Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BR36-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.08.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

03.09.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys

Opettaja

  • Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
  • Pirita Juppi
  • Ilona Tanskanen
  • Milla Järvipetäjä
  • Eija Suikkanen

Vastuuopettaja

Pirita Juppi

Ryhmät

  • YMEKUS20
    Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
  • YTAUKS20
    Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit S20

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• löytää ja arvioida oman kehittämistehtävän kannalta relevantteja lähteitä ja tietoa
• rakentaa kehittämishankkeelleen mielekkään käsitteellisen viitekehyksen
• soveltaa projektinhallinnan työkaluja oman kehittämistyön suunnittelussa
• hyödyntää tarkoituksenmukaisia tutkimuksellisen tiedonhankinnan menetelmiä kehittämistyössään
• ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa eettiset periaatteet sekä tietosuojan
• viestiä kehittämistyöstään ja sen tuloksista eri kohderyhmille kussakin tilanteessa mielekkäillä tavoilla.

Sisältö

• Oman kehittämistyön ammatilliset ja tutkimuksellis-teoreettiset kontekstit
• Tiedonhankinta ja arviointi kehittämishankkeen tarpeisiin
• Projektinhallinnan työkalujen hyödyntäminen kehittämishankkeessa
• Tutkimuksellisuus kehittämishankkeessa
• Tutkimuksellisen tiedonhankinnan ja aineistonhallinnan suunnittelu
• Etiikka ja tietosuoja tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• Kirjoittaminen ja viestintä tutkimus- ja kehittämishankkeissa

Oppimateriaalit

• Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset (2018): http://www.arene.fi/fi/arene/uutisia/ammattikorkeakoulujen-opinnaytetoiden-eettiset-suositukset
• Kulttuurialan tiedonhankinnan opas: http://libguides.turkuamk.fi/kulttuuriala
• Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2012): Hyvä tieteellinen käytäntö http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa https://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_ohje_2019.pdf
• Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto: Aineistonhallinnan käsikirja http://www.fsd.uta.fi/aineistonhallinta/fi/
• Turun AMK:n Tiedonhakijan oppaat soveltuvin osin http://libguides.turkuamk.fi/
• Lisäksi opettajien luentoalustukset sekä soveltuvin osin verkko-oppimisympäristössä (itslearning) listattua tutkimusetiikkaa käsittelevää ja tutkimusmenetelmäkirjallisuutta.

Opetusmenetelmät

Suomeksi
• Lähipäivät: Omien opettajien luentoalustukset, pienryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset aktiviteetit pienryhmissä lähijaksoilla.
• Itsenäinen etätyöskentely: Ohjeistetun kirjallisuuden lukeminen sekä oppimistehtävien tekeminen. Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla oppimateriaaliin perehtyminen ja tehtävien tekeminen.
• Verkkotyöskentely ryhmässä: oppimistehtävien tuotosten jakaminen ja vertaispalautteen antaminen keskustelualustalla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vaikka opiskelijoiden kehittämishankkeet toteutuisivat yksilötöinä, Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työskennellään lähitapaamisissa ajoittain eri kokoisissa ja eri kokoonpanoilla muodostettavissa pienryhmissä. Lisäksi opiskelijat antavat toisilleen vertaispalautetta verkkokeskusteluissa itslearning-kurssialustalla. Opintojaksolla hyödynnetään myös yhteisopettajuutta.

Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla työskennellään verkossa, tehtävät tehdään itsenäisesti yksilötehtävinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä:
• Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op = n. 27 tunnin työpanos
• Oppimistehtävä 1: Miellekartta omasta kehittämishankkeesta sekä toisten miellekarttojen kommentointi (syyskuussa, vaatii noin 12 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 2: Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen oman kehittämishankkeen suunnitteluun (lokakuussa, vaatii noin 20 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 3: Aineistonhallinnan suunnitelma (marraskuussa, vaatii noin 20 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 5: Tutkimus- ja kehittämissuunnitelman ensimmäinen versio (joulukuussa, vaatii noin 40 tunnin työpanoksen)

Sisällön jaksotus

• Oman kehittämishankkeen kontekstit, opinnäyteprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käytännöt yamk-opinnoissa (syyskuun lähijakso ja oppimistehtävä)
• Tiedonhankinta kehittämishankkeessa (syyskuun lähijaksolla aloitustapaaminen, jota seuraa verkkokurssi, siten, että tehtävät suoritettuna 29.11.2020)
• Projektinhallinnan työkalut (lokakuun lähijakso ja oppimistehtävä)
• Tutkimusmenetelmien hyödyntäminen & tutkimusetiikka ja tietosuoja kehittämishankkeessa (marraskuun lähijakso ja oppimistehtävä)
• Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa (joulukuun lähijakso ja oppimistehtävä)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojakso pohjustaa opinnäytetyöhön kuuluvan kehittämishankkeen tekemistä. Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee oppimistehtävien tukemana kehittämishankettaan ja kirjoittaa ensimmäisen version tutkimus- ja kehittämissuunnitelmastaan.

Suurin osa lähiopetuksesta toteutetaan yhteisesti Media- ja kulttuuriyrittäjyyden (YMEKUS20) ja Taiteen uudet kontekstit (YTAUKS20) -opiskelijoille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty