Siirry suoraan sisältöön

Yrittäjäosaaminen ja -identiteetti (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BR33-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 10.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 20

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys

Opettaja

  • Pirita Juppi
  • Jani Pihlajamaa

Vastuuopettaja

Pirita Juppi

Ryhmät

  • YMEKUS20
    Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• analysoida vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan alansa ammattilaisena ja yrittäjänä sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti
• soveltaa omaelämäkerrallisia menetelmiä ja refleksiivistä työskentelyä ammatillisten tavoitteiden kirkastamiseen ja oman yrittäjäidentiteetin rakentamiseen
• vertailla erilaisia yrittäjyyden malleja ja yritysmuotoja sekä arvioida niiden soveltuvuutta omaan yrittäjyyteensä
• luoda ja ylläpitää oman liiketoimintansa kehittämistä tukevia kumppanuuksia ja verkostoja

Sisältö

• Oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen
• Erilaiset yrittäjyyskäsitykset ja -kuvat
• Erilaiset yrittäjäpolut ja yrittäjyyden mallit
• Verkostot, yhteistoiminnallisuus ja moniammatillinen tiimityö yrittäjyydessä
• Arvot yrittäjän ja yrityksen identiteetin pohjana
• Yritysmuodot ja yrittäjän toimeentulo
• Yrittäjän palvelut ja verkostot
• Luovien alojen yrittäjyyden erityispiirteet

Oppimateriaalit

• Blomberg, Jaakko 2014. Selviytymisopas luovan alan yrittäjälle. Vyyhti. http://vyyhti.metropolia.fi/selviytymisopas-luovan-alan-yrittajalle/
• Hägg, Outi 2011. Yrittäjyysvalmennus ja yrittäjäidentiteetti. Väitöskirja. Tampere: Tampereen yliopisto. Saatavilla: https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/66758/978-951-44-8462-9.pdf
• Härmälä, Valtteri; Lamminkoski, Helka; Salminen, Vesa; Halme, Kimmo & Autio, Erkko 2017. Yrittäjyyden uudet suunnat – selvitys hallituksen toimenpiteistä yrittäjyyden vahvistamiseksi. Valtioneuvoston selvitys ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 75/2017. Valtioneuvoston kanslia. http://tietokayttoon.fi/julkaisu?pubid=22902
• Mäkeläinen Mika; Hämäläinen Karo. 2014. Taivas+Helvetti vol.2.: Ilman toista ei ole toisen menestystä. One on One Publishing Oy.
• Pekkola, Juhani 2006. Yrityshyveet -Yritysten yhteiskuntavastuu ja liiketoiminnan etiikka yritystoiminnan osapuolten välisissä suhteissa. Futura 2/2006. Saatavilla Elektra-tietokannassa (kirjautuneena Turun AMK:n Finnan kautta): http://elektra.helsinki.fi.ezproxy.turkuamk.fi/se/f/0785-5494/25/2/yrityshy.pdf
• Puustinen Terho; Mäkeläinen Mika. 2013. Taivas+Helvetti. One on One Publishing Oy. http://elektra.helsinki.fi.ezproxy.turkuamk.fi/se/h/0359-6680/27/1/extremem.pdf
• Troberg, Eliisa 2014. Osuustoiminnan idea. Helsinki: Pellervo. https://pellervo.fi/wp-content/uploads/2015/01/osuustoiminnan-idea.pdf
• Sekä muu itslearning-alustalla tai lähijaksoilla ohjeistettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähijaksojen välissä oppimista tapahtuu itsenäisesti ohjeistettuun aineistoon tutustuen sekä opiskelijoiden ammatilliseen elämäkertaprosessiin kuuluvan reflektiivisen kirjoittamisen (”päiväkirjaamisen”) kautta. Lähitapaamisissa oppimismenetelminä käytetään vierailuluentoja, vierailuja yrityshautomotoimintaa tai muita yrityspalveluita tarjoaviin kohteisiin, toiminnallista työskentelyä tiimeissä sekä lähijaksojen välissä kirjoitettuun henkilökohtaiseen päiväkirjaan pohjautuvia reflektiokeskusteluja pienryhmissä ja koko ryhmän kesken.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä. Opintojaksoon liittyy myös kulttuuriyrittäjyyden kansainvälisiin virtauksiin tutustuminen lähdekirjallisuuden sekä ekskursion kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä. Opiskelija kirjaa säännöllisesti läpi opintojakson pohdintojaan reflektiiviseen päiväkirjaan, joka on keskeinen osa opiskelijan ammatillista elämäkertaprosessia. Reflektiota ohjataan kuukausittain pohdittavaksi annettavalla kysymyksellä, johon voi liittyä tausta-aineistoon perehtymistä. Päiväkirjareflektio puretaan seuraavan lähijakson alussa reflektiokeskustelussa.
Opintojakson päätteeksi opiskelija kirjoittaa lopputehtävänä kaksi tekstiä:
1) omaa yrittäjä/asiantuntijaprofiiliaan esiin tuovan julkisen tekstin blogiin, Turun AMK:n Talk-julkaisuun tms.
2) omaa opiskeluprosessin aikaista ammatillista kasvuaan ja reflektiivista päiväkirjaansa reflektoivan tekstin (vain ohjaavan opettajan luettavaksi).

Sisällön jaksotus

Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen
• Erilaiset yrittäjyyskäsitykset ja -kuvat
• Erilaiset yrittäjäpolut ja yrittäjyyden mallit
• Verkostot, yhteistoiminnallisuus ja moniammatillinen tiimityö yrittäjyydessä
• Arvot yrittäjän ja yrityksen identiteetin pohjana
• Yritysmuodot ja yrittäjän toimeentulo
• Yrittäjän palvelut ja verkostot
• Luovien alojen yrittäjyyden erityispiirteet

*****************************************
Tarkemmat sisällöt lähijaksoittain jäsennettynä:
*
ENNAKKOTEHTÄVÄT: Oma ammatillinen osaaminen ja identiteetti sekä omaa ammatillista toimintaa ja yrittäjyyttä tukevat verkostot.
*
SYYSKUUN LÄHIJAKSO:
- Johdanto: Ammatillinen identiteetti ja ammatillinen elämäkertaprosessi
- Oma ammatillisten valintojen ja ammatillisen kehittymisen polku (ammatillinen elämäkertatyöskentely aloitusleirillä)

LOKAKUUN LÄHIJAKSO:
- Yrittäjyyskäsitykset ja -kuvat (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Verkostomainen ja yhteistoiminnallinen yrittäjyys (vierailija)

MARRASKUUN LÄHIJAKSO:
- Yhteistoiminnallisuuden merkitys omassa yrittäjyydessä/ammatillisuudessa (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Omien verkostojen esittely (ennakkotehtävä)

JOULUKUUN LÄHIJAKSO:
- Omat yrittäjyysvalmiudet (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)

***
TAMMIKUUN LÄHIJAKSO:
- Tulevaisuuteen vaikuttamisen mahdollisuudet (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)

HELMIKUUN LÄHIJAKSO:
- Luovan alan yrittäjyyden erityispiirteet (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Luovan alan yrittäjien neuvontapalvelut (vierailu)

MAALISKUUN LÄHIJAKSO
- Omaa toimintaa ohjaavat arvot (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Arvot yritystoiminnan pohjana, yhteiskunnallinen yrittäjyys (vierailija)

HUHTIKUUN LÄHIJAKSO:
- Oma ydinosaaminen ja sen brändääminen (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Oman itsen/yrityksen markkinointi ja brändääminen (vierailija)

TOUKOKUUN LÄHIJAKSO:
- Oman yritystoiminnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Kulttuurialan yrittäjyyden yhteiskunnallinen merkitys (vierailija)

KESÄKUUN LÄHIJAKSO:
- Oma tulevaisuus yrittäjänä (ohjatun ammatillisen elämäkertaprosessin päätöspiste)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija vastaa itse mahdollisten ekskursioiden kustannuksista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi toteutuu opiskelijan itseään varten kirjoittamassa reflektiopäiväkirjassa. Vertaisarviointi toteutuu päiväkirjaamiseen pohjautuvissa lähijaksojen reflektiokeskusteluissa. Opettajan arviointi kohdistuu reflektiokeskusteluihin ja opintojakson lopussa tehtäviin kirjoitustehtäviin.