Siirry suoraan sisältöön

Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi (25 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BR37-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

31.08.2020 - 31.12.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

25 op

Virtuaaliosuus

20 op

TKI-osuus

25 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 20

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys

Opettaja

  • Ilona Tanskanen
  • Pirita Juppi
  • Jani Pihlajamaa
  • Markus Hatakka

Vastuuopettaja

Pirita Juppi

Ryhmät

  • YMEKUS20
    Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida ja soveltaa tutkimustietoa kriittisesti
• käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen
• työskennellä itsenäisissä ja vaativissa asiantuntijatehtävissä, joissa johtaa omaa ja mahdollisesti myös muiden työskentelyä tavoitteellisesti
• kommunikoida sekä toimia monialaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa alansa tehtävissä
• ottaa huomioon yhteisölliset ja eettiset näkökulmat alalleen ominaisilla tavoilla.

Sisältö

Keskeisessä osassa Master School -koulutuksia on 30 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö käynnistyy heti opintojen alussa ja läpäisee koko opintoajan.

Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän työpaikallaan, Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.

Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen opiskelija hankkii Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla.

Kulttuurialan YAMK-koulutuksissa opinnäytetyö on jaettu kahteen opintojaksoon:
- 5 opintopisteen laajuiseen Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksoon, jossa opiskelija perehtyy kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen ja suunnittelee opinnäytetyönä toteutettavaa kehittämishankettaan (1. lukukausi), ja
- 25 opintopisteen laajuisen Kehittämishankkeen toteuttamiseen ja raportointiin (2. ja 3. lukukausi).

Kehittämishankkeen toteuttaminen ja raportointi -opintojakso sisältää seuraavat vaiheet:

• Opinnäytetyösuunnitelman esittely ja viimeistely palautteen pohjalta
• Opinnäytesopimuksen tekeminen
• Kehittämishankkeen toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja työskentelyn dokumentointi alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla ja tutkimuseettiset käytänteet huomioon ottaen
• Opinnäytteen ryhmäohjaukseen ja yksilöohjaukseen osallistuminen
• Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla sekä opinnäytetyöraportin julkaiseminen Theseuksessa
• Kypsyysnäyte: Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Mikäli koulusivistyskielen erinomainen taito on osoitettu jo aiemmissa opinnoissa, kypsyysnäyte toimii pelkästään ammattialaan perehtyneisyyden kokeena. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
• Opinnäytetyön tarkastus plagioinnintarkastusjärjestelmällä ja (itse)arviointi.

Oppimateriaalit

Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto.

Opetusmenetelmät

• Tutkimus- ja kehittämishankkeen toteuttaminen ja raportointi
• Oman kehittämishankkeen esittely, palautteen saaminen ja palautteen antaminen toisten töistä
• Ryhmäohjaukseen (opinnäytekahvilat sekä kirjoittamisklinikat) ja yksilöohjaukseen (kasvokkaiset tai etäyhteyksin toteutuvat tapaamiset ohjaajan kanssa) osallistuminen
• Kypsyysnäytteen (mediatiedotteen tai artikkelin) kirjoittaminen valmiista kehittämishankkeesta

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta (useampi opinnäyteohjaaja paikalla lähitapaamisissa). Työelämän yhteistyökumppanit (opiskelijoiden mentorit, mahdolliset toimeksiantajat jne.) osallistuvat opinnäytetöiden ohjaamiseen ja palautteen antamiseen kommentoimalla opiskelijoiden esittelemiä kehittämishankeideoita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kehittämishankkeen laajuus on 25 opintopistettä eli työmäärä (n. 670 tuntia) vastaa lähes 17 viikon kokopäiväistä työskentelyä.
Työskentely sisältää seuraavat vaiheet ja tehtävät:
• Kehittämishankkeen esittely tammikuun 2021 lähijaksolla ja esityksen valmistelu sitä varten.
• Tutkimus- ja kehittämissuunnitelman viimeistely palautteiden perusteella tammikuussa 2021 (Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työstetyn ensimmäisen version pohjalta).
• Opinnäytesopimuksen ja opinnäytetyön valmistelu -lomakkeen täyttäminen.
• Oman kehittämishankkeen toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja näistä raportointi tutkielman, artikkelin tai portfolion muodossa.
• Opinnäytetyön kirjoittamisklinikoihin sekä opinnäytekahviloihin osallistuminen vuoden 2021 aikana (tapaamisia kevätlukukaudella & syyskuussa).
• Kehittämishankkeen tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua.
• Kypsyysnäytteen tekeminen.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyönä toteutetaan opiskelijan omaan yritystoimintaan liittyvä kehittämishanke. Opiskelijan tilanteesta riippuen oman yritystoiminnan kehittäminen voi tarkoittaa esimerkiksi liikeidean, liiketoiminnan mahdollistavan tuote- tai palvelukonseptin tai prototyypin kehittämistä, uuden yritystoiminnan käynnistämistä tai jo olemassa olevan yrityksen toiminnan kehittämistä valitulla osa-alueella. Kehittämishanke voi olla myös toimeksianto asiakkaalle.

Kehittämishanke rakentuu kehittämistavoitteiden mukaisesta kehittämistoiminnasta, työprosessin ja sen tulosten dokumentoinnista ja tutkimisesta sekä kehittämistyön tulosten julkistamisesta ja tiedottamisesta.

Opinnäyteprosessi ja kehittämishankkeen suunnittelu käynnistyy heti opintojen alussa ja kehittämishankkeen parissa työskentely läpäisee koko opintoajan. Ensimmäisellä lukukaudella (syksy 2020) kehittämishankkeen suunnittelua ja valmistelua edistetään Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla. Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi -opintojakso on suoraa jatkumoa sille ja pitää sisällään toteuttamis- ja raportointivaiheet.

Kehittämishankkeen osana kirjoitetaan ammattialaan perehtyneisyyttä osoittava kypsyysnäyte.
***
Kehittämishanketta käsitellään lähitapaamisissa tai etäyhteyksin toteutuvissa tapaamisissa seuraavasti:
- Tammikuun 2021 lähijakso: ke 20.1. klo 9–17 oman kehittämishankkeen esittely ryhmälle ja opinnäyteohjaajille.
- Helmikuu 2021: henkilökohtainen ohjaustapaaminen (kampuksella tai etäyhteyksin) opinnäyteohjaajien kanssa tutkimus- ja kehittämissuunnitelmasta keskustelemiseksi.
- Maaliskuun lähijakso: opinnäytetyön kirjoittamisklinikka
- Huhtikuun lähijakso: opinnäytekahvila
- Toukokuun lähijakso: opinnäytetyön kirjoittamisklinikka
- Toukokuu: virtuaalinen opinnäytekahvila
- Kesäkuun lähijakso: opinnäytekahvila
- Syyskuun alku (uuden ryhmän lähijakson yhteydessä): opinnäytekahvila

Kirjoittamisklinikoissa opiskelija saa ohjeistusta ja ohjausta opinnäytetekstin kirjoittamiseen. Opinnäytekahviloissa on kyse opinnäytetyön ryhmäohjauksesta. Tapaamisissa keskustellaan opinnäytetöiden toteuttamiseen (tutkimus- ja kehittämistoimintaan) liittyvistä kysymyksistä sekä opinnäytetekstin sisällöstä ja rakenteesta. Jokainen opiskelija osallistuu ainakin kahteen opinnäytekahvilaan ja esittelee itselleen sopivassa vaiheessa opinnäytetyönsä alustavan sisällysluettelon sekä johdannon opinnäytekahvilassa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5, soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä.

Opinnäytetyön arviointi kohdistuu opiskelijan kehittämistoimintaan, opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisessa muodossa (kehittämishankkeen esittelyt lähijaksoilla sekä sen raportointi tutkielman, artikkelin tai portfolion muodossa) sekä kokonaisvaltaiseen projektinhallintaan opinnäyteprosessissa. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Varsinainen summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetöitä ohjaavien Turun AMK:n opettajien vastuulla (kaksi arvioijaa). Opiskelija saa työstään lisäksi eri vaiheissa vertaispalautetta sekä toimeksiantona tehtävien töiden tapauksessa työelämäpalautetta.