Yrittäjäosaaminen ja -identiteetti (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BR33-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 30.11.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 10.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
Opettaja
- Pirita Juppi
- Jani Pihlajamaa
Vastuuopettaja
Pirita Juppi
Ryhmät
-
YMEKUS20Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• analysoida vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan alansa ammattilaisena ja yrittäjänä sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti
• soveltaa omaelämäkerrallisia menetelmiä ja refleksiivistä työskentelyä ammatillisten tavoitteiden kirkastamiseen ja oman yrittäjäidentiteetin rakentamiseen
• vertailla erilaisia yrittäjyyden malleja ja yritysmuotoja sekä arvioida niiden soveltuvuutta omaan yrittäjyyteensä
• luoda ja ylläpitää oman liiketoimintansa kehittämistä tukevia kumppanuuksia ja verkostoja
Sisältö
• Oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen
• Erilaiset yrittäjyyskäsitykset ja -kuvat
• Erilaiset yrittäjäpolut ja yrittäjyyden mallit
• Verkostot, yhteistoiminnallisuus ja moniammatillinen tiimityö yrittäjyydessä
• Arvot yrittäjän ja yrityksen identiteetin pohjana
• Yritysmuodot ja yrittäjän toimeentulo
• Yrittäjän palvelut ja verkostot
• Luovien alojen yrittäjyyden erityispiirteet
Oppimateriaalit
• Blomberg, Jaakko 2014. Selviytymisopas luovan alan yrittäjälle. Vyyhti. http://vyyhti.metropolia.fi/selviytymisopas-luovan-alan-yrittajalle/
• Hägg, Outi 2011. Yrittäjyysvalmennus ja yrittäjäidentiteetti. Väitöskirja. Tampere: Tampereen yliopisto. Saatavilla: https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/66758/978-951-44-8462-9.pdf
• Härmälä, Valtteri; Lamminkoski, Helka; Salminen, Vesa; Halme, Kimmo & Autio, Erkko 2017. Yrittäjyyden uudet suunnat – selvitys hallituksen toimenpiteistä yrittäjyyden vahvistamiseksi. Valtioneuvoston selvitys ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 75/2017. Valtioneuvoston kanslia. http://tietokayttoon.fi/julkaisu?pubid=22902
• Mäkeläinen Mika; Hämäläinen Karo. 2014. Taivas+Helvetti vol.2.: Ilman toista ei ole toisen menestystä. One on One Publishing Oy.
• Pekkola, Juhani 2006. Yrityshyveet -Yritysten yhteiskuntavastuu ja liiketoiminnan etiikka yritystoiminnan osapuolten välisissä suhteissa. Futura 2/2006. Saatavilla Elektra-tietokannassa (kirjautuneena Turun AMK:n Finnan kautta): http://elektra.helsinki.fi.ezproxy.turkuamk.fi/se/f/0785-5494/25/2/yrityshy.pdf
• Puustinen Terho; Mäkeläinen Mika. 2013. Taivas+Helvetti. One on One Publishing Oy. http://elektra.helsinki.fi.ezproxy.turkuamk.fi/se/h/0359-6680/27/1/extremem.pdf
• Troberg, Eliisa 2014. Osuustoiminnan idea. Helsinki: Pellervo. https://pellervo.fi/wp-content/uploads/2015/01/osuustoiminnan-idea.pdf
• Sekä muu itslearning-alustalla tai lähijaksoilla ohjeistettu materiaali.
Opetusmenetelmät
Lähijaksojen välissä oppimista tapahtuu itsenäisesti ohjeistettuun aineistoon tutustuen sekä opiskelijoiden ammatilliseen elämäkertaprosessiin kuuluvan reflektiivisen kirjoittamisen (”päiväkirjaamisen”) kautta. Lähitapaamisissa oppimismenetelminä käytetään vierailuluentoja, vierailuja yrityshautomotoimintaa tai muita yrityspalveluita tarjoaviin kohteisiin, toiminnallista työskentelyä tiimeissä sekä lähijaksojen välissä kirjoitettuun henkilökohtaiseen päiväkirjaan pohjautuvia reflektiokeskusteluja pienryhmissä ja koko ryhmän kesken.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä. Opintojaksoon liittyy myös kulttuuriyrittäjyyden kansainvälisiin virtauksiin tutustuminen lähdekirjallisuuden sekä ekskursion kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä. Opiskelija kirjaa säännöllisesti läpi opintojakson pohdintojaan reflektiiviseen päiväkirjaan, joka on keskeinen osa opiskelijan ammatillista elämäkertaprosessia. Reflektiota ohjataan kuukausittain pohdittavaksi annettavalla kysymyksellä, johon voi liittyä tausta-aineistoon perehtymistä. Päiväkirjareflektio puretaan seuraavan lähijakson alussa reflektiokeskustelussa.
Opintojakson päätteeksi opiskelija kirjoittaa lopputehtävänä kaksi tekstiä:
1) omaa yrittäjä/asiantuntijaprofiiliaan esiin tuovan julkisen tekstin blogiin, Turun AMK:n Talk-julkaisuun tms.
2) omaa opiskeluprosessin aikaista ammatillista kasvuaan ja reflektiivista päiväkirjaansa reflektoivan tekstin (vain ohjaavan opettajan luettavaksi).
Sisällön jaksotus
Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen
• Erilaiset yrittäjyyskäsitykset ja -kuvat
• Erilaiset yrittäjäpolut ja yrittäjyyden mallit
• Verkostot, yhteistoiminnallisuus ja moniammatillinen tiimityö yrittäjyydessä
• Arvot yrittäjän ja yrityksen identiteetin pohjana
• Yritysmuodot ja yrittäjän toimeentulo
• Yrittäjän palvelut ja verkostot
• Luovien alojen yrittäjyyden erityispiirteet
*****************************************
Tarkemmat sisällöt lähijaksoittain jäsennettynä:
*
ENNAKKOTEHTÄVÄT: Oma ammatillinen osaaminen ja identiteetti sekä omaa ammatillista toimintaa ja yrittäjyyttä tukevat verkostot.
*
SYYSKUUN LÄHIJAKSO:
- Johdanto: Ammatillinen identiteetti ja ammatillinen elämäkertaprosessi
- Oma ammatillisten valintojen ja ammatillisen kehittymisen polku (ammatillinen elämäkertatyöskentely aloitusleirillä)
LOKAKUUN LÄHIJAKSO:
- Yrittäjyyskäsitykset ja -kuvat (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Verkostomainen ja yhteistoiminnallinen yrittäjyys (vierailija)
MARRASKUUN LÄHIJAKSO:
- Yhteistoiminnallisuuden merkitys omassa yrittäjyydessä/ammatillisuudessa (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Omien verkostojen esittely (ennakkotehtävä)
JOULUKUUN LÄHIJAKSO:
- Omat yrittäjyysvalmiudet (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
***
TAMMIKUUN LÄHIJAKSO:
- Tulevaisuuteen vaikuttamisen mahdollisuudet (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
HELMIKUUN LÄHIJAKSO:
- Luovan alan yrittäjyyden erityispiirteet (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Luovan alan yrittäjien neuvontapalvelut (vierailu)
MAALISKUUN LÄHIJAKSO
- Omaa toimintaa ohjaavat arvot (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Arvot yritystoiminnan pohjana, yhteiskunnallinen yrittäjyys (vierailija)
HUHTIKUUN LÄHIJAKSO:
- Oma ydinosaaminen ja sen brändääminen (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Oman itsen/yrityksen markkinointi ja brändääminen (vierailija)
TOUKOKUUN LÄHIJAKSO:
- Oman yritystoiminnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Kulttuurialan yrittäjyyden yhteiskunnallinen merkitys (vierailija)
KESÄKUUN LÄHIJAKSO:
- Oma tulevaisuus yrittäjänä (ohjatun ammatillisen elämäkertaprosessin päätöspiste)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija vastaa itse mahdollisten ekskursioiden kustannuksista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi toteutuu opiskelijan itseään varten kirjoittamassa reflektiopäiväkirjassa. Vertaisarviointi toteutuu päiväkirjaamiseen pohjautuvissa lähijaksojen reflektiokeskusteluissa. Opettajan arviointi kohdistuu reflektiokeskusteluihin ja opintojakson lopussa tehtäviin kirjoitustehtäviin.