhelimella. Sen aikana harjoitellaan mobiililaitteella kuvaamista, kuvatun materiaalin editointia joko puhelimella tai tietokoneella. Lisäksi käydään läpi sen julkaiseminen YouTubessa.

Opiskelijat perehtyvät harjoitusten avulla videokerrontaan ja käsikirjoittamiseen. Jokainen suunnittelee, toteuttaa ja julkaisee lopputyönä oman korkeintaan kahden minuutin mittaisen videon. harjoitukset voivat olla osa lopputyötä tai erillisiä ja johdattaa sen toteuttamiseen. Opiskelijat antavat myös toisilleen palautetta harjoituksista.

Opintojaksolla on kahdeksan kokoontumiskertaa:
ke 21.10. klo 17-20: johdantoluento + kuvausharjoitus (puhuva henkilö)
ke 28.10. klo 17-20: purku + johdantoluento + kuvausharjoitus (kuusi kuvaa)
ke 4.11. klo 17-20: editoinnin opetus
ke 11.11. klo 17-20: harjoituksen purku + ideapalaveri
ke 18.11. klo 17-20: käsikirjoituspalaveri
ke 25.11. klo 17-20: tuotannon ja editoinnin tapaamiset (voidaan sopia myös muu aika)
ke 2.12. klo 17-20: loppupurku
ke 9.12. klo 17-20: loppupurku

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tämä on avoimen AMK:n opiskelijoille (mukaan lukien polkuopiskelijat) suunnattu toteutus. Tutkinto-opiskelijoille on varattu 5 opiskelijan kiintiö.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat opiskelijan harjoitukset sekä osallistuminen vertaispalautteen antoon.

Hylätty (0)

Tehtäviä puuttuu tai ne ovat julkaisukelvottomia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan harjoitukset osoittavat, että hän hallitsee älypuhelimen kuvausvälineenä. Hän on pystynyt koostamaan sekä harjoitukset että lopputehtävän editoiduiksi kokonaisuuksiksi, julkaisemaan ja linkittämään ne Optimaan vaaditulla tavalla. Opiskelijan suunnitelma oman videon toteuttamiseksi on realistinen. Hän osallistuu palautteen antoon. Opiskelija palauttaa tehtävät ajallaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan harjoitukset osoittavat älypuhelimen suvereenia käyttöä kuvausvälineenä. Hän on koostanut mielekkäitä ja visuaalisesti toimivia kokonaisuuksia. Opiskelijan suunnitelma oman videon toteuttamiseksi on kiinnostava ja omaa osaamista haastava. Hän osallistuu aktiivisesti palautteen antoon, on rakentava ja kriittinen. Opiskelija palauttaa kaikki tehtävät ajallaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan harjoitukset osoittavat luovaa ja taitavaa älypuhelimen käyttöä kuvausvälineenä. Hänen koostamansa kokonaisuudet ovat visuaalisesti ja rytmillisesti erinomaisia ja/tai niissä on ehjä tarina, kokonaisuus ja kiinnostava päähenkilö. Opiskelijan suunnitelma oman videon toteuttamiseksi on erityisen mielenkiintoinen, visuaalinen tai aiheeltaan merkittävä. Hän osallistuu palautteen antoon erittäin rakentavasti ja antaa hyviä vinkkejä oman ryhmänsä jäsenille. Opiskelija palauttaa kaikki tehtävät ajallaan.
Englanniksi

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on oltava kyky käyttää omaa älypuhelintaan videon kuvaamiseen.