Yrittäjäosaaminen ja -identiteetti (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BR33-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 31.10.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 17.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
Opettaja
- Pirita Juppi
- Jani Pihlajamaa
Vastuuopettaja
Pirita Juppi
Ryhmät
-
YMEKUS21Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• analysoida vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan alansa ammattilaisena ja yrittäjänä sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti
• soveltaa omaelämäkerrallisia menetelmiä ja refleksiivistä työskentelyä ammatillisten tavoitteiden kirkastamiseen ja oman yrittäjäidentiteetin rakentamiseen
• vertailla erilaisia yrittäjyyden malleja ja yritysmuotoja sekä arvioida niiden soveltuvuutta omaan yrittäjyyteensä
• luoda ja ylläpitää oman liiketoimintansa kehittämistä tukevia kumppanuuksia ja verkostoja
Sisältö
• Oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen
• Erilaiset yrittäjyyskäsitykset ja -kuvat
• Erilaiset yrittäjäpolut ja yrittäjyyden mallit
• Verkostot, yhteistoiminnallisuus ja moniammatillinen tiimityö yrittäjyydessä
• Arvot yrittäjän ja yrityksen identiteetin pohjana
• Yritysmuodot ja yrittäjän toimeentulo
• Yrittäjän palvelut ja verkostot
• Luovien alojen yrittäjyyden erityispiirteet
Oppimateriaalit
• Blomberg, Jaakko 2014. Selviytymisopas luovan alan yrittäjälle. Vyyhti. http://vyyhti.metropolia.fi/selviytymisopas-luovan-alan-yrittajalle/
• Hägg, Outi 2011. Yrittäjyysvalmennus ja yrittäjäidentiteetti. Väitöskirja. Tampere: Tampereen yliopisto. Saatavilla: https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/66758/978-951-44-8462-9.pdf
• Härmälä, Valtteri; Lamminkoski, Helka; Salminen, Vesa; Halme, Kimmo & Autio, Erkko 2017. Yrittäjyyden uudet suunnat – selvitys hallituksen toimenpiteistä yrittäjyyden vahvistamiseksi. Valtioneuvoston selvitys ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 75/2017. Valtioneuvoston kanslia. http://tietokayttoon.fi/julkaisu?pubid=22902
• Mäkeläinen Mika; Hämäläinen Karo. 2014. Taivas+Helvetti vol.2.: Ilman toista ei ole toisen menestystä. One on One Publishing Oy.
• Pekkola, Juhani 2006. Yrityshyveet -Yritysten yhteiskuntavastuu ja liiketoiminnan etiikka yritystoiminnan osapuolten välisissä suhteissa. Futura 2/2006. Saatavilla Elektra-tietokannassa (kirjautuneena Turun AMK:n Finnan kautta): http://elektra.helsinki.fi.ezproxy.turkuamk.fi/se/f/0785-5494/25/2/yrityshy.pdf
• Puustinen Terho; Mäkeläinen Mika. 2013. Taivas+Helvetti. One on One Publishing Oy. http://elektra.helsinki.fi.ezproxy.turkuamk.fi/se/h/0359-6680/27/1/extremem.pdf
• Troberg, Eliisa 2014. Osuustoiminnan idea. Helsinki: Pellervo. https://pellervo.fi/wp-content/uploads/2015/01/osuustoiminnan-idea.pdf
• Sekä muu itslearning-alustalla tai lähijaksoilla ohjeistettu materiaali.
Opetusmenetelmät
Kuukausittaiset kontaktitapaamisen toteutuvat joko lähitapaamisina Linnankadun kampuksella tai etäopetuksena Zoomissa.
Kontaktijaksojen välissä oppimista tapahtuu itsenäisesti ohjeistettuun aineistoon tutustuen sekä opiskelijoiden ammatilliseen elämäkertaprosessiin kuuluvan reflektiivisen kirjoittamisen (”päiväkirjaamisen”) kautta.
Kontaktitapaamisissa oppimismenetelminä käytetään vierailuluentoja, vierailuja yrityshautomotoimintaa tai muita yrityspalveluita tarjoaviin kohteisiin, toiminnallista työskentelyä tiimeissä sekä lähijaksojen välissä kirjoitettuun henkilökohtaiseen päiväkirjaan pohjautuvia reflektiokeskusteluja pienryhmissä ja koko ryhmän kesken.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä kontaktijaksojen välissä. Opiskelija kirjaa säännöllisesti läpi opintojakson pohdintojaan reflektiiviseen päiväkirjaan, joka on keskeinen osa opiskelijan ammatillista elämäkertaprosessia. Reflektiota ohjataan kuukausittain pohdittavaksi annettavalla kysymyksellä, johon voi liittyä tausta-aineistoon perehtymistä. Päiväkirjareflektio puretaan seuraavan lähijakson alussa reflektiokeskustelussa.
Opintojakson päätteeksi opiskelija kirjoittaa lopputehtävänä reflektiivisen raportin, jossa tarkastellaan oman opiskeluprosessin aikaista ammatillista kasvua reflektiivista päiväkirjan analysoinnin kautta (vain ohjaavan opettajan luettavaksi).
Sisällön jaksotus
Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen
• Erilaiset yrittäjyyskäsitykset ja -kuvat
• Erilaiset yrittäjäpolut ja yrittäjyyden mallit
• Verkostot, yhteistoiminnallisuus ja moniammatillinen tiimityö yrittäjyydessä
• Arvot yrittäjän ja yrityksen identiteetin pohjana
• Yritysmuodot ja yrittäjän toimeentulo
• Yrittäjän palvelut ja verkostot
• Luovien alojen yrittäjyyden erityispiirteet
*****************************************
Tarkemmat sisällöt kontaktijaksoittain jäsennettynä:
*
ENNAKKOTEHTÄVÄT: Oma ammatillinen osaaminen ja identiteetti sekä omaa ammatillista toimintaa ja yrittäjyyttä tukevat verkostot.
*
SYYSKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Johdanto: Ammatillinen identiteetti ja ammatillinen elämäkertaprosessi
- Oma ammatillisten valintojen ja ammatillisen kehittymisen polku (ammatillisen elämäkertaprosessin käynnistys digitarinapajalla)
LOKAKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Omat vahvuudet ja yrittäjyysvalmiudet (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- "Osaamisen vaihtotori"
MARRASKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Yhteistoiminnallisuuden merkitys omassa yrittäjyydessä/ammatillisuudessa (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Omien verkostojen esittely (ennakkotehtävä)
JOULUKUU:
- Yrittäjyyskäsitykset ja -kuvat (reflektiokeskustelu itslearning-alustalla päiväkirjaamisen pohjalta, ei kontaktiopetusta)
***
TAMMIKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Tulevaisuuteen vaikuttamisen mahdollisuudet (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
HELMIKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Luovan alan yrittäjyyden erityispiirteet (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Luovan alan yrittäjien neuvontapalvelut (vierailu)
MAALISKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Omaa toimintaa ohjaavat arvot (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Arvot yritystoiminnan pohjana, yhteiskunnallinen yrittäjyys (vierailija)
HUHTIKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Oman yritystoiminnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Osaamisen jakamisen sessio 1
TOUKOKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Riskienhallinta, ennakointi ja varautuminen (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Osaamisen jakamisen sessio 2
KESÄKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Oma tulevaisuus yrittäjänä (ohjatun ammatillisen elämäkertaprosessin päätöspiste)
- Osaamisen jakamisen sessio 3
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija vastaa itse mahdollisten ekskursioiden kustannuksista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi toteutuu opiskelijan itseään varten kirjoittamassa reflektiopäiväkirjassa. Vertaisarviointi toteutuu päiväkirjaamiseen pohjautuvissa lähijaksojen reflektiokeskusteluissa. Opettajan arviointi kohdistuu reflektiokeskusteluihin ja muuhun kontaktijaksojen työskentelyyn sekä opintojakson lopussa tehtävään reflektiiviseen raporttiin.