Ohjaamiseen valmistautuminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BN58-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 30.11.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 04.01.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 15
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
-
PTEATS19Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2019
Opetusmenetelmät
Tiimityöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pienryhmätehtävät, opiskelijoiden omat workshopit/ labrat
Sisällön jaksotus
Ohjaamiseen valmistautuminen koostuu lähiopinnoista, joissa opiskelija tunnistaa tarkemmin esityksen ohjaamisen lähtökohtansa ja jo opitut työskentelytavat. Näiden lähtökohtien tunnistaminen edellyttää esitystavan tradition tunnistamista ja tutkimista sekä uusia työskentelytapoja. Opintojaksolla opiskelija tekee harjoitustyön, joissa hän harjoituksin testaa opiskeluryhmänsä kanssa lähtökohtiaan esityksen tekemiseen. Jokainen opiskelija järjestää workshopin/labran osalle PTEATS21-ryhmän jäsenistä omasta valmisteilla olevasta (esim. projektiohjaus/ opinnäytetyö) esityksestään. Ne, jotka tekevät projektiohjaustaan voivat hyödyntää opintojakson annin oman aiesuunnitelman viimeistelyyn sekä oman alkuidean konkretisointiin. Myös taiteellisen opinnäytetyön tai muun esityksen suunnitteluun opintojakso soveltuu hyvin.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu annetuista tehtävistä.
Opiskelija ei ole osallistunut vuorovaikutustilanteisiin eikä palauttanut kaikkia oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin ja tehnyt oppimistehtävät. Käyttää opintojaksolla opittuja käsitteitä ja analyysitapoja puutteellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla opeteltuja työmenetelmiä hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin dialogisesti. Opiskelija toimii ryhmä- ja työelämätilanteissa tilanteen mukaan yhteistyökykyisesti rakentavalla tavalla. Opiskelija yhdistää opintojaksolla opitun aiempiin tietoihinsa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija kehittää määrätietoisesti omaa osaamistaan ja osallistuu näin ollen oman taiteenlajinsa edistämiseen.
Lisäksi opiskelija kehittää aktiivisesti ja itseohjautuvasti omaa ajatteluaan esitysten valintoihin liittyen. Opiskelija erottaa affektiiviset reaktiot ja mielipiteen havainnoista ja tulkinnoista. Opiskelija kehittää omaa taiteellista ajatteluaan ja valintojen tekotaitoaan.